Socjologia wsi i rolnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.SWR.SL.RZEXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi i rolnictwa |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 3 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 3 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE I EKONOMIA/ECTS: 2/semestr 3 Profil: ogólnoakademicki Forma i poziom: SL Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z regułami, jakie rządzą procesem rozwoju społeczno-gospodarczego, z miejscem wsi i rolnictwa w tym procesie oraz przekształceniami, jakim wieś i rolnictwo podlegają; a także ze specyfiką środowiska społecznego wsi oraz obecnymi problemami wsi i rolnictwa w Polsce.Przedmiot obejmuje następujące grupy problemów : 1. Rolnictwo i wieś w globalnym procesie rozwoju gospodarczego i społecznego. 2. Wieś i rolnictwo w okresie przedindustrialnym. 3. Przemiany wsi i rolnictwa w toku industralizacji i urbanizacji kraju. 4. Współczesna wieś polska w obliczu gospodarki rynkowej oraz integracji europejskiej. 5. Badanie społecznych i gospodarczych problemów wsi i rolnictwa (ćwiczenia). |
Pełny opis: |
Plan wykładów 1-2. Proces rozwoju w toku dziejów oraz jego przyczyny. Znaczenie wzrostu potrzeb oraz społecznego podziału pracy. 3-4. Czynnik demograficzny w procesie rozwoju. Związki pomiędzy wzrostem demograficznym i strukturą demograficzną a rozwojem gospodarczym. 5-6. Miejsce rolnictwa i jego charakter w gospodarce przedindustrialnej. Struktura społeczno-ekonomiczna wsi. Tradycyjne gospodarstwo chłopskie, jego cechy i funkcje. 7-8. Tradycyjna rodzina chłopska oraz społeczność wioskowa - ich cechy i funkcje. Kultura ludowa. System wartości, psychika i mentalność mieszkańców dawnej wsi. 9-10. Ewolucja chłopskiego rolnictwa pod wpływem industrializacji i urbanizacji: profesjonalizacja lub dwuzawodowość. Polaryzacja struktury agrarnej. 11-12. Rodzina chłopska i społeczność wioskowa w procesie przeobrażeń. Problemy społeczne i demograficzne wsi. Przeobrażenia kulturowe, impakt kultury masowej. Przejawy dysharmonii kulturowej oraz dezintegracji środowisk lokalnych. 13-14. Regionalne zróżnicowanie wsi polskiej. Predyspozycje rozwojowe poszczególnych regionów. Specyfika Polski południowo-wschodniej; 15. Problem migracji na polskiej wsi i ich społeczno - ekonomiczne skutki. Plan ćwiczeń 1. Etapy procesu badawczego. 2. Omówienie metod i technik badawczych. 3. Źródła informacji. 4. Sposoby doboru obiektów. 5. Zasady konstruowania kwestionariusza. 6. Badania nad młodzieżą wiejską - przedstawienie pełnego instrumentarium badawczego i wyników badań (kwestionariusz, instrukcja kodowa, robocze tabele wynikowe). 7. Badania nad rolą liderów w rozwoju obszarów wiejskich - przedstawienie problematyki, założeń, narzędzi i metod badawczych (wywiad wg kwestionariusza). 8. Badania sytuacji społeczno - zawodowej i warunków życia kobiet wiejskich - prezentacja pełnego instrumentarium badawczego. 9. Funkcjonowanie wielopokoleniowych rodzin wiejskich - prezentacja instrumentarium i wyników badań. 10-15. Samodzielne konstruowanie przez studentów kwestionariusza do badań. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego (1 ECTS) 33 godzin w tym: wykłady (15 godzin) ćwiczenia i seminaria (15 godzin) konsultacje (2 godziny) udział w badaniach (0 godzin) obowiązkowe praktyki i staże (0 godzin) udział w egzaminie i zaliczeniu (1 godzina) praca własna 27 (1 ECTS) |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1) Kowalska M. i inni, 2015. Rozwój lokalny obszarów wiejskich w perspektywie społeczno – ekonomicznej. Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie. Kraków. 2). Gorlach. K., 2004. Socjologia obszarów wiejskich, problemy i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa. Uzupełniająca: 3) Bukraba-Rylska I., 2008. Socjologia wsi polskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 4) Kocik L., 2006. Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata. Oficyna Wydawnicza AFM. Kraków 8) Kowalska M., 2015. Młodzież wiejska zagrożona wykluczeniem społeczny. Wydawnictwo Inżynieria Rolnicza PAN. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Wiedza: - posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych społecznych problemów współczesnej wsi polskiej; - dysponuje wiedzą nt. przeobrażeń kulturowych na wsi oraz dezintegracji środowisk lokalnych; Umiejętności: - posiada umiejętności potrzebne do realizacji badań z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. - potrafi scharakteryzować tradycyjną wieś, gospodarstwo i rodzinę chłopską oraz mentalność tradycyjnego chłopa; Kompetencje społeczne: - zdobywa kompetencje w zakresie planowania badań ankietowych - organizuje pracę w małym zespole (4-5-osobowym) w celu skonstruowania kwestionariusza do badań; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny składający się z otwartych pytań problemowych. Ćwiczenia: - ocena skonstruowanego przez studentów kwestionariusza wywiadu o tematyce z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. Ocena końcowa= 0,6 ocena z egzaminu+ 0,4 ocena z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 150 miejsc
Wykład, 15 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kowalska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 150 miejsc
Wykład, 15 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kowalska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.