Bezpieczeństwo i jakość w opracowywaniu nowych produktów żywnościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.6s.BJOP.SI.TJBJY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo i jakość w opracowywaniu nowych produktów żywnościowych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady Tematyka zajęć: Jakość i bezpieczeństwo opracowania nowych produktów Rozwój przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów Strategia produktu Koło korzyści, strategia ceny, strategia marki, badania marketingowe Promocja i dystrybucja nowych produktów Kształtowanie jakości nowych produktów żywnościowych Wartość żywieniowa i trwałość Rola konsumenta w opracowywaniu nowych produktów Ocena sensoryczna i prognozowanie cech jakościowych nowych produktów Opakowanie jako element jakości i marketingu nowych produktów Nowe technologie w przetwórstwie żywności i gastronomii Przyczyny sukcesów i porażek nowych produktów Benchmarking – porównawcza ocena efektów działania przedsiębiorstwa w zakresie nowych produktów Wdrażanie wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów Ćwiczenia laboratoryjne Tematyka zajęć: Omówienie zasad praktycznego opracowywania nowych produktów. Wybór produktu, opracowanie receptury, dobór technologii, opracowanie ankiety konsumenckiej i karty oceny sensorycznej produktu. Praktyczne wykonanie produktu w laboratorium – badania wstępne Praktyczne wykonanie produktu w laboratorium – opracowanie prototypu . Konsumencka ocena wytworzonych produktów (ocena organoleptyczna i badania ankietowe). Prezentacja procesu opracowywania poszczególnych produktów ze szczególnym uwzględnieniem wniosków wynikających z oceny konsumenckiej i badań ankietowych, przewidywana strategia marketingowa. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie pisemnego sprawozdania. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Developing New Functional Food and Nutraceutical Products, red. Debasis Bagchi and Sreejayan Nair, Elsevier, Amsterdam 2017. 2. Wymagania W Zakresie Znakowania Produktów Spożywczych, CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE, Radom 2015. Uzupełniająca 1. PANASIEWICZ i in. 2014. Wybrane aspekty innowacyjności oraz zasad i procedur opracowywania nowego produktu spożywczego, Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego, 3/4, 15-19. 2. Zasady opracowywania nowych produktów z uwzględnieniem oczekiwań konsumentów, na przykładzie mięsa i jego przetworów, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2004, 1 (38), 120 – 133. 3. Czajkowska i in., Rola konsumenta w procesie projektowania nowych produktów spożywczych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, nr 575, 2013, 23–32. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: Rozumie zagadnienia związane z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Rozumie zagadnienia takie jak: strategia nowego produktu, koło korzyści, strategia ceny, strategia marki, badania marketingowe. Rozumie rolę opakowania nowego produktu jako elementu jakości i marketingu. Zna zasady dystrybucji i promocji nowych produktów. Umie omówić rolę konsumenta w opracowywaniu nowych produktów. Zna zasady oceny sensorycznej i prognozowania cech jakościowych nowych produktów. Zna zasady kształtowania jakości nowych produktów żywnościowych. Umie ocenić wartość żywieniową i trwałość produktów. Zna nowe technologie w przetwórstwie żywności i gastronomii. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Zna przyczyny sukcesów i porażek nowych produktów. Rozumie zagadnienia związane z benchmarkingiem w zakresie nowych produktów. UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: Potrafi przygotować formularz ankietowy, przeprowadzić ankietę i opracować jej wyniki. Potrafi zaplanować recepturę nowego produktu i go wykonać. Potrafi przygotować formularz oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyniki. Potrafi przedstawić podstawy technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego posługując się schematem i opisem. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne do założonej wielkości produkcji i zestawić je w ciąg technologiczny. Potrafi dobrać odpowiedni materiał opakowaniowy dla danego produktu. Umie zaplanować kampanię reklamową produktu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego złożonego z pytań testowych i otwartych (ocena pozytywna min. 51%) – udział w ocenie końcowej modułu 70%. Ćwiczenia laboratoryjne Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: oddania projektu (na ocenę co najmniej dostateczną) - udział w ocenie końcowej modułu 30% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWL
CWL
CWL
CWL
CZ CWL
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krystyjan, Marek Sikora | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krystyjan, Marek Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.