Polityka wyżywienia ludności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.ZCZ.PWYZL.NM.TTZXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka wyżywienia ludności |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących aktualnej sytuacji w zakresie poziomu produkcji i spożycia żywności, metod oceny poziomu spożycia żywności oraz stopnia bezpieczeństwa żywnościowego w skali globalnej, kraju oraz gospodarstwa domowego. Zakres przedmiotu obejmuje ponadto informacje nt. organizacji międzynarodowych (FAO, WHO) działających w obszarze produkcji żywności i żywienia i ich działań w zakresie polityki wyżywienia oraz perspektyw wyżywienia ludności świata. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Główna koncepcja polityki wyżywienia ludności w Polsce. Cele, konstrukcja i zadania polityki wyżywienia. Potencjał produkcyjny gospodarki żywnościowej a poziom wyżywienia w skali Polski (warunki demograficzne i socjalno-ekonomiczne). Polityka wyżywienia ludności dla krajów Unii Europejskiej. I i II plan działań dla Europy. Rola FAO w obszarze produkcji żywności i wyżywienia w skali globalnej i regionalnej Rola WHO w obszarze kształtowania prozdrowotnego stylu życia w skali globalnej i regionalnej Problem żywnościowy jako problem globalny, obszary głodu i niedożywienia oraz perspektywy wyżywienia ludności świata. Globalna strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością. Poziom bezpieczeństwa żywnościowego w skali świata, Europy i Polski |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Berger S. Świstak E. (2010) Problemy żywnościowe Polski i świata. Organizacje międzynarodowe. W: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Kowrygo B. (2003). Polityka wyżywienia w Polsce na początku XXI wieku. Przem. Spoż. 9: 14. 3. Rejman K. (2010) Spożycie żywności i zachowania żywieniowe wśród ludności o niskich dochodach w Polsce oraz wnioski dla polityki wyżywienia. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Food and Health in Europe (WHO, 2004). 2. Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health (WHO, 2004). 3. The State of Food Insecurity in the World (FAO, 2008). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi wskazać rolę i programy organizacji międzynarodowych wspierające politykę wyżywienia ludności Rozpoznaje globalne problemy żywnościowe i potrafi scharakteryzować poziom bezpieczeństwa żywnościowego kraju i świata. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. Rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o jakości i bezpieczeństwie żywności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie potrafi wskazać roli i nie zna programów organizacji międzynarodowych wspierających politykę wyżywienia ludności Nie rozumie i nie definiuje globalnych problemów żywnościowych i nie potrafi określić poziomu bezpieczeństwa żywnościowego Polski i świata Nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej studiowanego kierunku Nie rozumie potrzeby informowania społeczeństwa o jakości i bezpieczeństwie żywności. Na ocenę 3 Potrafi wskazać rolę organizacji międzynarodowych ale nie zna programów wspierających politykę wyżywienia ludności Rozpoznaje i definiuje podstawowe globalne problemy żywnościowe, potrafi tylko częściowo scharakteryzować poziom bezpieczeństwa żywnościowego Polski i świata Słabo rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej studiowanego kierunku Słabo rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o jakości i bezpieczeństwie żywności. Na ocenę 4 Potrafi wskazać rolę organizacji międzynarodowych i zna tylko niektóre programy wspierające politykę wyżywienia ludności Rozpoznaje i definiuje globalne problemy żywnościowe, potrafi tylko częściowo scharakteryzować poziom bezpieczeństwa żywnościowego Polski i świata Rozumie w stopniu zadawalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej studiowanego kierunku Rozumie w stopniu zadawalającym potrzebę informowania społeczeństwa o jakości i bezpieczeństwie żywności. Na ocenę 5 Potrafi wskazać rolę i zna programy organizacji międzynarodowych wspierające politykę wyżywienia ludności Rozpoznaje i definiuje globalne problemy żywnościowe, potrafi scharakteryzować poziom bezpieczeństwa żywnościowego Polski i świata Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej studiowanego kierunku Rozumie potrzebę informowania społeczeństwa o jakości i bezpieczeństwie żywności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.