Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja żywieniowa i promocja zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.MAZ.EZPRZ.SI.TTDXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja żywieniowa i promocja zdrowia
Jednostka: Katedra Technologii Gastronomicznej i Konsumpcji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami nowoczesnej edukacji żywieniowej. Metodami dydaktycznymi, ich doborem, a także aktualnymi programami edukacyjnymi w zakresie zasad prawidłowego żywienia, profilaktyki chorób powstających na tle wadliwego żywienia i metodami oceny ich efektywności.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Cele i zadania edukacji żywieniowej. Organizacja poradnictwa żywieniowego.

Zadania dietetyka w ochronie zdrowia. Poradnictwo indywidualne i grupowe.

Edukacja żywieniowa w oświacie zdrowotnej, psychologiczne aspekty zachowań żywieniowych.

Planowanie i realizacja edukacji żywieniowej, główne elementy procesu edukacji.

Dobór treści, metod programów edukacyjnych do potrzeb określonych grup odbiorców.

Etapy procesu poznawczego i zasady dydaktyczne. Metody dydaktyczne werbalne i obserwacyjne, aktywizujące; dobór metod. Środki dydaktyczne - rodzaje, zasady doboru i stosowania.

Programy edukacyjne w Polsce i na świecie. Pojęcie efektywności edukacji żywieniowej.

Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych.

Wiadomości wprowadzające, organizacja ćwiczeń, wybór grup populacyjnych, określenie tematów edukacji żywieniowej. Na podstawie danych literaturowych określenie stanu wiedzy na temat zasad prawidłowego żywienia wybranej grupy populacyjnej oraz nawyków żywieniowych.

Opracowanie charakterystyki demograficzno-ekonomicznej oraz stanu zdrowia wybranej grupy (ze szczególnym uwzględnieniem występowania lub ryzyka wystąpienia metabolicznych chorób niezakaźnych).

Prezentacja wyników i planu edukacyjnego.

Szczegółowe określenie potrzeb edukacyjnych i wybór teoretycznych treści z zakresu żywienia i wskazań praktycznych dla wybranej grupy osób. Przygotowanie testu wiadomości z zakresu, który ma być objęty edukacją żywieniową.

Opracowanie programu edukacyjnego. Wybór form, metod i środków dydaktycznych z uwzględnieniem potrzeb odbiorców. Przygotowanie zaplanowanych materiałów edukacyjnych.

Prezentacja, dyskusja, ocena, i ewentualna korekta programu/prezentacji.

Dyskusja, ewentualna korekta programu

Przewidywana przydatność materiałów edukacyjnych dla poprawy wiedzy i ocena możliwości ich zastosowania. Podsumowanie ćwiczeń, wnioski.

Literatura:

Podstawowa

1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

2. Jeznach M. (red.): Nowe trendy w żywności, żywieniu i konsumpcji. Wydawnictwo SGGGW, Warszawa 2009

3. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red.), PZWL, Warszawa 2008

4. Lidia Wądołowska: Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010

Uzupełniająca

1. Publikacje naukowe, opisy projektów edukacyjnych

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna cele oraz metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki

Umiejętności

Dobiera metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy.

Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów

Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna żadnych celów ani metod edukacji zdrowotnej i żywieniowej

Nie zna objawów i przyczyn zaburzeń i zmian chorobowych wynikających ze złego sposobu żywienia. Nie rozumie i nie diagnozuje stylów życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych

Umiejętności

Nie dobiera metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, nie formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz nie planuje poszczególne ich etapy.

Nie posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

Kompetencje społeczne

Nie ma świadomości znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia dla różnych grup ludności, a także nie jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie

Nie potrafi identyfikować i wyjaśniać żadnych problemów związanych z błędami żywieniowymi oraz formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia

Na ocenę 3

Wiedza

Zna niektóre cele, natomiast nie zna metod edukacji zdrowotnej i żywieniowej

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia, ale nie rozumie i nie diagnozuje stylów życia oraz wpływu modeli zachowań prozdrowotnych

Umiejętności

Dostatecznie dobiera metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy.

Posiada dostateczną zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

Kompetencje społeczne

Ma słabą świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także własnych ograniczeń w tym zakresie

Słabo identyfikuje problemy związane z błędami żywieniowymi oraz słabo formułuje zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia

Na ocenę 4

Wiedza

Zna cele oraz niektóre metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia, ale słabo rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych

Umiejętności

Dobiera dobrze metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy.

Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także własnych ograniczeń w tym zakresie

W stopniu dobrym potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia

Na ocenę 5

Wiedza

Zna cele oraz metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej

Zna objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych

Umiejętności

Dobiera metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej, bardzo dobrze formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy.

Posiada zdolność prezentowania i wyjaśniania zasad racjonalnego żywienia oraz wpływu sposobu żywienia na zdrowie.

Kompetencje społeczne

Ma wysoką świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności, a także własnych ograniczeń w tym zakresie

Potrafi identyfikować i wyjaśniać złożone problemy związane z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia /m.in. dobór produktów, technik kulinarnych/ zgodnie z obowiązującymi zasadami racjonalnego żywienia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)