Gospodarka na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.GTCH.SL.RZEKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka na obszarach chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ekonomia, 4 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 4 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNKI STUDIÓW: EKONOMIA, ZARZĄDZANIE / ECTS: 2 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie możliwości gospodarczego wykorzystywania obszarów chronionych, ich znaczenia dla lokalnej społeczności oraz kompetencji różnych organów w zakresie zarządzania tymi obszarami. Program nauczania obejmuje podstawowe wiadomości na temat Krajowego Systemu Obszarów Chronionych i Sieci Natura 2000 w Polsce oraz możliwości inwestowania i prowadzenia działalności rolniczej, leśnej, łowieckiej i rybackiej na obszarach wchodzących w skład tych systemów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. System obszarów chronionych w Polsce. Podstawy prawne funkcjonowania obszarów chronionych w Polsce. Organy zajmujące się ochroną przyrody w Polsce 3-4. Plany ochrony obszarów chronionych a plany zagospodarowania przestrzennego. 5-6. Parki narodowe w Polsce (rozmieszczenie, zadania, funkcjonowanie, organizacja, przepisy porządkowe, kategorie ochrony, sprawy własnościowe). 7-8. Rezerwaty biosfery w Polsce. Funkcje rezerwatów biosfery, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji rozwojowej. 9-10. Gospodarka leśna, rolnictwo i turystyka w parkach narodowych. 11. Rezerwaty przyrody (rozmieszczenie, rodzaje, zadania, funkcjonowanie, organizacja, przepisy porządkowe, kategorie ochrony). 12-13. Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu - rozmieszczenie, zadania, funkcjonowanie, organizacja, przepisy porządkowe. Strefy ochrony krajobrazu. 14. Leśnictwo, rolnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania w parkach krajobrazowych i na obszarach chronionego krajobrazu. 15. Obszary chronione a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich. Ćwiczenia: 1-2. Wprowadzenie do ćwiczeń – omówienie wytycznych do opracowania pt. „Funkcjonowanie Obszaru Natura 2000 …. i możliwości gospodarowania na nim”. Zapoznanie się z dostępnymi źródłami informacji przyrodniczej (opracowania, publikacje, periodyki i strony internetowe). 3-4. Ekologiczna Sieć Natura 2000 - prawne podstawy budowy sieci. Przedmioty ochrony na tych obszarach. Wskazówki do opracowania wniosku derogacyjnego do RDOŚ. 5-6. Wdrażanie Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 w Polsce. Przepisy prawne dotyczące obszarów Natura 2000. Konsekwencje ustanowienia tych obszarów na terenach rolniczych. 7-8. Ochrona siedlisk torfowiskowych i solniskowych w sieci Natura 2000. Siedliska półnaturalne w sieci Natura 2000 i sposoby ich ochrony. 9-10. Plany ochrony (PO) i plany zadań ochronnych (PZO) dla obszarów Natura 2000 (przykłady). 11. Procedura oceny skutków wpływu planu lub przedsięwzięcia (PP) dla obszaru Natura 2000. 12-13. Ograniczenia i korzyści dla działalności gospodarczej na terenach Natura 2000 (dyskusja). 14-15. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35, ECTS 1,2 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna (0,8 ECTS) 25 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. UW Warszawa. 2. http://natura2000.gdos.gov.pl/ 3. Zielińska A. 2013. Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych w Polsce w kontekście rozwoju zrównoważonego. Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Uzupełniająca: 1. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. nr 92 poz. 880 - tekst ujednolicony) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - ma wiedzę o gospodarowaniu na obszarach chronionych, - zna przepisy obowiązujące w parkach narodowych i rezerwatach, - ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, - wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętności: - potrafi odszukać przepisy obowiązujące w poszczególnych parkach krajobrazowych oraz na obszarach chronionego krajobrazu, - posiada umiejętność przygotowania prezentacji oraz potrafi przygotować wystąpienia publiczne w języku polskim, Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę ciągłego poszerzania i uaktualniania wiedzy, - ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, - ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny/ustny - test, który będzie zawierał około 25 pytań testowych wielokrotnego wyboru i kilka pytań otwartych. Ocena wniosku derogacyjnego. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia ocena za: pracę pisemną "Funkcjonowanie obszaru NATURA 2000 …. i możliwości gospodarowania na nim" oraz aktywność na ćwiczeniach. Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena zaliczenia ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nicia | |
Prowadzący grup: | Paweł Nicia, Paweł Zadrożny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nicia, Paweł Zadrożny | |
Prowadzący grup: | Paweł Nicia, Paweł Zadrożny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.