Botanika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.BOT.SI.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 6 /semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: podstawowy Wymagania wstępne: brak Głównym celem przedmiotu jest poznanie budowy, sposobów rozmnażania i znaczenia użytkowego roślin okrytonasiennych oraz podstaw systematyki i zasad nomenklatury botanicznej. Treści merytoryczne: Budowa komórki eukariotycznej ze szczególnym uwzględnieniem swoistych cech komórki roślinnej. Strukturalne i funkcjonalne zróżnicowanie tkanek roślinnych. Formy życiowe roślin okrytonasiennych. Morfologia i anatomia organów wegetatywnych i generatywnych. Rozmnażanie bezpłciowe i płciowe. Rozwój zarodka i bielma. Typy owoców i nasion. Podstawy systematyki. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem przedstawicieli mających znaczenie użytkowe i gospodarcze. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Główne działy botaniki. Wiedza botaniczna jako podstawa dla praktyki rolniczej. Znaczenie użytkowe roślin okrytonasiennych. Kryteria podziału organizmów żywych. Różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej. 2-3. Swoiste cechy i pochodzenie komórki roślinnej. Podział komórki - mitoza, mejoza. 4. Klasyfikacja oraz zróżnicowanie funkcjonalne i strukturalne tkanek roślinnych. 5-6. Typy życiowe roślin okrytonasiennych. Morfologia i anatomia pędu (budowa pierwotna, wtórna). 7. Morfologia i anatomia korzenia (budowa pierwotna, wtórna). 8. Budowa oraz metamorfozy liści. Morfologiczno-anatomiczne cechy przystosowawcze w budowie liści do określonego środowiska. 9-10. Typy rozmnażania u roślin okrytonasiennych (rozmnażanie bezpłciowe i płciowe). Przemiana pokoleń. Kwiat - budowa oraz funkcje elementów wegetatywnych i generatywnych. 11-12. Mikro- i makrosporogeneza. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego. Zapylenie i podwójne zapłodnienie. Rozwój bielma i embriogeneza. Specyficzne cechy budowy zarodka u traw. 13. Rodzaje kwiatostanów. Klasyfikacja i budowa owoców oraz nasion. 14-15. Podsumowanie najważniejszych różnic w budowie roślin jedno- i dwuliściennych. Podstawy klasyfikacji organizmów, jednostki systematyczne, zasady nomenklatury botanicznej. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem gatunków użytkowych. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Zasady mikroskopowania i przygotowania preparatów. Obserwacja struktur komórek roślinnych . 2. Przegląd wybranych tkanek roślinnych (część I). 3. Przegląd wybranych tkanek roślinnych (część II). 4. Budowa pierwotna pędu roślin jedno- i dwuliściennych. 5. Budowa pierwotna korzenia. Porównanie budowy anatomicznej korzenia roślin jedno- i dwuliściennych. 6. Budowa wtórna pędu i korzenia. 7. Liście pojedyncze i złożone – cechy morfologiczne, nazewnictwo. Różnice w budowie anatomicznej liści roślin jedno- i dwuliściennych. 8. Budowa kwiatu. Anatomia zalążni i główki pręcika. Budowa gametofitu męskiego i żeńskiego. 9. Rodzaje kwiatostanów. Klasyfikacja i budowa owoców. Typy nasion. 10. Komórka roślinna jako źródło cennych związków odżywczych (węglowodany, białka, lipidy). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 65, ECTS 2,6 w tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna (3,4 ECTS) 85 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szweykowska A., Szweykowski J. 2006. Botanika. Morfologia (tom 1), Botanika. Systematyka (tom 2). PWN, Warszawa 2. Jasnowska J, Jasnowski M, Radomski J. 1995. Botanika. Wyd. „BRASIKA”, Szczecin 3. Gorczyński T (red.). 1977. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Joachimiak A, Smagowicz K, Gula R. Biologia w pigułce. Systematyka i ekologia. MOW Korona, Kraków 2. Hejnowicz Z. 2002. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. PWN, Warszawa 3. Stace CA. 1993. Taksonomia roślin i biosystematyka. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna swoiste cechy komórek i tkanek roślinnych - posiada wiedzę na temat budowy i funkcji organów oraz typów rozmnażania roślin okrytonasiennych - zna najważniejsze cechy użytkowe roślin o znaczeniu gospodarczym Umiejętności: - potrafi sporządzić roślinne preparaty mikroskopowe - rozpoznaje tkanki roślinne oraz struktury anatomiczne na podstawie analizy mikroskopowej - posiada umiejętność poprawnego wnioskowania Kompetencje społeczne: - jest gotów do pogłębiania wiedzy botanicznej i jej wykorzystania dla praktyki rolniczej - jest gotów do podjęcia działań na rzecz zachowania bioróżnorodności |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wyboru i uzupełnienia tekstu, opisy rysunków Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Studenci samodzielnie lub w zespołach dwuosobowych przygotowują preparaty mikroskopowe. Każdy student wykonuje rysunki spod mikroskopu, konieczne do uzyskania zaliczenia. Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z ocen z trzech kolokwiów. Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.