Zasady i organizacja żywienia zbiorowego zamkniętego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.MAZ.ZOZZZ.SI.TTDXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady i organizacja żywienia zbiorowego zamkniętego |
Jednostka: | Katedra Technologii Gastronomicznej i Konsumpcji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacją i zasadami żywienia w zakładach opieki zdrowotnej oraz opanowanie umiejętności planowania oraz oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia różnych grup populacyjnych i różnych jednostek chorobowych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Organizacja i ekonomika żywienia zbiorowego z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i zasad zdrowego odżywiania. Nadzór sanitarny w zakładach żywienia zbiorowego. Wymagania zdrowotne dotyczące personelu zakładu żywienia. Organizacja działalności gastronomicznej. Planowanie produkcji w zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego. Systemy dystrybucji potraw w szpitalu. Organizacja i zasady żywienia w szpitalach. Zespoły leczenia żywieniowego. Ocena i monitorowanie stanu odżywienia chorych przyjmowanych do leczenia szpitalnego. Niedożywienie szpitalne. Żywienie zbiorowe w szpitalach jako element leczenia. Rola dietetyka. Doskonalenie zawodowe. Przegląd aktualnych przepisów prawnych dotyczących żywienia zbiorowego. Dokumentacja żywieniowa. Planowanie produkcji w zakładach żywienia typu zamkniętego na przykładzie wybranego zakładu, z uwzględnieniem tzw. stawki żywieniowej. Zapoznanie z programami komputerowymi związanymi z oceną sposobu żywienia oraz identyfikacją błędów żywieniowych. Zasady planowania żywienia zbiorowego typu zamkniętego (w szczególności dietetycznego). Zasady racjonalnego żywienia oraz wpływ sposobu żywienia na zdrowie. Ocena i monitorowanie stanu odżywienia chorych przyjmowanych do leczenia szpitalnego. Niedożywienie szpitalne |
Literatura: |
Podstawowa 1. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa, 2009. 2. Dzieniszewski J., Szponar B, Socha J. (red.). Podstawy naukowe żywienia w szpitalach, IŻŻ, Warszawa, 2001. 3. Turlejska H., Pilzner U., Szponar L. Zasady racjonalnego żywienia. Zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia. Wyd. ODDK, 2006. Uzupełniająca 1. Gawęcki J., Mosso-Pietraszewska T. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa, 2008. 2. Szczygłowa H. System dietetyczny dla zakładów służby zdrowia. IŻŻ, Warszawa, 1992. 3. Dyrektywy, Ustawy, Rozporządzenia UE i krajowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Identyfikuje zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, wskazuje ich konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych na tle wadliwego żywienia oraz proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Zna podstawy prawne, a także organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka. Wskazuje i objaśnia zasady racjonalnego żywienia różnych grup populacyjnych w oparciu o obowiązujące zalecenia i normy. Zna rodzaje diet oraz zasady żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej. Zna systemy dystrybucji potraw. Umiejętności Posiada zdolność komunikowania się i wyjaśnienia zasad racjonalnego żywienia oraz związku pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem. Identyfikuje błędy żywieniowe, także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych. Proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Wykonuje zadania obliczeniowe, umie opracować i interpretować uzyskane wyniki oraz formułować wnioski. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za właściwe planowanie żywienia. Jest świadomy swoich ograniczeń w tym zakresie. Potrafi formułować opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa i odnosić się do nich z szacunkiem. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną - identyfikacja błędów żywieniowych oraz proponowanie zaleceń dotyczących planowania żywienia (dobór produktów, technik kulinarnych). Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i czuje potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna metod oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Nie potrafi zidentyfikować zagrożeń zdrowotnych wynikających z niewłaściwego odżywiania, nie wskazuje ich konsekwencji w postaci zwiększonego ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych na tle wadliwego żywienia oraz nie proponuje działania profilaktycznego w tym zakresie. Nie zna podstaw prawnych, a także organizacyjnych i etycznych związanych z wykonywaniem zawodu dietetyka. Nie zna zasad promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, nie rozumie i nie diagnozuje stylu życia oraz wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka. Nie posiada wiedzy na temat racjonalnego żywienia różnych grup populacyjnych. Nie zna rodzajów diet oraz zasad żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej. Nie zna systemów dystrybucji potraw. Umiejętności Nie posiada zdolności komunikowania się i wyjaśnienia zasad racjonalnego żywienia oraz związku pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem. Nie identyfikuje błędów żywieniowych, także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych. Nie proponuje działań profilaktyczne w tym zakresie. Nie wykonuje prostych zadań obliczeniowych, nie umie opracować i interpretować uzyskanych wyników. Kompetencje społeczne Nie ma świadomości odpowiedzialności zawodowej i etycznej za właściwe planowanie żywienia. Nie jest świadomy swoich ograniczeń w tym zakresie. Nie potrafi formułować opinii dotyczących osób korzystających z poradnictwa i odnosić się do nich z szacunkiem. Nie wykazuje odpowiedzialności za pracę własną - identyfikację błędów żywieniowych oraz proponowanie zaleceń dotyczących planowania żywienia (dobór produktów, technik kulinarnych). Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i nie czuje potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego. Na ocenę 3 Wiedza Zna słabo metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Identyfikuje miernie zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, wskazuje ich konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych na tle wadliwego żywienia oraz proponuje działania profilaktyczne w ograniczonym zakresie. Zna miernie podstawy prawne, a także organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka w stopniu podstawowym. Wskazuje i objaśnia zasady racjonalnego żywienia różnych grup populacyjnych w stopniu miernym. Zna rodzaje diet oraz zasady żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizyczne, a także systemy dystrybucji potraw w stopniu podstawowym. Umiejętności Posiada mierną zdolność komunikowania się i wyjaśnienia zasad racjonalnego żywienia oraz związku pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem. Identyfikuje miernie błędy żywieniowe, także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych. Nie proponuje działań profilaktycznych w tym zakresie. Wykonuje proste zadania obliczeniowe, nie umie opracować i interpretować uzyskanych wyników oraz formułować wniosków. Kompetencje społeczne Ma mierną świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za właściwe planowanie żywienia. Nie jest świadomy swoich ograniczeń w tym zakresie. Potrafi formułować na poziomie dostatecznym opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa i odnosić się do nich z szacunkiem. Wykazuje słabą odpowiedzialność za pracę własną - identyfikacja błędów żywieniowych oraz proponowanie zaleceń dotyczących planowania żywienia (dobór produktów, technik kulinarnych). Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i nie czuje potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego. Na ocenę 4 Wiedza Zna dobrze metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Identyfikuje zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, wskazuje ich konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych na tle wadliwego żywienia oraz proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Zna dobrze podstawy prawne, a także organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Zna dobrze zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, prawidłowo rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka. Dobrze wskazuje i objaśnia zasady racjonalnego żywienia różnych grup populacyjnych w oparciu o obowiązujące zalecenia i normy. Zna rodzaje diet oraz zasady żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej. Zna systemy dystrybucji potraw. Umiejętności Posiada dobrą zdolność komunikowania się i wyjaśnienia zasad racjonalnego żywienia oraz związku pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem. Identyfikuje dobrze błędy żywieniowe, także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych. Proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Wykonuje proste zadania obliczeniowe, umie opracować i interpretować uzyskane wyniki oraz formułować wnioski. Kompetencje społeczne Ma dobrą świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za właściwe planowanie żywienia. Jest świadomy swoich ograniczeń w tym zakresie. Potrafi poprawnie formułować opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa i odnosić się do nich z szacunkiem. Wykazuje dobrą odpowiedzialność za pracę własną - identyfikacja błędów żywieniowych oraz proponowanie zaleceń dotyczących planowania żywienia (dobór produktów, technik kulinarnych). Rozumie dobrze potrzebę ciągłego dokształcania się i czuje potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego. Na ocenę 5 Wiedza Zna bardzo dobrze metody oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia. Identyfikuje zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania, wskazuje precyzyjnie ich konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka przewlekłych chorób niezakaźnych na tle wadliwego żywienia oraz proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Zna bardzo dobrze podstawy prawne, a także organizacyjne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu dietetyka. Zna bardzo dobrze zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia, rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka na wysokim poziomie. Precyzyjnie wskazuje i objaśnia zasady racjonalnego żywienia różnych grup populacyjnych w oparciu o obowiązujące zalecenia i normy. Bardzo dobrze zna rodzaje diet oraz zasady żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej, a także systemy dystrybucji potraw. Umiejętności Posiada doskonałą zdolność komunikowania się i wyjaśnienia zasad racjonalnego żywienia oraz związku pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem. Identyfikuje bardzo dobrze błędy żywieniowe, także z wykorzystaniem odpowiednich programów komputerowych. Proponuje działania profilaktyczne w tym zakresie. Wykonuje bardzo dobrze proste zadania obliczeniowe, umie opracować i interpretować uzyskane wyniki oraz formułować wnioski. Kompetencje społeczne Ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za właściwe planowanie żywienia. Jest świadomy swoich ograniczeń w tym zakresie. Potrafi precyzyjnie formułować opinie dotyczące osób korzystających z poradnictwa i odnosić się do nich z szacunkiem. Wykazuje bardzo dobrą odpowiedzialność za pracę własną - identyfikacja błędów żywieniowych oraz proponowanie zaleceń dotyczących planowania żywienia (dobór produktów, technik kulinarnych). Rozumie bardzo dobrze potrzebę ciągłego dokształcania się i czuje potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.