Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W.3s.BIO.SJ.WETXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Medycyny Weterynaryjnej |
Grupy: |
Weterynaria, 3 semestr, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Struktura chemiczna, funkcja i metabolizm podstawowych składników budujących żywe organizmy: cukrów, tłuszczów, aminokwasów i białek. Wybrane elementy enzymologii. Główne szlaki metaboliczne oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne: glikoliza, cykl Krebsa, cykl pentozowo-fosforanowy, cykl mocznikowy, beta-oksydacja. Profile metaboliczne podstawowych narządów i układów. Szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworów i innych chorób. |
Pełny opis: |
wykłady: Podstawy bioenergetyki. Rola ATP. Anabolizm i katabolizm. Łańcuch oddechowy, fosforylacja oksydacyjna. Trawienie i wchłanianie węglowodanów. Glikoliza. Fosforylacja substratowa. Glukoneogeneza Koordynacja metabolizmu węglowodanów na poziomie ustroju. Homeostaza glukozy. Trawienie, wchłanianie i transport lipidów. Lipazy. Lipoproteiny osocza (typy, metabolizm, rola). Utlenianie kwasów tłuszczowych. Synteza kwasów tłuszczowych nasyconych i nie-nasyconych. Synteza lipidów. Wewnątrzkomórkowa degradacja lipidów złożonych. Metabolizm eikozanoidów. Podstawowe pojęcia transdukcji sygnału. Receptory błonowe i jądrowe. Kaskady sygnalizacyjne. Podstawy regulacji cyklu komórkowego. Transformacja nowotworowa komórki: cechy morfologiczne i metabolizm komórki nowotworowej. Onkogeny, geny supresorowe. Zaburzenia transdukcji sygnału. Inwazja i metastaza nowotworu. Apoptoza. Seminaria: Szlak pentozo-fosforanowy. Metabolizm glikogenu. Defekty genetyczne przemian węglowodanów. Synteza i rola ciał ketonowych. Synteza cholesterolu i pochodnych (kwasy żółciowe, hormony). Cykl Krebsa. Reaktywne formy tlenu – powstawanie w organizmie, skutki działania, sposoby usuwania. Degradacja białek w komórce. Integracja i koordynacja przemian metabolicznych. Metabolizm energetyczny różnych tkanek - po posiłku, między posiłkami, w czasie głodzenia. Regulacja hormonalna metabolizmu na poziomie komórki i ustroju. Zajęcia laboratoryjne: Amplifikacja DNA i cDNA. Rozdział elektroforetyczny produktów, denaturacja termiczna, efekt hiperchromowy, wizualizacja modelu helisy β DNA oraz kompleksu DNA-białko. Łańcuch oddechowy - badanie przepływu elektronów w łańcuchu oddechowym z wykorzystaniem sztucznych akceptorów elektronów, obliczanie ΔE, ΔG i ΔG0’ Glikoliza – utlenianie glukozy w warunkach tlenowych przy udziale enzymów komórek drożdży, porównanie tempa glikolizy w różnych warunkach i w obecności inhibitorów, obliczanie stężenia glukozy. Reaktywne formy tlenu, generowanie, oznaczanie anionorodnika ponadtlenkowego i usuwanie. Mocz prawidłowy i patologiczny, oznaczanie składników w moczu pozwalające na wykrycie chorób metabolicznych. |
Literatura: |
Murray Robert K., Granner Daryl K., Rodwell Victor W. [tłum.] Kokot Franciszek, Koj Aleksander, Kozik Andrzej: Biochemia Harpera. Ilustrowana. Wydawnictwo: PZWL, 2008. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L.: Biochemia: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Ćwiczenia z biochemii dla studentów Wydziału Lekarskiego. Praca zbiorowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: opisuje i wyjaśnia procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym, narządowym i ustrojowym; opisuje podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, wyjaśnia sposoby ich regulacji oraz wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na ich funkcjonowanie; porównuje profile metaboliczne podstawowych narządów i układów opisuje i wyjaśnia procesy metaboliczne na poziomie molekularnym, komórkowym, narządowym i ustrojowym; opisuje budowę lipidów i polisacharydów oraz ich funkcje w strukturach komórkowych i pozakomórkowych; wyjaśnia pojęcia: potencjał oksydacyjny organizmu i stres oksydacyjny wymienia enzymy biorące udział w trawieniu węglowodanów i lipidów, wyjaśnia przebieg wchłaniania produktów ich trawienia; opisuje sposoby komunikacji między komórkami, między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową; wyjaśnia szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworów i innych chorób; opisuje i wyjaśnia zjawiska homeostazy, regulacji neurohormonalnej opisuje i wyjaśnia mechanizmy leżące u podstaw zdrowia zwierząt, powstawania chorób i ich terapii — od poziomu komórki Student potrafi: samodzielnie planować, przeprowadzać, analizować i oceniać poprawność wykonywanego zadania. Sporządza przejrzyste opisy przypadków oraz prowadzi stosowną dokumentację; posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: kolorymetria, pehametria, elektroforeza kwasów nukleinowych, reakcje PCR oraz potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów; potrafi opisać reakcje/procesy biochemiczne w powiazaniu z stanem energetycznym komórek; wykazywać umiejętność słuchania i udzielania odpowiedzi językiem zrozumiałym i posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim; posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, oraz korzystania z materiałów źródłowych w języku angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych prowadzona w formie krótkich pisemnych sprawdzianów na początku każdych ćwiczeń (skala ocen od 0 do 2 pkt.). Ocena wykonania przez studenta ćwiczenia/eksperymentu przewidzianego programem oraz opracowania uzyskanych wyników w formie sprawozdania (skala ocen od 0 do 2 pkt.). Na każdych ćwiczeniach student może otrzymać łącznie od 0 do 4 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwa do zebrania w semestrze wynosi 20. Kryterium zaliczenia - uzyskanie co najmniej 60% możliwych do zebrania punktów, czyli 12 pkt. Zaliczenie zajęć w semestrze 3. wymaga spełnienia następujących kryteriów 1. Obecności na seminariach i ćwiczeniach 2. Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych - uzyskania co najmniej 60% punktów, tj.12 punktów. 3. Zaliczenia kolokwiów obejmujących materiał z wykładów i ćwiczeń - uzyskania co najmniej 55% możliwych do zebrania punktów, tj. 15 pkt. Zaliczenie zajęć w semestrze 3 jest warunkiem dopuszczenia studenta do I terminu egzaminu końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Seminarium, 18 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gil | |
Prowadzący grup: | Paulina Dudzik, Joanna Dulińska-Litewka, Dorota Gil, Kinga Kocemba-Pilarczyk, Barbara Ostrowska, Wojciech Placha, Marta Zarzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Seminarium, 18 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gil | |
Prowadzący grup: | Paulina Dudzik, Joanna Dulińska-Litewka, Dorota Gil, Kinga Kaszuba, Kinga Kocemba-Pilarczyk, Barbara Ostrowska, Wojciech Placha, Marta Zarzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Seminarium, 18 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gil | |
Prowadzący grup: | Joanna Dulińska-Litewka, Dorota Gil, Kinga Kocemba-Pilarczyk, Wojciech Placha, Marta Zarzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Struktura chemiczna, funkcja i metabolizm podstawowych składników budujących żywe organizmy: cukrów, tłuszczów, aminokwasów i białek. Wybrane elementy enzymologii. Główne szlaki metaboliczne oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne: glikoliza, cykl Krebsa, cykl pentozowo-fosforanowy, cykl mocznikowy, beta oksydacja. Profile metaboliczne podstawowych narządów i układów. Budowa i przemiany kwasów nukleinowych. Podstawy procesu replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek. Mechanizmy regulacji ekspresji genów. Szlaki przekazywania sygnałów w komórce i przykłady zaburzeń w tych procesach prowadzące do rozwoju nowotworów i innych chorób. |
|
Literatura: |
Murray Robert K., Granner Daryl K., Rodwell Victor W. [tłum.] Kokot Franciszek, Koj Aleksander, Kozik Andrzej: Biochemia Harpera. Ilustrowana. Wydawnictwo: PZWL, 2008. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L.: Biochemia: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. Ćwiczenia z biochemii dla studentów Wydziału Lekarskiego. Praca zbiorowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Seminarium, 18 godzin
Wykład, 22 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gil | |
Prowadzący grup: | Joanna Dulińska-Litewka, Dorota Gil, Kinga Kocemba-Pilarczyk, Wojciech Placha, Marta Zarzycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.