Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.CHEMIA.NI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia chemii środowiskowej w oparciu o nowoczesną chemię ogólną i nieorganiczną. Student zapoznaje się z problemami obiegu pierwiastków chemicznych w środowisku i uzyskuje wiedzę o pierwiastkach podstawowych dla życia i tych, które są toksyczne dla środowiska naturalnego. Dowiaduje się też o zanieczyszczeniach powietrza, wody, gleby i organizmów żywych. |
Pełny opis: |
Wykłady (30 godz.) 1. Podstawowe prawa i pojęcia chemiczne. Budowa materii, atom, cząstki elementarne, jądro atomowe, izotopy. 2 godz. 2. Struktura elektronowa atomu, liczby kwantowe, orbitale atomowe, konfiguracja elektronowa 2 godz. 3. Układ okresowy i zmiany właściwości pierwiastków w zależności od położenia w układzie, elektroujemność, rodzaje wiązań chemicznych. 2 godz. 4. Charakterystyka grup głównych układu okresowego. 2 godz. 5. Charakterystyka grup pobocznych układu okresowego. 2 godz. 6. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji. Reakcje nieodwracalne i odwracalne, stan równowagi, reguła przekory. 2 godz. 7. Elektrolity. Dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji, prawo rozcieńczeń Ostwalda, iloczyn jonowy wody, pH. 2 godz. 8. Teorie kwasów i zasad. Hydroliza soli, roztwory buforowe, koloidy. 2 godz. 9. Procesy oksydacyjno-redukcyjne, szereg elektrochemiczny, potencjały elektrodowe, elektrody I-go i II-go rodzaju. Ogniwa galwaniczne, stężeniowe, paliwowe, akumulatory. Korozja. 2 godz. 10. Tlen. Tlen cząsteczkowy w atmosferze, ozon i warstwa ozonowa. Freony i dziura ozonowa. 2 godz. 11. Podstawowe pierwiastki występujące w organizmach żywych. Woda-właściwości i znaczenie. 2 godz. 12. Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. 2 godz. 13. Makro- i mikroelementy. Pierwiastki śladowe. 2 godz. 14. Metale ciężkie, toksyczność i wpływ na środowisko naturalne 2 godz. 15. Wybrane związki organiczne występujące w środowisku naturalnym w tym aminokwasy, białka i cukry. 2 godz. Ćwiczenia laboratoryjne 1. Regulamin pracowni. Zasady BHP. Szkło laboratoryjne. Podstawowe czynności laboratoryjne: odmierzanie cieczy, ogrzewanie nad palnikiem, sączenie, rozpuszczanie, sedymentacja, sublimacja. Systematyka związków nieorganicznych (135 minut). 2. Reakcje odwracalne i nieodwracalne. Reakcje chemiczne: syntezy, analizy, wymiany, zobojętniania, redox, strącania osadów Cz.I (135 minut). 3. Reakcje odwracalne i nieodwracalne. Reakcje chemiczne: syntezy, analizy, wymiany, zobojętniania, redox, strącania osadów Cz.II (135 minut). 4. Kolokwium: Stechiometria i nomenklatura (45 minut). Określanie odczynów kwasów, zasad i soli za pomocą wskaźników i potencjometrycznie (90 minut). 5. Podstawy obliczeń chemicznych (stechiometria, stężenie procentowe, molowe, przeliczanie stężeń). Sporządzanie roztworów (135 minut). 6. Podstawy obliczeń chemicznych (stechiometria, stężenie procentowe, molowe, przeliczanie stężeń). Sporządzanie roztworów HCl i NaOH o stężeniu ok. 0,1 mol/dm3. (135 minut). 7. Wstęp do ilościowej analizy objętościowej. Mianowanie roztworu NaOH i oznaczanie zawartości kwasu (zadanie kontrolne). Mianowanie roztworu HCl i oznaczanie zawartości zasady (zadanie kontrolne) (135 minut). 8. Kolokwium: stechiometria, stężenia, alkacymetria Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną (135 minut) 9. Zaliczenie i poprawa zaległości.(90 minut). |
Literatura: |
Literatura podstawowa-poziom akademicki 1. J.Szymońska, P.Szlachcic, E.Kulig, O.Michalski, A.Wisłą, Chemia I. Skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych. Wydawnictwo UR w Krakowie, Kraków 2009. 2. Erndt A. "Podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej" Wyd. PWN Warszawa 1992 3. P. Tomasik "Podstawy chemii" cz.I i II. Skrypt AR Kraków 1998 4. P. O'Neill "Chemia Środowiska" Wyd. PWN Wa-wa 1997 5. E. Szczepaniec-Cięciak, P. Kościelniak "Chemia Środowiska" Skrypt UJ Kraków 1995 6. R.W. Hay "Chemia bionieorganiczna" Wyd. PWN Wa-wa 1990 Literatura uzupełniająca-powtórka materiału 1. M.M.Poźniczek, Z.Kluz, Wybieram chemię tom 1-3, Zamkor, Kraków 2009. 2. K. Pazdro "Podstawy chemii" Wyd. Pazdro Wa-wa 2004 3. K. Pazdro " Zbiór zadań z chemii" Wyd Pazdro Wa-wa 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu kursu student: - rozróżnia podstawowe rodzaje wiązań w cząsteczkach i na ich podstawie wnioskuje o właściwościach fizykochemicznych związków; - opisuje właściwości wybranych związków nieorganicznych i określa zakres ich zastosowań w ochronie środowiska, - interpretuje i analizuje przebieg reakcji elektrolitów zachodzących w roztworach wodnych, - wykonuje obliczenia chemiczne w zakresie obliczeń stechiometrycznych, wyznaczania stężenia molowego i procentowego, oznaczania pH, Umiejętności: - sprawnie posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, - sporządza roztwory o zadanym stężeniu, - wykonuje miareczkowania alkacymetryczne, - opracowuje wyniki przeprowadzonych badań i doświadczeń chemicznych, wyciąga wnioski z uzyskanych wyników; Kompetencje społeczne - organizuje pracę w małym zespole przy przygotowywaniu i wykonywaniu reakcji i oznaczeń chemicznych; - ma świadomość niebezpieczeństw znajdujących się na pracowni chemicznej, |
Metody i kryteria oceniania: |
tudent opracowuje podlegające weryfikacji sprawozdanie z każdego wykonanego samodzielnie ćwiczenia. W ciągu semestru pisze kolokwia dotyczące kolejnych partii materiału. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest zaliczenie wszystkich sprawozdań i pozytywne oceny z kolokwiów. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwiów. Przedmiot kończy się egzaminem w formie pisemnej. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.