Żywienie sportowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.ZCZ.ZYWSP.SI.TTDXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Żywienie sportowców |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fizjologią wysiłku fizycznego oraz z wpływem wysiłku fizycznego na zapotrzebowaniem na składniki odżywcze sportowców prawiących różne dyscypliny. Omawiane też będą zagadnienia dotyczące żywienia sportowców w okresie przedstartowym, intensywnego przygotowania do zawodów oraz po zawodach. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wysiłek fizyczny, podstawowe pojęcia wpływ wybranych czynników na wydolność fizyczną organizmu Wpływ wysiłku fizycznego na wybrane narządy organizmu człowieka. Wpływ wysiłku fizycznego na wybrane układy organizmu człowieka. Zapotrzebowanie i podaż płynów w warunkach treningu sportowego w poszczególnych cyklach szkoleniowych. Podstawowa i całkowita przemiana materii. Zapotrzebowanie energetyczne w warunkach treningu sportowego. Rola białek i tłuszczu w żywieniu sportowców. Rola węglowodanów, witamin w żywieniu sportowców. Rola witamin w żywieniu sportowców Równowaga kwasowo-zasadowa w warunkach treningu sportowego. Zapotrzebowanie na składniki mineralne. Żywienie w różnych cyklach treningu sportowego. Rodzaje odżywek i substancje bioaktywne stosowane w żywieniu sportowców |
Literatura: |
Podstawowa 1. Czarkowska-Pączek B., Przybylska J. 2006. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Wyd. Medyczne Urban i Partner, Wrocław. 2. Zajac A., Zydek G., Poprzęcki S., Czuba M., Gołaś A., Michalczyk M., 20014.Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych. Wyd. AWF Katowice. 3. Maughan R.J., Burke L.M., 2000. Żywienie a zdolność do wysiłku. Wyd. Medicina Sportiva, Kraków. 4. Celejowa I., 2014. Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, wydanie i, Warszawa. 5. Bean A., 2008. Żywienie w sporcie. Wyd Zysk i S-ka, Poznań Uzupełniająca 1. Ciborowska H., Rudnicka A., 2012 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lekarskie PZWL, Wydanie III uzupełnione. Warszawa 2. Jarosz M., 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja. Wydawnictwo IŻŻ, Warszawa 3. Czasopisma: Science and Sport, Medycyna Sportowa i in. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych, fizjologie układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Wskazuje zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz proponuje działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Potrafi formułować opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych) i odnosić się do nich z należytym szacunkiem. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna mechanizmów neurohormonalnych regulacji procesów fizjologicznych. Nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny. Nie zna metod oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Nie umie wskazać zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego odżywiania oraz nie potrafi zaproponować działań, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny. Nie zna uwarunkowań prawnych, organizacyjnych i etycznych związanych z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny. Kompetencje społeczne Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Nie potrafi formułować opinii dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny. Nie wykazuje odpowiedzialności za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny Na ocenę 3 Wiedza Pobieżnie zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%. Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Nie umie wskazać zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego odżywiania oraz nie potrafi zaproponować działań, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%. W niewielkim stopniu zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%. Kompetencje społeczne Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Nie potrafi formułować opinii dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%. Na ocenę 4 Wiedza Pobieżnie zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%. Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Umie wskazać wybrane zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz potrafi zaproponować działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%. Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%. Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Potrafi formułować wybrane opinie dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%. Na ocenę 5 Wiedza Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%. Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Umie wskazać zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz potrafi zaproponować działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%. Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%. Kompetencje społeczne Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. Potrafi formułować opinie dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.