Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw specjalizacyjny I: Białka zbóż - charakterystyka i znaczenie w żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.F3.ES13.SM.TTZTZ.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw specjalizacyjny I: Białka zbóż - charakterystyka i znaczenie w żywności
Jednostka: Katedra Technologii Węglowodanów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi grupami białek zbóż: ich funkcją, budową i znaczeniem żywieniowym, oraz przedstawienie technologii produkcji i zastosowań glutenu pszennego i białka kukurydzianego.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Klasyfikacja białek zbożowych i ich rozmieszczenie w ziarniaku. Pochodzenie ewolucyjne. Budowa strukturalna.

Metody badań białek zbożowych. Zawartość w surowcach i produktach. Właściwości.

Gluten pszenny. Technologia produkcji, właściwości i wykorzystanie.

Białka kukurydziane. Otrzymywanie i zastosowania.

Znaczenie żywieniowe białek zbóż. Białka modyfikowane.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• J. Gawęcki (red.). Białka w żywności i żywieniu, Wyd. Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 2003

• H. Gąsiorowski (red.), Jęczmień. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 1997

• H. Gąsiorowski (red.), Zyto. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 1994

• H. Gąsiorowski (red.), Pszenica. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 2004

• H. Gąsiorowski (red.), Owies. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1995

Literatura uzupełniająca:

• R. H. Yada, Proteins in food processing, Woodhead Publishing Ltd., Abington 2004

Efekty uczenia się:

Wiedza

Nazywa i charakteryzuje podstawowe grupy białek zbożowych

Opisuje procesy biosyntezy i metabolizm białek zbóż

Charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka

Objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych

Definiuje znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka

Umiejętności

Dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek

Ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka

Analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż

Kompetencje społeczne

Rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie

Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie wymienia grup białek zbożowych

Nie potrafi określić surowców zbożowych, wykorzystywanych jako źródła białka

Nie zna procesu izolacji białek zbożowych

Nie definiuje znaczenia białek w technologii żywności i żywieniu człowieka

Nie umie dobrać metody analitycznej do identyfikacji i analizy strukturalnej białek

Nie umie ocenić przydatności różnych gatunków zbóż do izolacji białka

Nie umie sporządzić schematów technologicznych związanych z produkcją i modyfikacją białek zbóż

Nie rozumie zagrożeń wynikających ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie

Nie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym

Na ocenę 3

Wymienia grupy białek zbożowych. Określa podstawowe zboża będące źródłami białka. Wymienia metody izolacji białek. Określa podstawowe znaczenie białek w technologii żywności.

Dobiera wybrane metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek

Ocenia przydatność niektórych gatunków zbóż do izolacji białka

Sporządza niektóre schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż

Rozumie niektóre z zagrożeń wynikających ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie

Z duża niechęcią poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym

Na ocenę 4

Nazywa i charakteryzuje podstawowe grupy białek zbożowych

Opisuje najważniejsze etapy biosyntezy i metabolizmu białek zbóż

Charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka

Objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych

Definiuje znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka

Dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek

Ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka

Analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż

Rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie

Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym

Na ocenę 5

Szczegółowo charakteryzuje grupy białek zbożowych

Opisuje procesy biosyntezy i metabolizm białek zbóż

Szczegółowo charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka

Na przykładach objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych

Na przykładach omawia znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka

Skutecznie dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek

Skutecznie ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka

Bez zastanowienia analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż

Rozumie zarówno zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie jak i z ich niestosowania

Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym jak i ich zastąpienia innymi surowcami

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)