Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Żywienie sportowców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.ZCZ.ZYWSP.SI.TTDXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Żywienie sportowców
Jednostka: Katedra Żywienia Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fizjologią wysiłku fizycznego oraz z wpływem wysiłku fizycznego na zapotrzebowaniem na składniki odżywcze sportowców prawiących różne dyscypliny. Omawiane też będą zagadnienia dotyczące żywienia sportowców w okresie przedstartowym, intensywnego przygotowania do zawodów oraz po zawodach.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Wysiłek fizyczny, podstawowe pojęcia wpływ wybranych czynników na wydolność fizyczną organizmu

Wpływ wysiłku fizycznego na wybrane narządy organizmu człowieka. Wpływ wysiłku fizycznego na wybrane układy organizmu człowieka.

Zapotrzebowanie i podaż płynów w warunkach treningu sportowego w poszczególnych cyklach szkoleniowych.

Podstawowa i całkowita przemiana materii. Zapotrzebowanie energetyczne w warunkach treningu sportowego. Rola białek i tłuszczu w żywieniu sportowców.

Rola węglowodanów, witamin w żywieniu sportowców. Rola witamin w żywieniu sportowców

Równowaga kwasowo-zasadowa w warunkach treningu sportowego. Zapotrzebowanie na składniki mineralne. Żywienie w różnych cyklach treningu sportowego. Rodzaje odżywek i substancje bioaktywne stosowane w żywieniu sportowców

Literatura:

Podstawowa

1. Czarkowska-Pączek B., Przybylska J. 2006. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Wyd. Medyczne Urban i Partner, Wrocław.

2. Zajac A., Zydek G., Poprzęcki S., Czuba M., Gołaś A., Michalczyk M., 20014.Żywienie i suplementacja w sporcie, rekreacji i stanach chorobowych. Wyd. AWF Katowice.

3. Maughan R.J., Burke L.M., 2000. Żywienie a zdolność do wysiłku. Wyd. Medicina Sportiva, Kraków.

4. Celejowa I., 2014. Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, wydanie i, Warszawa.

5. Bean A., 2008. Żywienie w sporcie. Wyd Zysk i S-ka, Poznań

Uzupełniająca

1. Ciborowska H., Rudnicka A., 2012 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lekarskie PZWL, Wydanie III uzupełnione. Warszawa

2. Jarosz M., 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja. Wydawnictwo IŻŻ, Warszawa

3. Czasopisma: Science and Sport, Medycyna Sportowa i in.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych, fizjologie układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych.

Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Wskazuje zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz proponuje działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia.

Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

Potrafi formułować opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych) i odnosić się do nich z należytym szacunkiem.

Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna mechanizmów neurohormonalnych regulacji procesów fizjologicznych. Nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie zna metod oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Nie umie wskazać zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego odżywiania oraz nie potrafi zaproponować działań, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie zna uwarunkowań prawnych, organizacyjnych i etycznych związanych z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Kompetencje społeczne

Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

Nie potrafi formułować opinii dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie wykazuje odpowiedzialności za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny

Na ocenę 3

Wiedza

Pobieżnie zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Nie zna fizjologii układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Nie umie wskazać zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego odżywiania oraz nie potrafi zaproponować działań, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

W niewielkim stopniu zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Kompetencje społeczne

Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

Nie potrafi formułować opinii dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Na ocenę 4

Wiedza

Pobieżnie zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%.

Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Umie wskazać wybrane zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz potrafi zaproponować działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%.

Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

Potrafi formułować wybrane opinie dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%.

Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 76-86%.

Na ocenę 5

Wiedza

Zna mechanizmy neurohormonalne regulacji procesów fizjologicznych. Zna fizjologię układu: pokarmowego, oddechowego, krążenia, nerwowego i gruczołów wydzielania wewnętrznego; trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników pokarmowych. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%.

Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Umie wskazać zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz potrafi zaproponować działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%.

Zna uwarunkowania prawne, organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności. Jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów.

Potrafi formułować opinie dotyczących osób korzystających z poradnictwa (np. klientów poradni dietetycznych). Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%.

Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną w zakresie identyfikowania i wyjaśniania błędów żywieniowych oraz proponowania zaleceń dotyczących planowania żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia. Posiadana wiedza jest oceniona na 98-100%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)