Jakość sensoryczna żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.5s.JSZY.SI.TJBJY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jakość sensoryczna żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady Tematyka zajęć: Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Pobudliwość i spostrzeganie. Jednostki strukturalne ośrodkowego układu nerwowego. Zmysł wzroku, węchu, smaku, czucia i słuchu. Rola zmysłów analizie żywności. Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania. Kryteria wyboru i szkolenia oceniających. Metody sprawdzające wrażliwość sensoryczną. Charakterystyka testów szkoleniowych. Omówienie sensorycznych metod wykrywania różnic jakościowych i ilościowych. Zastosowanie metod sensorycznych jako alternatywnych do metod aparaturowych w kontroli jakości żywności. Badania konsumenckie w określaniu stopnia akceptacji i preferencji ocenianych produktów żywnościowych. Typowe błędy popełniane w analizie sensorycznej. Ćwiczenia laboratoryjne Tematyka zajęć: Wprowadzenie do zagadnień analizy sensorycznej. Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej – badanie daltonizmu wzrokowego, zapachowego i smakowego, ustalanie indywidualnych wartości progowych wyczuwalności, rozpoznania i różnicy w zakresie smaku. Testy szkoleniowe Przykład ankiety konsumenckiej. Wykrywanie różnic metodą trójkątową Określenie pamięci smakowej. Wyznaczanie węchowego progu różnicy metodą kolejności.. Ocena konsumencka wybranego produktu. Rodzaje skal i ich konstruowanie. Ocena punktowa wybranych produktów spożywczych różnych firm (trzy produkty). Smakowitość produktów i jej profilowanie na przykładzie dwóch grup produktów. Ocena smakowitości soków pitnych metodą wielokrotnych porównań interpretacja statystyczna. Metody skali hedonicznej – ocena wybranego produktu. Ocena punktowa i graficzna próbek kilku produktów różnych firm. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. 2009 Sensoryczne badania żywności, WNPTTŻ, Kraków 2. Fortuna T,(red.) 2013. Podstawy analizy żywności, Skrypt do ćwiczeń AR w Krakowie 3. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N.(red). 2007. Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wyd. Bibl. Olimp.Wiedzy o Żywności (z. 7), AR, Poznań Uzupełniająca 1. Nollet L.M.L. (red.), 2004. Handbook of Food Analysis, 2d ed., Marcel Dekker, Inc., New York, Basel 2. AOAC – Official Methods of Analysis of AOAC International. 1995. 16-th Edition, vol. II, Food Composition; Additives; Natural Contaminates, Virginia, USA. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: Student posiada wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania zmysłów, terminologii stosowanej w analizie sensorycznej, wymagań odnośnie osób przeprowadzających ocenę, warunków przeprowadzenia badań, przygotowania i prezentacji prób, a także techniki przeprowadzenia oceny sensorycznej. Zna podstawowe metody analizy sensorycznej (laboratoryjne i konsumenckie) i możliwości ich wykorzystania w ocenie jakości żywności, potrafi ocenić produkt, omówić i porównać metody, dobrać i zaproponować odpowiednią do realizacji określonego zadania oraz podsumować wyniki UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: Potrafi zanalizować warunki przeprowadzenia oceny sensorycznej, zna zasady tworzenia panelu sensorycznego, zna metody przeprowadzenia badań i potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do realizacji zadań zapewniających ocenę jakości i bezpieczeństwa żywności. Stosuje do analizy technologie informatyczne Potrafi wykorzystać do oceny surowców i produktów spożywczych oraz kontroli jakości i bezpieczeństwa procesu produkcji metody sensoryczne jako alternatywne lub uzupełniające do metod instrumentalnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium sensorycznym. Posiada świadomość odpowiedzialności, ryzyka zdrowotnego, skutków ekonomicznych i społecznych stosowania poznanych metod analizy sensorycznej Potrafi myśleć, i pracować w zespole, widzi potrzebę interdyscyplinarnego kształcenia i dokształcania, śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego złożonego z pytań testowych jednokrotnego wyboru i otwartych (ocena pozytywna min. 51%) – udział w ocenie końcowej modułu 50%. Ćwiczenia laboratoryjne Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - 3 pisemnych sprawozdań z ćwiczeń - udział w ocenie końcowej modułu 20% - 2 pisemnych sprawdzianów z ćwiczeń (pytania testowe, rozwiązanie problemu, interpretacja wyniku) (ocena pozytywna powyżej min. 51% ) - udział w ocenie końcowej modułu 30%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.