Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia specjalizacyjna III D: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.2s.TSP3.SM.TTZDZ.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia specjalizacyjna III D: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności
Jednostka: Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności
Grupy: Technologia Żywności, 2 sem, SM
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących najnowszych trendów w analizie i ocenie jakości żywności.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

Nazewnictwo związków nieorganicznych zgodnie z Międzynarodową Unią Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC).

Procedury próbobrania żywności. Zastosowanie certyfikowanych materiałów odniesienia, walidacja metod analitycznych. Zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej.

Metody przygotowania próbek do analizy. Procedury oczyszczania i ekstrakcji. Sposoby mineralizacji próbek żywności. Wpływ przygotowania próbek żywności na modyfikację jej składników.

Metody elektrochemiczne w analizie żywności.

Podstawy wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC). Charakterystyka aparatury.

Interpretacja rezultatów analizy chromatograficznej (HPLC), wybrane metody detekcji oraz zastosowanie.

Podstawy elektroforezy w badaniach żywności, charakterystyka aparatury elektroforetycznej.

Wybór warunków i parametrów rozdziału, metody detekcji oraz zastosowanie elektroforezy.

Metody badawcze w zakresie oznaczania witamin innych bioaktywnych składników żywności.

Wykrywanie zafałszowań w żywności.

Metody immunopomiarów i ich zastosowanie w analizie żywności.

Szybkie metody mikrobiologiczne w analizie żywności.

Sondy genetyczne jako narzędzie kontroli jakości w przemyśle spożywczym.

Wykorzystanie chromatografii gazowej w analizie żywności.

Chromatografia jonowa i żelowa w analizie żywności.

Tematyka ćwiczeń:

Elementy walidacji metod analitycznych. Eliminacja błędów, ocena istotności różnic, analiza krzywych wzorcowych, wyznaczanie LOD i LOQ, porównanie metod analitycznych, badania międzylaboratoryjne.

Substancje przedłużające trwałość żywności. Oznaczanie zawartości kwasu sorbowego, benzoesowego, fosforowego oraz octowego. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości butylohydroksyanizolu.

Substancje nieodżywcze. Oznaczanie zawartości kofeiny, garbników, fitynianów, pentozanów i rozpuszczalnego kwasu szczawiowego.

Zafałszowania żywności. Analiza jakości. Wykrywanie obecności zafałszowań miodu, lodów, mleka, kawy, papryki.

Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza, magnezu, fosforu i cynku.

Barwniki w żywności. Oznaczanie sumy karotenoidów, chlorofilu i antocyjanów oraz betalainy metodami spektrofotometrycznymi.

Substancje intensywnie słodzące i smakowo-zapachowe. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości sacharyny i aspartamu. Oznaczanie zawartości waniliny. Spektrofotometryczne oznaczanie goryczy i diacetylu w piwie. Spektrofluorymetryczne oznaczanie zawartości chininy.

Analiza właściwości antyoksydacyjnych żywności. Oznaczanie zawartości związków fenolowych i flawonoidów. Ocena właściwości przeciwrodnikowych. Analiza właściwości redukcyjnych metodami FRAP i CUPRAC.

Wpływ procesów technologicznych na zawartość tiocyjanianów w warzywach. Wpływ czasu ogrzewania i temperatury na aktywność przeciwutleniającą i zawartość HMF w miodzie oraz kwasu askorbinowego w soku.

Spektrofluorymetryczne oznaczanie zawartości tiaminy, ryboflawiny i kwasu askorbinowego.

Literatura:

Kumirska J., Gołębiowski M., Paszkiewicz M., Bychowska A. Analiza żywności Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 2010 (dostępne w bibliotece KAiOJŻ)

Jankiewicz M., Kędzior Z (red) 2001 Metody pomiarów i kontroli jakości w przemyśle spożywczym i biotechnologii. Wydawnictwo AR, Poznań, 2001.

Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, 2000

Cygański A. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej. WNT. Warszawa, 2017.

Kubiński W., Niekurzak M., Kubińska-Jabcoń E. Badanie towarów spożywczych. PWN, Warszawa 2018.

Krełowska-Kułas M. Badanie jakości produktów spożywczych. PWE, Warszawa, 1993.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

współczesne problemy/wyzwania jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrolą jakości i bezpieczeństwa żywności; procedury pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych; źródła błędów w analizie i metody ich eliminacji; rolę i miejsce laboratoriów badawczo- kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności.

zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności oraz metody ich analizy.

metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności; techniki separacji (chromatograficzne i elektroforetyczne) stosowane w analizie żywności; metody instrumentalne, w tym spektroskopowe, wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności.

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

wykonać zadanie badawcze (samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna naukowego) wykorzystując sprzęt laboratoryjny i aparaturę; zaprojektować i przeprowadzić analizy dotyczące składu chemicznego, jakości i bezpieczeństwa produktu żywnościowego wraz z opracowaniem uzyskanych wyników.

zastosować metody statystyczne w zakresie planowania i optymalizacji eksperymentów oraz opracowania wyników badań naukowych, przedstawić w formie pisemnej i/lub ustnej opracowanie zawierające wnioski na temat badanego problemu.

pracować w zespole przyjmując w nim różne role; planować i realizować swoje uczenie się oraz motywować w tym zakresie innych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

wykazania zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności.

oceny rangi możliwych do podjęcia działań.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie:

- pracy laboratoryjnej podczas ćwiczeń;

- przedstawionych prowadzącemu kompletnych obliczeń dotyczących wykonanych podczas zajęć analiz, przygotowanie i oddanie sprawozdania.

Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy uzyskać co najmniej 50% punktów. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 100%;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lesław Juszczak
Prowadzący grup: Teresa Fortuna, Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lesław Juszczak
Prowadzący grup: Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lesław Juszczak
Prowadzący grup: Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lesław Juszczak
Prowadzący grup: Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lesław Juszczak
Prowadzący grup: Lesław Juszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)