Technologia specjalizacyjna I B: Bromatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP1.SM.TTZBZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna I B: Bromatologia |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: |
Technologia Żywności, 1 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach technologii specjalizacyjnej poruszane są tematy z zakresu składu żywności, roli składników odżywczych w organizmie człowieka, podstaw racjonalnego żywienia, zanieczyszczeń żywności i naturalnych substancji antyodżywczych, czy substancji celowo dodawanych do żywności w trakcie procesu technologicznego. W czasie ćwiczeń natomiast prezentowane są metody analizy żywności, oceny zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz zanieczyszczeń. Technologia specjalizacyjna I B: Bromatologia Status: kierunkowy - fakultatywny Forma zaliczenia końcowego: egzamin Wymagania wstępne: brak Kierunek studiów: TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIE CZŁOWIEKA Profil studiów: ogólnoakademicki Kod formy studiów oraz poziomu studiów: SM Semestr studiów: 1 Język wykładowy: polski Nazwa jednostki właściwej dla koordynatora: Wydział Technologii Żywności - Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Wprowadzenie do nauki o żywności i żywieniu - bromatologii. Ogólna charakterystyka składników odżywczych i nieodżywczych. Ustawowy nadzór nad jakością żywności. Rola wody jako składnika żywności. Węglowodany - klasyfikacja, właściwości, źródła, rola i znaczenie w żywieniu człowieka i w przetwórstwie żywności. Białka - klasyfikacja, właściwości, źródła, rola i znaczenie w żywieniu człowieka i w przetwórstwie żywności. Tłuszcze - klasyfikacja, właściwości, źródła, rola i znaczenie w żywieniu człowieka i w przetwórstwie żywności. Charakterystyka i występowanie witamin w żywności. Charakterystyka i występowanie związków mineralnych w żywności. Charakterystyka grup produktów spożywczych Charakterystyka grup produktów spożywczych. Podstawy racjonalnego żywienia. ĆWICZENIA LABORATORYJNE: Wpływ procesów kulinarnych na zmiany zawartości witaminy C w warzywach. Określenie względnej przyswajalności wapnia na podstawie oznaczenia w produktach spożywczych zawartości jego związków rozpuszczalnych. Badanie dostępności żelaza dwu- i trójwartościowego. Wpływ procesów technologicznych na wartość biologiczną białka na podstawie dostępności metioniny. Analiza chemiczna wody. Analiza chemiczna soli. Strawność węglowodanów w produktach o różnej zawartości błonnika. Oznaczanie zawartości fitynianów. Oznaczenie zawartości polifenoli ogółem przy użyciu odczynnika Folin-Ciocalteu. Analiza ilościowa tłuszczów w różnych produktach spożywczych. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Gertig H., Przysławski J. (2018). Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. Wydawnictwo Lekarskie, PZWL, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (2017). Żywienie Człowieka 1. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: pojęcia z zakresu bromatologii, identyfikuje skład produktów spożywczych, rozpoznaje i charakteryzuje składniki odżywcze i nieodżywcze; ma zaawansowaną wiedzę o właściwościach wybranych środków spożywczych. klasyfikuje i rozróżnia grupy produktów spożywczych oraz szczegółowo charakteryzuje poszczególne środki spożywcze w obrębie grup. wskazuje relacje pomiędzy żywnością, żywieniem a zdrowiem. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: planować i wykonywać samodzielnie, pod kierunkiem prowadzącego zajęcia zadania badawcze dotyczące oznaczeń wybranych składników odżywczych i nieodżywczych. prawidłowo interpretować wyniki z wykonywanych zadań i formułować wnioski. organizować, planować i koordynować pracę w ramach zadanych prac badawczych; współpracować z zespołem w celu rozwiązania problemu badawczego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: aktywnej postawy w celu przyswajania i doskonalenia wiedzy i umiejętności. pracy w grupie i kierowania małym zespołem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - 3 kolokwiów - udział w ocenie końcowej modułu 80%, - raportów/sprawozdań z zajęć - udział w ocenie końcowej modułu 20%. Udział oceny z ćwiczeń w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kapusta-Duch | |
Prowadzący grup: | Joanna Kapusta-Duch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kapusta-Duch | |
Prowadzący grup: | Joanna Kapusta-Duch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.