Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.SOC.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: kierunkowy / obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Presocjologia - historia myśli społecznej. 2. Koncepcja socjologii jako nauki; prekursorzy socjologii akademickiej. 3. Kultura w ujęciu socjologicznym; subkultura, kontrkultura, relatywizm kulturowy. 4. Interakcje, stosunki i zależności społeczne. 5. Struktura społeczna (mikro i makrostruktury społeczne). 6. Ruchy społeczne. 7. Grupy społeczne, społeczeństwo, państwo, naród, zbiorowości etniczne. 8. Rodzina jako przykład grupy pierwotnej; typy rodzin, pokrewieństwo, małżeństwo. 9. Typy społeczeństw. 10. Socjalizacja w procesach uspołecznienia jednostki. 11. Kształtowanie się osobowości społecznej jednostki. 12. Status społeczny; role społeczne; tożsamość i więź społeczna. 13. Konformizm i dewiacje na tle koncepcji ładu społecznego. 14. Stratyfikacje społeczne; klasa, kasta, klasa średnia, klasa marginalizacji społecznej. 15. Nierówności i ruchliwość społeczna. 16. Płeć kulturowa w aspekcie socjalizacji, ról oraz nierówności społecznych. 17. Socjologiczna koncepcja władzy i przywództwa. 18. Instytucjonalne formy życia społecznego. 19. Zmiana społeczna w perspektywie socjologicznej; rozwój i postęp w perspektywie zmiany społecznej. 20. Nowoczesność, późna nowoczesność, ponowoczesność. Ćwiczenia: 1. Kultura a natura; przyczyny powstania i rozwoju kultury. 2. Potrzeby pierwotne i wtórne; skutki stałego wzrostu potrzeb wtórnych. 3. Potrzeby a wartości; pojęcie wartości i systemu wartości. 4. Kultura a cywilizacja. 5. Społeczne wzorce zachowań, ich geneza i funkcje. 6. Normy społeczne i ich rodzaje (prawne, zwyczajowe, moralne). 7. Granice norm społecznych; pojęcie anomii. 8. Grupa społeczna i jej atrybuty; rodzaje i funkcje grup. 9. Wpływ grupy na osobowość społeczną człowieka. 10. Rola społeczna w grupie; cechy szczególne roli społecznej; pozycja w grupie. 11. Rola a osobowość. 12. System kontroli społecznej; sankcje i ich rodzaje. 13. Pojęcie integracji i dezintegracji grupy; konformizm i nonkonformizm. 14. Proces badawczy w socjologii, jego etapy, metody i techniki. 15. Badania masowe przy użyciu kwestionariusza (ankieta, wywiad). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 ECTS** 1,4 w tym: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. konsultacje - 4 godz. egzamin - 1 godz. praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bauman Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. 2. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 3. Goodman N., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. 4. Knapik W., Kowalska M., Kapitał ludzki, kulturowy i społeczny a jakość życia mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego, Wydawnictwo Eikon, Kraków 2011. Uzupełniająca: 1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003. 2. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1972. 3. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy socjologii jako nauki o społeczeństwie; - student zdobywa wiedzę z zakresu pojęć, teorii oraz specyfiki socjologicznego badania zjawisk społecznych. Umiejętności: - student potrafi umiejscowić historię dyscypliny na tle presocjologicznej refleksji dotyczącej życia społecznego; - student jest w stanie określić kontekst filozoficzny i intelektualny narodzin socjologii; - student dzięki uzyskanej wiedzy na temat socjologii jako dyscypliny naukowej posiada umiejętność analizy zjawisk społecznych. Kompetencje społeczne: - student rozumie rolę socjologii oraz socjologa w życiu społecznym; rozumie wieloparadygmatyczność socjologii; - student cechuje się postawą świadczącą o umiejętności odróżniania refleksji potocznej od naukowej na temat życia społecznego; - student rozumie znaczenie podstawowych dylematów i kontrowersji związanych z różnymi podejściami do analiz społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.