Bezkręgowce w hodowlach amatorskich 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.F57.BH2.SI.HZOTY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezkręgowce w hodowlach amatorskich 2 |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie zasad chowu i hodowli bezkręgowców. Zostaną przedstawione wybrane taksony tych organizmów w kontekście ich pozycji systematycznej, biologii oraz sposobu utrzymania. Realizowany przedmiot będzie obejmował charakterystykę organizmów typowo użytkowych np. pszczół (apidologia). Poruszane będą również aspekty dotyczące wzrostu zainteresowania posiadaniem innych grup bezkręgowców takich jak pajęczaki, wije, owady, mięczaki w ujęciu komercyjnym jak również hobbistycznym. W ostatnich latach wzrost popularności hodowli tych zwierząt może wskazywać iż mogą one w przyszłości być intratnym źródłem dochodu, a także alternatywnego źródła pokarmu. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.) 1. Skorupiaki - charakterystyka gatunków utrzymywanych w akwakulturach 4 godz. 2. Wije – biologia oraz znaczenie w hodowlach amatorskich 2 godz. 3. Owady – biologia oraz znaczenie w hodowlach amatorskich. Przegląd najczęściej hodowanych rzędów 3 godz. 4. Biologia pszczół: samotnych, przedspołecznych i społecznych. Biologia trzmieli. Apiologia - stanowisko systematyczne pszczół. Budowa morfologiczna pszczół w aspekcie przystosowania do pobierania pożytku i funkcjonowania w rodzinie pszczelej. Barwy i zapachy kwiatów, a wrażliwość narządów zmysłów pszczół. Produkty pszczele. Rola pszczół w środowisku przyrodniczym: praca pszczół w czasie zdobywania pożytku i zapylania roślin. Współczesne zagrożenia pszczoły miodnej i pszczół dziko żyjących 5 godz. 5. Zaliczenie 1 godz. Ćwiczenia (30 godz.) 1. Skorupiaki w hodowlach amatorskich (dziesięcionogi skorupiaki niższe – zwierzęta karmowe) 2 godz. 2. Pajęczaki – najczęściej hodowane bezkręgowce (warsztaty oraz ćwiczenia terenowe) 10 godz. 3. Przegląd wybranych rzędów owadów (karaczany, modliszki, prostoskrzydłe, straszyki, łuskoskrzydłe, chrząszcze) – biologia oraz praktyczne aspekty hodowli (warsztaty oraz ćwiczenia terenowe) 10 godz. 4. Formikaria (warsztaty) 2 godz. 5. Apiologia – błonkoskrzydłe: rośliny miododajne, najważniejsze rośliny pożytkowe w stanie dzikim i uprawiane przez człowieka, miody nektarowe i spadziowe, inne produkty pszczele oraz ich zastosowanie w medycynie i kosmetyce (warsztaty oraz ćwiczenia terenowe) 5 godz. 6. Zaliczenie 1 godz. |
Literatura: |
Literatura 1. Jura Cz. Bezkręgowce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 2. Banaszak J. Życie pszczół, Warszawa-Poznań 1993 3. Wilson E.O. Społeczeństwa owadów, Warszawa 1979 4. Encyklopedia pszczelarska – praca zbiorowa, Warszawa 2013 5. Dylewska M. Nasze trzmiele. Ośrodek Doradztwa Rolniczego APW, Karniowice 1996 6. FAO, State of world aquaculture 2008, 2010, 2012, 2014 7. Aquaculture in Australia, materiały z UTAS (University of Tasmania), School of Aquaculture in Lonceston. 8. Kozak P., et al. 2013. Biologie a chov raku. Fakullta Rybarstvi a Ochrany Vod, Jichoceska Univetzita v Ceskich Budejovicach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady podziału systematycznego zwierząt i pozycje bezkręgowców w taksonomii organizmów Opisuje różnorodność gatunkową bezkręgowców oraz ich znaczenie dla człowieka Posiada szczegółową wiedzę z zakresu hodowli i chowu bezkręgowców (hodowle amatorskie, zwierzęta karmowe, zwierzęta wystawowe, pszczelarstwo) Umiejętności Potrafi zorganizować i prowadzić hodowlę różnych grup systematycznych bezkręgowców Ma umiejętność właściwej pielęgnacji różnych taksonów bezkręgowców Posiada zdolność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce Kompetencje społeczne Kreatywny w organizowaniu i prowadzeniu hodowli zwierząt z niższych taksonów (bezkręgowce) Wrażliwy na rolę bezkręgowców w ekosystemach Ma świadomość wpływu wykorzystania tych zwierząt w środowisku i dla człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Grześ | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.