Technologia produkcji roślinnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.4s.TPR.SL.RZAXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji roślinnej |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Zarządzanie, 4 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : ZARZĄDZANIE / ECTS: / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: specjalnościowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: botanika, podstawy chemii rolnej i gleboznawstwa Zapoznanie studentów z fazami rozwojowymi, budową morfologiczną i anatomiczną oraz wpływem poszczególnych elementów agrotechniki na plonowanie i jakość plonu najważniejszych gatunków roślin rolniczych.W ramach ćwiczeń studenci wykonują projekty kart technologicznych dla wybranych gatunków roślin. Z uwagi na syntetyczny charakter zawiera w sobie elementy wielu pokrewnych dyscyplin naukowych, takich jak: taksonomia, botanika, chemia rolna, czy fizjologia. Program kursu uwzględnia gospodarcze znaczenie wybranych gatunków jako źródła paszy dla zwierząt oraz ich wykorzystanie pozarolnicze. Słuchacze kursu zdobywają nie tylko teoretyczną wiedzę o wybranych gatunkach, ale także zapoznają się z materiałem siewnym, kwiatostanami oraz stanem bezkwiatowym. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Uprawa prosa, gryki - najważniejsze zabiegi agrotechniczne. 2.Rośliny oleiste: znaczenie gospodarcze, stanowisko w zmianowaniu, czynniki decydujące o jakości surowca dla przemysłu olejarskiego. Agrotechnika rzepaku ozimego. 3.Pozostałe rośliny oleiste (gorczyca biała, sarepska, słonecznik). 4.Rośliny włókniste: pochodzenie i znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe. Agrotechnika lnu włóknistego i oleistego. 5.Rośliny motylkowate grubonasienne: znaczenie gospodarcze, wymagania klimatyczno - glebowe, charakterystyka odmian, stanowisko w zmianowaniu, uprawa bobiku. 6.Agrotechnika grochu siewnego, peluszki, wyk na nasiona i zielonkę. 7.Uprawa łubinów i soi: wymagania klimatyczno - glebowe, charakterystyka odmian, przygotowanie do zbioru, zbiór nasion. 8.Rośliny motylkowate drobnonasienne - znaczenie w zmianowaniu, wymagania klimatyczno - glebowe, sposoby siewu i użytkowania. Uprawa koniczyny czerwonej. 9.Uprawa i użytkowanie lucerny siewnej i mieszańcowej. 10.Dobór gatunków i odmian do uprawy w międzyplonach. 11.Powierzchnia, rozmieszczenie i struktura trwałych użytków zielonych w Polsce. 12. Fizjologia plonowania roślinności łąkowo - pastwiskowej i ich rola w żywieniu zwierząt oraz w środowisku przyrodniczym. 13.Ekonomika kosztów produkcji pasz na użytkach zielonych. Potrzeby pokarmowe użytków zielonych. 15.Przyczyny degradacji zbiorowisk trawiastych i ich przyczyny- metody regeneracji. Ekonomika kosztów produkcji pasz na użytkach zielonych. Ćwiczenia: 1.Projekt technologii uprawy zbóż. 2.Rośliny oleiste, fazy rozwojowe, budowa morfologiczna i anatomiczna oraz skład chemiczny nasion rzepaku, rozpoznawanie nasion roślin oleistych. 3.Projekt technologii uprawy rzepaku ozimego. 4.Rośliny motylkowate, drobno- i grubonasienne, fazy rozwojowe budowa morfologiczna i anatomiczna oraz skład chemiczny nasion, rozpoznawanie nasion roślin strączkowych. 5.Projekt technologii uprawy bobiku i grochu. 6. Systematyka botaniczna i fitosocjologiczna oraz morfologia traw. Podział traw ze względu na wysokość i sposób krzewienia. 7. Oznaczenie: życicy trwałej, życicy wielokwiatowej, rajgrasu francuskiego na podstawie nasion, kwiatostanów, stanu bezkwiatowego wraz z opisem wymagań, zastosowania, wartości użytkowej. 8. Oznaczenie: wiechliny łąkowej, kupkówki pospolitej, kostrzewy łąkowej na podstawie nasion, kwiatostanów, stanu bezkwiatowego wraz z opisem wymagań, zastosowania, wartości użytkowej. 9. Oznaczenie: tymotki łąkowej, wyczyńca łąkowego, mietlicy białawej na podstawie nasion, kwiatostanów, stanu bezkwiatowego wraz z opisem wymagań, zastosowania, wartości użytkowej. 10. Oznaczenie: kostrzewy czerwonej, życicy mieszańcowej, kostrzycy Brauna na podstawie nasion, kwiatostanów, stanu bezkwiatowego wraz z opisem wymagań, zastosowania, wartości użytkowej. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 50 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szczegółowa uprawa roślin. wyd 2, 2003, WAR Wrocław, praca zbiorowa, red. Z. Jasińska i A. Kotecki. 2. Ćwiczenia ze szczegółowej uprawy roślin rolniczych. Rośliny zbożowe Wyd. II, 2009, Wyd. UP w Poznaniu, A. Kruczek 3. Szczegółowa uprawa roślin. Morfologia i biologia roślin uprawnych. Wyd. 4, 1982. E. Ziółek Z. Grzywnowicz-Gazda, M. Lipińska, W. Ziółek. Uzupełniająca: 1. Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. Wyd. Wieś Jutra 2005, praca zbiorowa pod red. J. Chotkowskiego. 2. Pszenice - zwyczajna, orkisz, twarda. Uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2012, pod red. W. Budzyńskiego. 3. Rośliny oleiste uprawa i zastosowanie. Wyd. PWRiL 2010, pod red. W. Budzyńskiego i T. Zająca. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - posiada wiedzę o przebiegu wzrostu i rozwoju roślin oleistych i motylkowatych, - zna skład chemiczny organów użytecznych i ich wartość użytkową, - zna kształtowanie się nakładów produkcji różnych pasz. - zna zasady doboru gatunków traw do mieszanek o różnym przeznaczeniu, sposoby nawożenia i użytkowania oraz metody produkcji pasz. Umiejętności: - student rozpoznaje gatunki roślin oleistych i motylkowatych oraz ich nasiona, - potrafi sporządzić projekt kompleksowej technologii uprawy roślin zbożowych, oleistych i strączkowych Kompetencje społeczne: - student organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania, - dostrzega potrzebę ustawicznego poszerzania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii produkcji roślinnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - test i zadania obliczeniowe lub pytania problemowe Kryteria oceniania: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 65-75%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 75-85%), ponad dobrej (4,5 - średnio 85-95%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >95%). Ćwiczenia: Indywidualne rozpoznawanie nasion i roślin rolniczych, ocena kart agrotechnicznych uprawy roślin, sprawdzian wiadomości. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią ocen z poszczególnych zagadnień. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.