Elektyw 1 - Zasady tworzenia nowych produktów spożywczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.KTW.9TNPX.SI.TTZTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw 1 - Zasady tworzenia nowych produktów spożywczych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etapami opracowywania nowych produktów spożywczych i przygotowanie do prowadzenia takich działań w zakładach przemysłowych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów Dlaczego tworzymy nowe produkty? Strategia produktu a możliwości rozwoju firmy Cykl życia produktu, koło korzyści, cena Istota działań marketingowych, wartość marki Strategie opracowywania nowych produktów Etapy tworzenia nowych produktów Opakowanie i etykietowanie elementem jakości nowego produktu Wprowadzanie na rynek nowych produktów Promowanie nowych produktów. Reklama Elementy warunkujące sukces i powody niepowodzenia nowego produktu Nowoczesne technologie produkcji żywności jako przyczyna opracowywania nowego produktu Ilość nowych produktów jako element kontroli działania przedsiębiorstwa Wdrażanie wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów Podstawowe etapy opracowywania nowych produktów spożywczych Opracowanie ankiety dotyczącej nowego produktu. Wybór produktu na podstawie wyników ankiety Teoretyczne podstawy technologii produkcji wybranego artykułu Opracowanie receptury oraz wykonanie produktu w skali laboratoryjnej Opracowanie systemu bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Prezentacja artykułu połączona z analizą sensoryczna oraz szczegółową analizą prawidłowości doboru procesów i metod. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji oraz przedstawionego pisemnego sprawozdania |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czapski J. (red.), Food Product Development – Opracowanie nowych produktów żywnościowych. Wyd. AR Poznań 1999. 2. Dornblaster L., New Product Revenue. FMI Sp. Industry Conventa. Chicago 1994. 3. Earle M., Earle R., Anderson A., Opracowanie produktów spożywczych. WNT. Warszawa 2001. 4. Fuller G.W., New Product Development. CRC Press. Boca Raton USA 1994. Literatura uzupełniająca: 1. Tijskens L., Hertog M., Nicolai B., Food Process Modelling. Ed. Woodhead Publ. Ltd. 2001. 2. Williams A., New Technologies in Food Preservation and Processing. Nutr, Food Sci. 6:16, 1993 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Umie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Potrafi scharakteryzować procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, promocją, reklamą. Zna istotę działań marketingowych, wartość marki. Zna podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Zna elementy warunkujące sukces i powody niepowodzenia nowego produktu. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena. Zna nowoczesne technologie produkcji żywności. Zna zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Potrafi dostrzegać aspekty związane z opakowaniem i etykietowaniem produktu jako elementów jakości nowego produktu. Umie przedstawić problemy związane z kontrolą działania przedsiębiorstwa. Umiejętności Umie opracować ankietę dotyczącą nowego produktu. Potrafi zinterpretować wyniki ankiety i na ich podstawie wybrać produkt . Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej Zna teoretyczne podstawy technologii produkcji wybranego artykułu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi dobrać urządzenia produkcyjne, sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Potrafi zaprezentować artykuł poprzez przedstawienie wyników analizy sensorycznej oraz szczegółowej analizy prawidłowości doboru procesów i metod. Kompetencje społeczne Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna warunków prawnych wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnień strategii nowego produktu. Nie umie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Nie potrafi scharakteryzować procesów związanych z wprowadzaniem na rynek nowych produktów. Nie zna podstawowych etapów przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Nie rozumie pojęć: cykl życia produktu, koło korzyści, cena. Nie zna zagadnień związanych z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Nie umie opracować ankiety dotyczącej nowego produktu. Nie potrafi zinterpretować wyników ankiety. Nie umie opracować receptury oraz wykonać produktu w skali laboratoryjnej. Nie zna teoretycznych podstaw technologii produkcji wybranego artykułu. Nie potrafi dobrać urządzeń produkcyjnych i sporządzić bilansu materiałowego. Nie potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Nie potrafi zaprezentować artykułu. Nie wyraża ogólnych ocen pracy swojej i zespołu. Nie rozwiązuje problemów. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie. Na ocenę 3 Zna warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Umie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Potrafi scharakteryzować procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów. Zna podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena. Zna zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Umie opracować ankietę dotyczącą nowego produktu. Potrafi zinterpretować wyniki ankiety. Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej. Zna teoretyczne podstawy technologii produkcji wybranego artykułu. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne i sporządzić bilans materiałowy. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu. Potrafi zaprezentować artykuł. Wyraża ogólne oceny pracy swojej i zespołu. Rozwiązuje problemy analityczne. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Na ocenę 4 Zna warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Umie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Potrafi scharakteryzować procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, promocją, reklamą. Zna podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena. Zna nowoczesne technologie produkcji żywności. Zna zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Potrafi dostrzegać aspekty związane z opakowaniem i etykietowaniem produktu jako elementów jakości nowego produktu. Umie wymienić problemy związane z kontrolą działania przedsiębiorstwa. Umie opracować ankietę dotyczącą nowego produktu. Potrafi zinterpretować wyniki ankiety i na ich podstawie wybrać produkt . Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej. Zna teoretyczne podstawy technologii produkcji wybranego artykułu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi dobrać urządzenia produkcyjne, sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Potrafi zaprezentować artykuł poprzez przedstawienie wyników analizy sensorycznej oraz analizy prawidłowości doboru procesów i metod. Cechuje się zdolnością do wyrażania ocen pracy swojej oraz zespołu. Rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Na ocenę 5 Zna warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Umie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Potrafi scharakteryzować procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, promocją, reklamą. Zna istotę działań marketingowych, wartość marki. Zna podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Zna elementy warunkujące sukces i powody niepowodzenia nowego produktu. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena. Zna nowoczesne technologie produkcji żywności. Zna zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Potrafi dostrzegać aspekty związane z opakowaniem i etykietowaniem produktu jako elementów jakości nowego produktu. Umie przedstawić problemy związane z kontrolą działania przedsiębiorstwa. Umie opracować ankietę dotyczącą nowego produktu. Potrafi zinterpretować wyniki ankiety i na ich podstawie wybrać produkt . Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej. Zna teoretyczne podstawy technologii produkcji wybranego artykułu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi dobrać urządzenia produkcyjne, sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Potrafi zaprezentować artykuł poprzez przedstawienie wyników analizy sensorycznej oraz szczegółowej analizy prawidłowości doboru procesów i metod. Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.