Biologia molekularna roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.FHZ.R9.SL.HBIOZ.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna roślin |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ostatnich latach coraz większego znaczenia, również w biologii roślin nabiera identyfikowanie funkcji genów, systemów regulacji ich ekspresji oraz wpływu ekspresji genów na przebieg procesów życiowych ze szczególnym uwzględnieniem sterowania procesów rozwojowych oraz reakcji na czynniki środowiskowe. Wykłady z przedmiotu zapoznają studentów z aktualnym stanem wiedzy na temat molekularnych regulacji procesów życiowych roślin. Zostanie również zwrócona uwaga na przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy w tym zakresie dla doskonalenia odmian roślin uprawnych zarówno na drodze inżynierii genetycznej jak i rozwoju technik selekcyjnych. Celem kursu w części ćwiczeniowej jest zilustrowanie wybranego procesu omawianego podczas wykładów poprzez samodzielne opracowanie i przeprowadzenie eksperymentu z wykorzystaniem mutantów (przede wszystkim A. thaliana). Preferowane będą eksperymenty rozszerzające dotychczasowy zakres wiedzy. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Specyfika regulacji ekspresji genów w komórkach roślinnych: znaczenie poszczególnych poziomów kontroli ekspresji u roślin, roślinne mikro RNA, potranskrypcyjna regulacja ekspresji u roślin w tym rola białek 14-3-3, regulacja czasu życia białka 2-3. Szlaki transdukcji sygnału u roślin: receptory działające jako czynniki transkrypcyjne, białka G (szlak cyklazy adenylowej, aktywacja fosfolipaz – rola jonów Ca2+ w transdukcji sygnałów u roślin), receptory katalityczne, synergizm szlaków sygnałowych, rola H2O2 i NOx jako wtórnych przekaźników informacji (2 h) 4-5. Receptory czynników środowiskowych u roślin (fotoreceptory, sygnały redoksowe u roślin, percepcja temperatury, percepcja kierunku sił pola grawitacyjnego, percepcja obecności/braku wody, odbiór bodźców mechanicznych) 6-9. Molekularne podstawy działania hormonów roślinnych (receptory i elementy szlaków sygnałowych, ekspresja genów wczesnych i późnych) 10-12. Regulacja ekspresji genów w procesach wzrostu i rozwoju (kontrola i inicjacja kwitnienia, rola komunikacji międzykomórkowej w procesach rozwojowych, genetyczna kontrola organogenezy kwiatu) 13. Molekularne podstawy regulacji aktywności fotosyntetycznej roślin (endogenna oraz środowiskowa kontrola ekspresji genów kodujących białka aparatu fotosyntetycznego i białka ochronne) 14. Wpływ dostępności azotu na aktywność fotosyntetyczną roślin (regulacja ekspresji genów związanych z przyswajaniem azotu; rola metabolizmu aminokwasów w regulacji aktywności genów fotosyntetycznych oraz regulacji intensywności fotosyntezy) 15-18. Molekularne podstawy odpowiedzi roślin na niekorzystne, abiotyczne czynniki środowiska oraz możliwości ich poprawy na drodze inżynierii genetycznej i unowocześniania metod selekcji (odporność na niskie temperatury, odporność na suszę, odporność na zalewanie). Ćwiczenia: 1-2. Projektowanie eksperymentu oraz starterów i sond do reakcji Real-Time PCR 3-4. Przeprowadzenie eksperymentu z roślinami 5-7. Izolacja mRNA z tkanek roślinnych 8-9. Odwrotna transkrypcja oraz eliminacja zanieczyszczeń genomowym DNA 10-11. Reakcja PCR w czasie rzeczywistym 12. Analiza i interpretacja wyników |
Literatura: |
Materiały udostępnione przez wykładowcę. Wojtaszek P., Ratajczak T., Woźny A., Biologia komórki roślinnej, tom. 2 - Funkcja. PWN Warszawa 2016. Brown T.A., Genomy, PWN Warszawa 2013 Malepszy S., (red). Biotechnologia roślin. PWN. Warszawa 2010. Turner P., McLennan A., Bates A., White M. Biologia molekularna - krótkie wykłady, PWN, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza − absolwent zna i/lub rozumie: - podstawowe mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin na poziomie molekularnym - przykłady wykorzystania wiedzy z zakresu biologii molekularnej w hodowli roślin - technikę qRT-PCR Umiejętności − absolwent potrafi: - projektować i interpretować wyniki doświadczeń z wykorzystaniem roślin modelowych prowadzone w celu określenia funkcji genów i regulacji ich ekspresji - proponować praktyczne możliwości wykorzystania wiedzy o funkcjach i mechanizmach regulacji ekspresji genów związanych z reakcjami na czynniki środowiska u roślin - posługiwać się techniką qRT-PCR Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: - ciągłego dokształcania - pracy w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Wykłady: Sprawdzian wiedzy w formie test jednokrotnego wyboru, zaliczenie wymaga poprawnej odpowiedzi na >50% pytań, ocena stanowi 75% oceny końcowej. Ćwiczenia: Ocena projektu, wykonania i opisania rezultatów eksperymentu praktycznego, ocena stanowi 25% oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Hura, Marcin Rapacz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hura, Magdalena Wójcik-Jagła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.