Ochrona roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s5.ORO.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin |
Jednostka: | Katedra Ochrony Środowiska Rolniczego |
Grupy: |
Ochrona Środowiska, 5 sem,stacj. inż.SPC |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ ECTS: 4 semestr 5 profil: ogólnoakademicki/Forma i poziom: SI status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest: - omówienie podstawowych grupy organizmów pożytecznych w agrocenozach i metod ich ochrony, - przedstawienie ważniejszych zwierząt bezkręgowych będących szkodnikami roślin i wybranych chorób infekcyjnych oraz metody stosowanych w celu ograniczenia ich występowania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 - 2. Współczesna ochrona roślin uwzględniająca ochronę środowiska, jakość plonów i aspekty ekonomiczne. Pojęcia: agrofag, szkodnik, choroba. 3. Ochrona roślin a ochrona środowiska. 4. Ochrona organizmów pożytecznych. 5. Podstawy ekologiczne rozprzestrzeniania się szkodników. Czynniki ekologiczne. 6. Zdolności adaptacyjne szkodników do środowiska. 7 - 8. Przegląd zwierząt będących szkodnikami roślin. 9. Typy uszkodzeń i pojęcie szkodliwości. 10. Progi ekonomicznej szkodliwości owadów. 11. Zadania i podział fitopatologii. 12 - 13. Diagnostyka fitopatologiczna, objawy chorób infekcyjnych roślin. 14. Czynniki chorobotwórcze, ich podział i identyfikacja. 15 - 16. Budowa, rozmnażanie i systematyka patogenów. 17. Pasożytnictwo i patogeniczność, cechy patogenów, rodzaje pasożytów. 18. Etapy choroby zakaźnej. 19. Epidemie chorób roślin. 20 - 21. Podział metod ochrony roślin. Profilaktyka w ochronie roślin. 22 - 23. Metody agrotechniczne i hodowlane. 24 - 25. Metody interwencyjne w ochronie roślin (metoda chemiczna, mechaniczna, fizyczna). 26 - 27. Metoda biologiczna ochrony roślin. 28 - 29. Integrowana ochrona roślin. 30. Kwarantanna. Ćwiczenia: 1. Diagnostyka i zwalczanie ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z gromady nicienie. 2. Przegląd ważniejszych zwierząt będących szkodnikami z gromady pajęczaki. 3. Drapieżne pajęczaki i roztocze. 4. Budowa i systematyka owadów. 5. Owady chronione. 6. Diagnostyka i zwalczanie ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z rzędu pluskwiaki różnoskrzydłe 7. Diagnostyka i zwalczanie ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z rzędu pluskwiaki równoskrzydłe. 8. Diagnostyka i zwalczanie ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z rzędu muchówki. 9. Diagnostyka i zwalczanie ważniejszych zwierząt będących szkodnikami roślin z rzędu motyle. 10 - 11. Chrząszcze – przegląd rodzin, diagnostyka i zwalczanie ważniejszych gatunków szkodników. 12 - 13. Owady pożyteczne w agrocenozach. 14 - 15. Drapieżne i pasożytnicze owady – przegląd budowa i charakterystyka. 16 - 17. Choroby wirusowe roślin (szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin; charakterystyka wybranych chorób wirusowych). 18 - 19. Choroby bakteryjne roślin (szkodliwość, objawy, zasady ochrony roślin; charakterystyka wybranych chorób bakteryjnych). 20 - 21. Choroby roślin powodowane przez grzyby śluzorośla pasożytnicze i podgromady biczykowate (charakterystyka; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 22 - 24. Choroby roślin powodowane przez workowce (charakterystyka podgromady; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 25 - 27. Choroby roślin powodowane przez podstawczaki (charakterystyka podgromady; wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). 28 - 30. Choroby roślin powodowane przez anomorfy workowców i innych taksonów grzybów (charakterystyka, wybrane choroby - szkodliwość, objawy, rozwój, zasady zwalczania). Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 66 godz., ECTS 2,2 w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 54 godz. 1,8 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Weber Z. Kryczyński S. Fitopatologia. T.1.PWRiL, 2010. 2.Borecki Z. Nauka o chorobach roślin. Wyd. PWRiL, Warszawa 2001. 3. Wilkaniec B. (pod red.) Entomologia cz. 1 i 2. 2010. PWRiL. Uzupełniająca: 1.Kochman J., Węgorek W. Ochrona roślin, Wyd. Plantpress, Kraków, 1997. 2. Häni F. i in. 1998. Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Wyd. PWRiL |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada ogólną wiedzę o budowie i rozwoju ważniejszych agrofagów, - posiada ogólną wiedzę o metodach ochrony roślin, - zna czynniki sprzyjające występowaniu szkodników i organizmów pożytecznych oraz chorób roślin uprawnych Umiejętności: - dokonuje identyfikacji najważniejsze szkodników i chorób roślin uprawnych; - posiada umiejętność wyszukiwania i wykorzystania odpowiedniej metody ochrony roślin, - wykazuje zdolność podejmowania działań rozwiązujących problemy w zakresie ochrony organizmów pożytecznych w agrocenozach Kompetencje społeczne: - posiada świadomości znaczenia ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami - ma świadomość znaczenia wpływu ochrony roślin na stan środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte z całości wiedzy przedstawionej na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny podsumowująca: -oceny z kolokwiów -sprawdzian umiejętności rozpoznawania szkodników i chorób roślin Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.