Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.GLE.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 2 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W semestrze letnim realizowane będą treści przedmiotu "Gleboznawstwo ogólne i szczegółowe". Treści przedmiotu dotyczyć będą poznania wszystkich funkcji gleby. Poznanie oddziaływania czynników glebotwórczych na przebieg procesu glebotwórczego. Funkcjonowanie trójfazowego układu gleby i rola jego komponentów w kształtowaniu właściwości fizycznych w tym hydrofizycznych, fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych w tym rola materii organicznej i edafonu. Studenci poznają i nauczą się opisywać i identyfikować podstawowe jednostki taksonomiczne gleb w oparciu o Systematykę gleb Polski wyd. IV, oraz międzynarodową systematykę gleb WRB i powszechnie używaną w opracowaniach polskich i zagranicznych. Tematem ćwiczeń i praktycznym wykorzystaniem będzie znajomość waloryzacji użytkowej gleb, a także umiejętność czytania map glebowych i glebowo-rolniczych. |
Pełny opis: |
Program wykładów w semestrze II 1. Trójfazowy skład gleby. Skład fazy stałej gleby, jej związek z rodzajem skały. 2. Porowatość, struktura gleby i gęstość. 3. Geneza, budowa i rola minerałów ilastych w glebie. 4.Przemiany związków organicznych w glebie, powstawanie, budowa i skład połączeń próchnicznych w glebie 5. Funkcje próchnicy w glebie i ich udział w ochronie środowiska przyrodniczego, typy próchnicy – różne podziały 6. Faza ciekła – rodzaje wody, dostępność dla roślin, pF, typy gospodarki wodnej, skład chemiczny 7. Faza gazowa gleby, skład powietrza, stosunki wodno-powietrzne, ODR, procesy glejowe, biologiczna głębokość gleb, własciwości termiczne 8. Rodzaje sorpcji, sorpcja wymienna kationów, budowa i skład kompleksu sorpcyjnego, źródła ładunków ujemnych – przykłady gleb o różnej PWK, odporność gleb na degradację 9. Buforowość i odporność gleb na antropopresję 10. Odczyn gleb Polski – uwarunkowania litologiczne i klimatyczne, kierunki zmian, podział gleb według wartości pH, wpływ odczynu na właściwości gleb. 11. Makro- i mikroelementy, formy dostępnośći skladnikow biogennych. 12. Żyzność gleb, jakość - klasy bonitacyjne, przydatność - kompleksy glebowo-rolnicze 13.Struktura użytkowania gleb Polski, grnica rolno-leśna 14. Zmienność pokrywy glebowej Polski, strefowość i nazewnictwo gleb wg WRB 15. Zagrożenie i ochrona gleb przed różnymi rodzajami degradacji Program ćwiczeń projektowych: 1. Wprowadzenie: Jednostki hierarchiczne i poziomy glebowe systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) 2. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych Rzędu 1-4 systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) 3. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych Rzędu 5-8 systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) 4. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych Rzędu 9-11 systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) 5. Ustalanie gatunków i rodzajów gleb na podstawie wzorcowych profilów 6. Ustalanie typów i podtypów gleb na podstawie wzorcowych profilów 7. Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej - ustalanie klas bonitacyjnych gleb użytków rolnych i zielonych 8. Zasady ustalania kompleksów glebowo-rolniczych ustalenie prznależności gleb do odpowiednich kompleksów na wzorcowych profilach 9. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5 000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury) oraz ochrony gleb 10. Zastosowanie praktyczne klasyfikacji gleb według obowiązujących taksonomii międzynarodowej WRB z 2006 r. Ćwiczenia terenowe - 2 dni po 8 godz. z zakresu geologii i petrogafii oraz gleboznawstwa - razem 16 godzin. Ćwiczenia odbywają się na terenie Mydlnik i Pychowic, ze względu na możliwość opisania profilów glebowych różnych typów i podtypów gleb wytworzonych na zróżnicowanym podłożu litogenicznym, oraz pokazanie zmienności geologicznej budowy terenu i z efektów procesów geomorfologicznych. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 200; ECTS: 8 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 96; ECTS: 3,84 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 50; ECTS: 2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 104; ECTS: 4,16 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Mocek. 2015. Gleboznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN. Turski R. i in. 1999. Zarys Gleboznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. 1997. Geografia gleb, Wydawnictwo NaukowePWN, Komornicki T. i in. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. I i III. Wyd. AR w Krakowie 1998. Literatura uzupełniająca: Gleboznawstwo pod red. Zawadzkiego S.1999. PWRiL, Warszawa. Systematyka gleb Polski wyd. V. Roczn. Glebozn. 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. zna działanie czynników glebotwórczych, 2. zna procesy pedogeniczne, 3. zna właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb z uwzględnieniem różnic typologicznych, 4. posiada wiedzę na temat zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce, Umiejętności 5. potrafi opisywać profil glebowy, 6. potrafi wykonać metody analityczne oznaczania właściwości chemicznych gleb i zinterpretować wyniki, 7. rozpoznaje podstawowe jednostki obowiązującej systematyki gleb Polski i WRB, 8. umie określić klasy bonitacyjne i przydatność glebowo-rolniczą (kompleksy glebowe), Kompetencje społeczne 9. ma świadomość wartości pokrywy glebowej użytkowanej rolniczo na terenie Polski, 10. ma świadomość roli gleby w środowisku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia) za: - praktyczną umiejętność rozpoznawania skał i jednostek obowiązującej systematyki gleb Polski, - znajomość zasad metod oznaczania właściwości fizyko-chemiczych gleb, - sprawozdanie z ćwiczeń terenowych, Wykłady Pisemny egzamin z zakresu gleboznawstwa. Egzamin składa się z około 30 pytań w formie testowej i otwartej. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Michał Gąsiorek, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sołek-Podwika, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Michał Gąsiorek, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sołek-Podwika, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sołek-Podwika, Tomasz Zaleski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.