Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.POM.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciami dotyczącymi istoty marketingu. W ramach przedmiotu studneci mają możliwość zapoznania się m.in. ze sposobami kształtowania przez przedsiębiorstwo dostosowanej do rynku kompozycji instrumentów marketingowych (produktu, ceny, dystrybucji i promocji) oraz możliwości wpływania na zachowania konsumentów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Geneza i rozwój koncepcji marketingu - marketing, a inne sposoby działania na rynku, reguły marketingowe - 2 godz. 2. Zachowania nabywców na rynku i ich konsekwencje marketingowe - uwarunkowania procesu postępowania konsumentów, etapy procesu postępowania konsumentów - 2 godz. 3. Polityka produktu w przedsiębiorstwie - miejsce produktu w marketingu, podział produktów według różnych kryteriów, struktura produktu według T. Levitta, cykl życia produktu, marka produktu - 2 godz. 4. Polityka dystrybucji - podział kanałów dystrybucji, intensywność dystrybucji i jej powiązanie z rodzajami produktów, wybór pośredników w procesie dystrybucji, merchandaising - 2 godz. 5. Polityka promocji w przedsiębiorstwie - miejsce promocji w marketingu, instrumenty promocji i ich funkcje, projektowanie kampanii promocyjnej - 2 godz. 6. Cena jako element gry rynkowej - rodzaje strategii cen, zmiany i różnicowanie cen - 2 godz. 7. Strategiczna opcja marketingu - strategie marketingowe - 3 godz. Ćwiczenia: 1. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw - identyfikacja szans i zagrożeń płynących z otoczenia przedsiębiorstw - 2 godz. 2. Segmentacja rynku - wybór kryteriów segmentacji i próba wyodrębnienia na tej podstawie segmentów rynku, wybór rynku docelowego - 2 godz. 3. Zachowania nabywców na rynku, jako podstawa działalności marketingowej przedsiębiorstwa - hierarchia potrzeb, procesy decyzyjne nabywców, rodzaje ryzyka dostrzeganego przez nabywców i sposoby ich redukcji, kształtowanie lojalności nabywców -2 godz. 4. Działania i decyzje przedsiębiorstwa związane z produktem - m.in. poszukiwanie pomysłów na nowe produkty, identyfikacja funkcji opakowań - 2 godz. 5. Dystrybucja w działalności marketingowej przedsiębiorstwa - formy dystrybucji sklepowej i pozasklepowej, wybór kanału dystrybucji przez przedsiębiorstwo - 2 godz. 6. Działania związane z promocją w przedsiębiorstwie - mechanizm oddziaływania promocji, instrumenty promocji - 2 godz. 7. Cena jako element marketingu mix - sposoby ustalania cen - 2 godz. 8. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. |
Literatura: |
1. Altkorn J. (red.): Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków, 2003. 2. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing - Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, 1996. 3. Kotler Ph.: Marketing. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2005. 4. Pilarczyk B., Mruk H. (red.): Kompendium wiedzy o marketingu. PWN, Warszawa, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę w zakresie istoty i podstawowych założeń marketingu, - student zna teorię zachowań konsumentów na rynku, - student posiada wiedzę dotyczącą instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek. Umiejętności: - student wykonuje analizę możliwości i zagrożeń działania przedsiębiorstwa na rynku w warunkach zidentyfikowanych zmian, - student potrafi wybrać zmienne segmentacyjne dla określonych produktów i usług, - student przeprowadza analizę zachowania konsumentów na rynku z uwzględnieniem rodzajów decyzji nabywczych, dostrzeganego ryzyka i możliwości jego redukcji w procesie zaspokajania określonych potrzeb, - student dokonuje klasyfikacji elementów struktury produktu oraz opisje funkcje opakowań, - student dokonuje wyboru kanału dystrybucji w określonych warunkach, - student dokonuje wyboru podstawowych form promocji w określonych warunkach, - student podejmuje decyzje w zakresie kształtowania ceny produktów. Kompetencje społeczne: - student docenia potrzebę znajomości zasad marketingu dla sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem, - student nabiera umiejętności oceny zjawisk będących efektami marketingowego oddziaływania przedsiębiorstw na konsumentów, - student wykształca w sobie zdolności wystąpień publicznych oraz obrony własnego punktu widzenia , - student potrafi zorganizować pracę swoją i małego zespołu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin: forma pisemna z treści wykładów, - zaliczenie: forma pisemna z treści ćwiczeń + zaangażowanie w pracę i kreatywność na zajęciach. Bilans nakładu pracy studenta: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. konsultacje – 4 godz. egzamin końcowy - 1 godz. razem: 35 godz.: 25 = 1,4, czyli 1 pkt ECTS przegląd literatury przedmiotu - 10 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. opracowanie zadań domowych - 10 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. przygotowanie do kolokwium - 10 godz. razem godz. praktyczne: 50 godz.: 25 = 2 pkt ECTS Ogółem - 3 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.