Technologia specjalizacyjna III D: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.TSP3.SM.TTZDZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna III D: Współczesne trendy w analizie i ocenie jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: |
Technologia Żywności, 2 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących najnowszych trendów w analizie i ocenie jakości żywności. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Nazewnictwo związków nieorganicznych zgodnie z Międzynarodową Unią Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC). Procedury próbobrania żywności. Zastosowanie certyfikowanych materiałów odniesienia, walidacja metod analitycznych. Zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Metody przygotowania próbek do analizy. Procedury oczyszczania i ekstrakcji. Sposoby mineralizacji próbek żywności. Wpływ przygotowania próbek żywności na modyfikację jej składników. Metody elektrochemiczne w analizie żywności. Podstawy wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC). Charakterystyka aparatury. Interpretacja rezultatów analizy chromatograficznej (HPLC), wybrane metody detekcji oraz zastosowanie. Podstawy elektroforezy w badaniach żywności, charakterystyka aparatury elektroforetycznej. Wybór warunków i parametrów rozdziału, metody detekcji oraz zastosowanie elektroforezy. Metody badawcze w zakresie oznaczania witamin innych bioaktywnych składników żywności. Wykrywanie zafałszowań w żywności. Metody immunopomiarów i ich zastosowanie w analizie żywności. Szybkie metody mikrobiologiczne w analizie żywności. Sondy genetyczne jako narzędzie kontroli jakości w przemyśle spożywczym. Wykorzystanie chromatografii gazowej w analizie żywności. Chromatografia jonowa i żelowa w analizie żywności. Tematyka ćwiczeń: Elementy walidacji metod analitycznych. Eliminacja błędów, ocena istotności różnic, analiza krzywych wzorcowych, wyznaczanie LOD i LOQ, porównanie metod analitycznych, badania międzylaboratoryjne. Substancje przedłużające trwałość żywności. Oznaczanie zawartości kwasu sorbowego, benzoesowego, fosforowego oraz octowego. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości butylohydroksyanizolu. Substancje nieodżywcze. Oznaczanie zawartości kofeiny, garbników, fitynianów, pentozanów i rozpuszczalnego kwasu szczawiowego. Zafałszowania żywności. Analiza jakości. Wykrywanie obecności zafałszowań miodu, lodów, mleka, kawy, papryki. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Barwniki w żywności. Oznaczanie sumy karotenoidów, chlorofilu i antocyjanów oraz betalainy metodami spektrofotometrycznymi. Substancje intensywnie słodzące i smakowo-zapachowe. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości sacharyny i aspartamu. Oznaczanie zawartości waniliny. Spektrofotometryczne oznaczanie goryczy i diacetylu w piwie. Spektrofluorymetryczne oznaczanie zawartości chininy. Analiza właściwości antyoksydacyjnych żywności. Oznaczanie zawartości związków fenolowych i flawonoidów. Ocena właściwości przeciwrodnikowych. Analiza właściwości redukcyjnych metodami FRAP i CUPRAC. Wpływ procesów technologicznych na zawartość tiocyjanianów w warzywach. Wpływ czasu ogrzewania i temperatury na aktywność przeciwutleniającą i zawartość HMF w miodzie oraz kwasu askorbinowego w soku. Spektrofluorymetryczne oznaczanie zawartości tiaminy, ryboflawiny i kwasu askorbinowego. |
Literatura: |
Kumirska J., Gołębiowski M., Paszkiewicz M., Bychowska A. Analiza żywności Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 2010 (dostępne w bibliotece KAiOJŻ) Jankiewicz M., Kędzior Z (red) 2001 Metody pomiarów i kontroli jakości w przemyśle spożywczym i biotechnologii. Wydawnictwo AR, Poznań, 2001. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, 2000 Cygański A. Metody spektroskopowe w chemii analitycznej. WNT. Warszawa, 2017. Kubiński W., Niekurzak M., Kubińska-Jabcoń E. Badanie towarów spożywczych. PWN, Warszawa 2018. Krełowska-Kułas M. Badanie jakości produktów spożywczych. PWE, Warszawa, 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: współczesne problemy/wyzwania jakie stoją przed nowoczesną analityką i kontrolą jakości i bezpieczeństwa żywności; procedury pobierania i przygotowywania próbek oraz walidacji metod analitycznych; źródła błędów w analizie i metody ich eliminacji; rolę i miejsce laboratoriów badawczo- kontrolnych w systemie zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności oraz metody ich analizy. metody instrumentalne stosowane w nowoczesnej analizie żywności; techniki separacji (chromatograficzne i elektroforetyczne) stosowane w analizie żywności; metody instrumentalne, w tym spektroskopowe, wykorzystywane w analizie składników bioaktywnych i zafałszowań żywności. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: wykonać zadanie badawcze (samodzielnie lub pod kierunkiem opiekuna naukowego) wykorzystując sprzęt laboratoryjny i aparaturę; zaprojektować i przeprowadzić analizy dotyczące składu chemicznego, jakości i bezpieczeństwa produktu żywnościowego wraz z opracowaniem uzyskanych wyników. zastosować metody statystyczne w zakresie planowania i optymalizacji eksperymentów oraz opracowania wyników badań naukowych, przedstawić w formie pisemnej i/lub ustnej opracowanie zawierające wnioski na temat badanego problemu. pracować w zespole przyjmując w nim różne role; planować i realizować swoje uczenie się oraz motywować w tym zakresie innych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. wykazania zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności. oceny rangi możliwych do podjęcia działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - pracy laboratoryjnej podczas ćwiczeń; - przedstawionych prowadzącemu kompletnych obliczeń dotyczących wykonanych podczas zajęć analiz, przygotowanie i oddanie sprawozdania. Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy uzyskać co najmniej 50% punktów. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 100%; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT ŚR CWL
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Juszczak | |
Prowadzący grup: | Teresa Fortuna, Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Juszczak | |
Prowadzący grup: | Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Juszczak | |
Prowadzący grup: | Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Juszczak | |
Prowadzący grup: | Dorota Gałkowska, Lesław Juszczak, Sławomir Pietrzyk, Jacek Rożnowski, Joanna Sobolewska-Zielińska, Robert Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lesław Juszczak | |
Prowadzący grup: | Lesław Juszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.