Elektyw specjalizacyjny I: Białka zbóż - charakterystyka i znaczenie w żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES13.SM.TTZTZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny I: Białka zbóż - charakterystyka i znaczenie w żywności |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi grupami białek zbóż: ich funkcją, budową i znaczeniem żywieniowym, oraz przedstawienie technologii produkcji i zastosowań glutenu pszennego i białka kukurydzianego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Klasyfikacja białek zbożowych i ich rozmieszczenie w ziarniaku. Pochodzenie ewolucyjne. Budowa strukturalna. Metody badań białek zbożowych. Zawartość w surowcach i produktach. Właściwości. Gluten pszenny. Technologia produkcji, właściwości i wykorzystanie. Białka kukurydziane. Otrzymywanie i zastosowania. Znaczenie żywieniowe białek zbóż. Białka modyfikowane. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • J. Gawęcki (red.). Białka w żywności i żywieniu, Wyd. Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 2003 • H. Gąsiorowski (red.), Jęczmień. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 1997 • H. Gąsiorowski (red.), Zyto. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 1994 • H. Gąsiorowski (red.), Pszenica. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań 2004 • H. Gąsiorowski (red.), Owies. Chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1995 Literatura uzupełniająca: • R. H. Yada, Proteins in food processing, Woodhead Publishing Ltd., Abington 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Nazywa i charakteryzuje podstawowe grupy białek zbożowych Opisuje procesy biosyntezy i metabolizm białek zbóż Charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka Objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych Definiuje znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka Umiejętności Dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek Ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka Analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż Kompetencje społeczne Rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia grup białek zbożowych Nie potrafi określić surowców zbożowych, wykorzystywanych jako źródła białka Nie zna procesu izolacji białek zbożowych Nie definiuje znaczenia białek w technologii żywności i żywieniu człowieka Nie umie dobrać metody analitycznej do identyfikacji i analizy strukturalnej białek Nie umie ocenić przydatności różnych gatunków zbóż do izolacji białka Nie umie sporządzić schematów technologicznych związanych z produkcją i modyfikacją białek zbóż Nie rozumie zagrożeń wynikających ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie Nie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym Na ocenę 3 Wymienia grupy białek zbożowych. Określa podstawowe zboża będące źródłami białka. Wymienia metody izolacji białek. Określa podstawowe znaczenie białek w technologii żywności. Dobiera wybrane metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek Ocenia przydatność niektórych gatunków zbóż do izolacji białka Sporządza niektóre schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż Rozumie niektóre z zagrożeń wynikających ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie Z duża niechęcią poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym Na ocenę 4 Nazywa i charakteryzuje podstawowe grupy białek zbożowych Opisuje najważniejsze etapy biosyntezy i metabolizmu białek zbóż Charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka Objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych Definiuje znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka Dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek Ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka Analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż Rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym Na ocenę 5 Szczegółowo charakteryzuje grupy białek zbożowych Opisuje procesy biosyntezy i metabolizm białek zbóż Szczegółowo charakteryzuje surowce zbożowe, wykorzystywane jako źródła białka Na przykładach objaśnia etapy procesu izolacji białek zbożowych Na przykładach omawia znaczenie białek w technologii żywności i żywieniu człowieka Skutecznie dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy strukturalnej białek Skutecznie ocenia przydatność różnych gatunków zbóż do izolacji białka Bez zastanowienia analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją białek zbóż Rozumie zarówno zagrożenia wynikające ze stosowania roślin modyfikowanych genetycznie jak i z ich niestosowania Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania białek zbóż w przetwórstwie spożywczym jak i ich zastąpienia innymi surowcami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.