Elektyw 3: Higiena żywienia i żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.ZCZ.09K03.SI.TTZCX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw 3: Higiena żywienia i żywności |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi warunków niezbędnych do zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności, organizacji żywienia zbiorowego, a także z rodzajami i źródłami zagrożeń, jak również z zasadami urzędowej kontroli w zakładach żywienia. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wybrane aspekty jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Istota, cele, główne kierunki rozwoju systemów zarządzania jakością. System HACCP – podstawowe założenia, trudności i korzyści związane z wdrażaniem systemu. Ocena higieniczna poszczególnych etapów produkcji potraw i posiłków. Personel jako istotny element w zapewnieniu bezpieczeństwa produkowanej żywności. Rodzaje i źródła zanieczyszczeń fizycznych oraz chemicznych żywności. Źródła i skutki zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności. Zatrucia i zakażenia pokarmowe. Choroby inwazyjne. Nosicielstwo. Szkodniki – charakterystyka, zapobieganie, zwalczanie. Utrzymanie czystości w zakładzie żywienia. Ocena wybranych procesów technologicznych pod względem ich wpływu na wartość higieniczno-żywieniową produktów w stosunku do surowców wyjściowych. Zapoznanie się z treścią wybranych aktów prawnych dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa żywności w Polsce i UE, wraz ze wskazaniem różnic pomiędzy rozporządzeniem, ustawą a dyrektywą. Urzędowa kontrola żywności – wizyta w jednostce kontrolującej. Omówienie zasad kontroli sanitarnej w zakładzie żywienia. Protokół pokontrolny. Określenie znaczenia higieny personelu w bezpieczeństwie zdrowotnym żywności poprzez dobór działań zapobiegawczych realizowanych w ramach dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) oraz higienicznej (GHP). Opracowanie wybranych instrukcji. Zapoznanie studentów z wybranymi zakładami żywienia typu zamkniętego i otwartego. Omówienie wizyt w zakładach żywienia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kołożyn – Krajewska D. (red.), Higiena produkcji żywności, Wyd. SGGW, Warszawa 2003. 2. Kołożyn – Krajewska D., Sikora T., HACCP. Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, Wyd. SITSpoż NOT, Warszawa 1999. 3. Lutyński R., Ciborowska H., Poradnik zasad higieny dla osób zatrudnionych w procesie produkcji i obrocie żywnością. Wyd. Europex, Kraków 2003. 4. Seńczuk W., Toksykologia. Wyd. PZWL, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Dyrektywy, Ustawy, Rozporządzenia UE i krajowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zasady zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. Zna prawodawstwo krajowe i międzynarodowe w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Wskazuje instytucje odpowiedzialne za urzędową kontrolę żywności, jak również zna ich kompetencje w omawianym zakresie. Rozpoznaje i ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności oraz wskazuje metody zmniejszające ryzyko ich występowania. Wskazuje i opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, transporcie, przechowywaniu i dystrybucji żywności. Zna zasady mycia i dezynfekcji urządzeń oraz pomieszczeń w zakładach. Umiejętności Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Potrafi poprawnie sformułować logiczne wnioski. Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków i potraw do opracowania systemu, który zabiega ich powstawaniu bądź eliminuje ww. zagrożenia. Potrafi precyzyjnie porozumiewać się oraz przygotowywać i przedstawiać prace dotyczące wskazania (w ujęciu teoretycznym i praktycznym) nieprawidłowości w zakresie produkcji posiłków w zakładzie żywienia. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, w ujęciu społecznym, etycznym i zawodowym. Ma świadomość ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw, potrafi ocenić skutki występowania tych zagrożeń, jak również zaproponować metody zapobiegania im. Wykazuje aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. Wykazuje zdolność do pracy w zespole przyjmując w nim różne role. Umiejętnie zarządza czasem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Nie zna prawodawstwa krajowego i międzynarodowego w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Nie potrafi wymienić organów urzędowej kontroli, ani też ich kompetencji. Nie rozpoznaje i nie ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności oraz nie potrafi wskazać metod zmniejszających ryzyko ich występowania. Nie wskazuje ani nie opisuje poprawnie warunków sanitarno-higienicznych, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, transporcie, przechowywaniu i dystrybucji żywności. Nie zna zasad mycia i dezynfekcji urządzeń oraz pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego. Nie potrafi wykonać prostych zadań pod kierunkiem opiekuna naukowego, ani prawidłowo opracować i zinterpretować uzyskanych wyników. Nie potrafi poprawnie sformułować logicznych wniosków. Nie potrafi wykorzystać wiedzy dotyczącej występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków i potraw do opracowania systemu, który zabiega ich powstawaniu bądź eliminuje ww. zagrożenia. Nie wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawiania pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Nie jest świadomy odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności, w ujęciu społecznym, etycznym i zawodowym. Nie ma świadomości ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw, nie potrafi również ocenić skutków występowania tych zagrożeń, ani zaproponować metod zapobiegania im. Wykazuje aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. Nie wykazuje zdolności do pracy w zespole. Nieumiejętnie zarządza czasem. Na ocenę 3 Zna w niewielkim zakresie systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności oraz prawodawstwo krajowe i międzynarodowe w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Nie potrafi wymienić organów urzędowej kontroli, ani też ich kompetencji. Rozpoznaje w miernym stopniu zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności, ale nie potrafi ocenić tych zagrożeń ani wskazać metod ograniczających ryzyko ich występowania. Wskazuje i w miernym stopniu opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, transporcie, przechowywaniu i dystrybucji żywności. W miernym stopniu wykazuje znajomość zasad mycia i dezynfekcji urządzeń oraz pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego. Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje uzyskane wyniki. Nie potrafi ich jednak poprawnie zinterpretować ani sformułować logicznych wniosków. Potrafi w niewielkim zakresie wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków i potraw do opracowania systemu, który zabiega ich powstawaniu bądź eliminuje ww. zagrożenia. Wykazuje umiejętność precyzyjnego porozumiewania się, ale nie potrafi przygotować i przedstawić pracy ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Ma w ogólnym zarysie świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności , a także ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw. Nie potrafi ocenić skutków występowania tych zagrożeń bądź zaproponować metod zapobiegania im. Wykazuje niską aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. Wykazuje niewielką zdolność do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role. Nieumiejętnie zarządza czasem. Na ocenę 4 Zna dobrze systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Zna niektóre uwarunkowania prawne w tym zakresie oraz kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli. Rozpoznaje zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności, ale nie potrafi ocenić tych zagrożeń bądź wskazać metod ograniczających ryzyko ich występowania. Z niewielkimi błędami wskazuje i opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, transporcie, przechowywaniu i dystrybucji żywności. Zna dobrze zasady mycia i dezynfekcji urządzeń oraz pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego. Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Nie potrafi poprawnie sformułować logicznych wniosków. Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków i potraw do opracowania systemu, który zabiega ich powstawaniu bądź eliminuje ww. zagrożenia. Wykazuje umiejętność precyzyjnego porozumiewania się i potrafi przygotować i przedstawić pracę ze wskazaniem niewielkiej liczby nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia. Ma dużą świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności. Jest świadomy ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw. Potrafi w ograniczonym zakresie ocenić skutki występowania tych zagrożeń i zaproponować metody zapobiegania im. Wykazuje umiarkowaną aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. Wykazuje umiarkowaną zdolność do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role. Niezbyt umiejętnie zarządza czasem. Na ocenę 5 Zna bardzo dobrze znaczenie systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności, a także kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli. Zna w stopniu wyczerpującym uwarunkowania prawne w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności. Bardzo dobrze rozpoznaje i ocenia zagrożenia wynikające z biologicznego, chemicznego i fizycznego skażenia żywności oraz wskazuje metody zmniejszające ryzyko ich występowania. Poprawnie wskazuje i precyzyjnie opisuje warunki sanitarno-higieniczne, jakie powinny być spełnione w procesie produkcji, transporcie, przechowywaniu i dystrybucji żywności. Zna bardzo dobrze zasady mycia i dezynfekcji urządzeń oraz pomieszczeń w zakładach żywienia zbiorowego. Wykonuje proste zadania pod kierunkiem opiekuna naukowego, po czym prawidłowo opracowuje i interpretuje uzyskane wyniki. Potrafi poprawnie sformułować logiczne wnioski. Potrafi w pełni wykorzystać wiedzę dotyczącą występowania zagrożeń w procesie produkcji posiłków i potraw do prawidłowego opracowania systemu, który zabiega ich powstawaniu bądź eliminuje ww. zagrożenia. Wykazuje umiejętność precyzyjnego porozumiewania się i potrafi przygotować i przedstawić pracę ze wskazaniem nieprawidłowości związanych z produkcją posiłków w zakładzie żywienia w pełnym zakresie. Ma bardzo głęboką świadomość co do odpowiedzialności za produkcję bezpiecznej żywności. Jest świadomy ryzyka występowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w procesie produkcji posiłków i potraw. Potrafi w pełni ocenić skutki występowania tych zagrożeń i zaproponować metody zapobiegania im. Wykazuje dużą aktywność w trakcie dyskusji dotyczącej różnych zagadnień związanych z produkcją posiłków i potraw w zakładzie żywienia zbiorowego. Wykazuje bardzo dużą zdolność do pracy w zespole, przyjmując w nim różne role. Umiejętnie zarządza czasem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.