Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.CHOR.SI.TTDDZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: |
Dietetyka, 2 sem, SI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje naukę podstawowych praw i zależności w obrębie chemii organicznej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podziałem i nazewnictwem związków organicznych, reaktywnością związków organicznych związaną z obecnością konkretnych grup funkcyjnych. Poznają również wybrane mechanizmy reakcji. W ramach ćwiczeń laboratoryjnych uczą się posługiwać szkłem i sprzętem laboratoryjnym charakterystycznym dla chemii organicznej. Uczą się także podstawowych metod rozdziału i oczyszczania związków organicznych, a także wykonywania prostych doświadczeń i syntez organicznych. Kontynuują rozpoczętą na zajęciach z chemii ogólnej i nieorganicznej naukę przygotowywania pisemnych raportów zawierających opis wykonywanych doświadczeń i interpretację uzyskanych wyników. W ramach konwersatoriów ćwiczą nazewnictwo związków organicznych, zapis schematów reakcji i mechanizmów reakcji. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu studenci zapoznają się z następującymi tematami: Struktura związków organicznych: wiązania chemiczne, hybrydyzacja, efekt indukcyjny i mezomeryczny, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, moment dipolowy, oddziaływania międzycząsteczkowe w chemii organicznej. Węglowodory nasycone: alkany, cykloalkany, reakcje substytucji wolnorodnikowej, izomeria konformacyjna i geometryczna. Węglowodory nienasycone : alkeny, alkiny, polieny, reakcje addycji elektrofilowej, reguła Markownikowa. Stereochemia: enancjomery, chiralność, reguła Cahna-Ingolda-Preloga, aktywność optyczna, diastereoizomery, związki mezo. Węglowodory aromatyczne: aromatyczność, reakcje aromatycznej substytucji elektrofilowej, wpływ podstawników, skondensowane węglowodory aromatyczne. Aldehydy i ketony: reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, hemiacetale/acetale, cyjanohydryny, hydraty, kondensacja aldolowa, tautomeria keto-enolowa. Alkohole, fenole, etery, tiole i sulfidy: kwasowość, zasadowość alkoholi, utlenianie, kwasowość fenoli, fenole jako antyutleniacze. Chlorowcowe związki organiczne, reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: kwasowość , wpływ podstawników na moc kwasów, hydroksykwasy, substytucja nukleofilowa w grupie acylowej, halogenki kwasowe, bezwodniki kwasowe, nitryle. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: synteza estrów, kwasowa i zasadowa hydroliza estrów, amidy, struktura wiązania amidowego. Aminy alifatyczne i aromatyczne; zasadowość amin, barwniki azowe. Biocząsteczki: aminokwasy, peptydy, białka, struktura białek. Biocząsteczki: Lipidy: woski, tłuszcze i oleje, terpenoidy, steroidy. Biocząsteczki: Węglowodany: mono-, oligo- polisacharydy, mutarotacja, anomery, formy pierścieniowe cukrów. W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z następującymi tematami: Omówienie wstępnych zagadnień dotyczących pracy z odczynnikami organicznymi oraz wykrywanie węgla, wodoru, tlenu, azotu, siarki i fluorowców w substancjach organicznych. Metody rozdzielania mieszanin i oczyszczania związków organicznych. Krystalizacja, sublimacja, destylacja prosta, destylacja z parą wodną, ekstrakcja, chromatografia TLC. Węglowodory – budowa, podział, wzory, nazewnictwo, izomeria, reakcje charakterystyczne. Alkohole i fenole – budowa i nazewnictwo, występowanie, zastosowanie .Badanie odczynu alkoholi i fenoli. Budowa, wzory, nazwy, właściwości chemiczne alkoholi i fenoli. Reakcje charakterystyczne alkoholi i fenoli. Aldehydy i ketony – budowa, nazewnictwo, występowanie, zastosowanie. Tautomeria ketonowo-enolowa. Budowa, wzory, nazwy, właściwości chemiczne aldehydów i ketonów. Reakcje charakterystyczne aldehydów i ketonów. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: budowa, nazewnictwo, występowanie i zastosowanie kwasów karboksylowych i pochodnych, właściwości chemiczne kwasów karboksylowych oraz bezwodników, estrów, chlorków i amidów kwasów jedno i wielokarboksylowych. Reakcje charakterystyczne kwasów jedno i wielokarboksylowych, bezwodników, amidów, estrów i tłuszczów. Kwasy tłuszczowe i tłuszcze. Hydroliza kwasowa i zasadowa tłuszczów. Związki zawierające azot. Aminy- budowa, nazewnictwo, właściwości zasadowe. Aminokwasy - budowa, wzory, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne. Peptydy, białka – budowa, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne. Węglowodany: budowa, właściwości, reakcje charakterystyczne. W ramach konwersatoriów studenci zapoznają się z następującymi tematami: Podstawy chemii organicznej. Hybrydyzacja, polaryzacja i polaryzowalność i ich wpływ na wiązania. Izomeria. Reakcje: substytucji i addycji. Efekt indukcyjny i mezomeryczny. Tautomeria. Właściwości i reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Wpływ struktury i podstawników na właściwości kwasowo-zasadowe związków organicznych. Właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów, punkt izoelektryczny, jon obojnaczy, I,II,III, IV-rzędowa struktura białek, wiązanie peptydowe. Denaturacja (odwracalna i nieodwracalna). Aminokwasy C- i N- terminalne. Zjawisko mutarotacji cukrów prostych. Formy piranozy i furanozy heksoz. Mutarotacja |
Literatura: |
H. Hart i współpracownicy, Chemia organiczna - krótki kurs, Wydawnictwa Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 (lub inne wydanie). A. Kołoedziejczyk, K. Dzierzbicka, Podstawy chemii organicznej, Wydawnictwo PG, 2018 (lub inne wydanie) J. Mc Murray, Chemia organiczna, tom. 1-5, WNT, 2017 (lub inne wydanie) M. Litwin, S. Styka-Wlazło, J. Szymońska, To jest chemia, Wydawnictwo Nowa Era, 2016 (lub inne wydanie) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa chemiczne. Klasyfikuje poszczególne rodzaje substancji organicznych. właściwości najważniejszych związków organicznych. Prezentuje równania reakcji chemicznych z udziałem różnych substancji chemicznych. Wyjaśnia zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: posługiwać się podstawowym szkłem i sprzętem laboratoryjnym. opisywać wykonane doświadczenia chemiczne oraz interpretować obserwowane wyniki reakcji chemicznych, pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przygotować pisemne sprawozdanie na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. rozwiązać praktyczne zadania dotyczące analizy jakościowej związków organicznych. przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych w zakresie bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym oraz używania organicznych substancji chemicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Pięć kolokwiów w semestrze, szczegółowa tematyka jest podana w harmonogramie ćwiczeń. Sprawozdania pisemne z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. Konwersatoria: Jedno kolokwium zaliczeniowe. Wykład: Pisemny egzamin na końcu semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Bożena Jarosz, Gohar Khachatryan, Oskar Michalski, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucharek, Robert Socha, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucharek, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.