Elektyw I: Technologia przemysłów węglowodanowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.KTW.09E11.SI.TTZIX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw I: Technologia przemysłów węglowodanowych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z problematyką przetwarzania surowców roślinnych bogatych w węglowodany koncentrując się na procesach podstawowych oraz technologiach z wykorzystaniem bioinżynierii. W ramach przedmiotu przedstawiane są podstawowe technologie otrzymywania mono, di- i polisacharydów. W ramach ćwiczeń student nabywa umiejętności wykrywania oraz analizy ilościowej sacharydów oraz poznaje podstawowe właściwości fizykochemiczne węglowodanów umożliwiające ich stosowanie w przemyśle spożywczym. Przedmiot prezentuje także studentom podstawowe zagadnienia przemysłu ziemniaczanego i cukierniczego w kontekście otrzymywania, właściwości i analizy produktów spożywczych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Podstawy fizykochemii sacharydów Miód jako produkt wysokowęglowodanowy otrzymywany na drodze biologicznej. Wielkotonażowe surowce i produkty węglowodanowe: sacharoza i skrobia Polisacharydy otrzymywane na drodze mikrobiologicznej i ich funkcje w żywności (hydrokoloidy) Enzymy i mikroorganizmy stosowane w technologii węglowodanów Biochemiczne i chemiczne metody przetwórstwa skrobi natywnej – produkcja hydrolizatów skrobiowych i cyklodekstryn Podstawy przemysłu ziemniaczanego i cukierniczego Analiza produktów o dużej zawartości węglowodanów. 1) Określenie czystości cukru spożywczego otrzymywanego z buraka cukrowego i trzciny cukrowej. Badanie rendementu jako wskaźnika czystości cukru: określenie zawartości sacharozy, cukrów redukujących oraz zawartości popiołu. 2) Określenie zawartości tłuszczu w ziemniaczanych wyrobach smażonych (frytki) metoda refraktometryczną 3) Analiza zawartości chlorku sodu w komercyjnych produktach smażonych (chipsy ziemniaczane) 4) Podstawy analizy surowca ziemniaczanego. Określenie podatności na ciemnienie enzymatyczne i nieenzymatyczne. Określenie typu kulinarnego ziemniaka Budowa i właściwości funkcjonalne hydrokoloidów polisacharydowych: 1) Wyosabnianie skrobi z ziemniaków metoda laboratoryjną oraz określenie wydajności procesu 2) Analiza mikroskopowa ziaren skrobi różnego pochodzenia botanicznego wraz z analiza zawartości frakcji liniowej i rozgałęzionej (amyloza/amylopektyna) 3) Określenie lepkości kinematycznej skrobi oraz innych hydrokoloidów (ksantan, karagen, pektyna) 4) Określenie stopnia zmetylowania pektyny jabłkowej metoda chemiczną Metody enzymatyczne w chemii węglowodanów: 1) Badanie dynamiki hydrolizy enzymatycznej skrobi z udziałem glukoamylazy 2) Określenie aktywności i enzymatycznej miodu 3) Ekstrakcja fruktofuranozydazy z drożdży piekarskich i badanie jej aktywności w reakcji inwersji sacharozy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. K. Nowakowska M. Boruch. Technologia spożywczych suszów ziemniaczanych. Politechnika Łódzka, 1996. 2. S Nikiel. Cukrownictwo. WSiP, Warszawa, 1996. 3. M. Pałasinski (Red.), Technologia Przemysłów Węglowodanowych. PTTZ, 2005. 4. A. Golachowski P. Regiec A. Peksa A. Kita G. Lisinska, W. Leszczyński. Ćwiczenia z technologii przetwórstwa węglowodanów. Akademia Rolnicza we Wrocławiu, 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Mosen Asadi. Beet-Sugar Handbook. Wiley-Interscience, 2006. 2. A. Philip Draycott. Sugar Beet. Wiley-Blackwell, 1 edition, 2006. 3. Ann-Charlotte Eliasson. Starch in Food: Structure, function and applications. CRC, 1edition, 2004. 4. Wilbur A. Gould. Potato Production, Processing & Technology. CTI Publications, 1999. 5. Joseph F. Guenthner. The International Potato Industry. Woodhead Publishing Ltd, 2002. 6. G. Lisinska and W. Leszczyński. Potato Science and Technology. Springer, 1 edition, 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna właściwości surowców i produktów węglowodanowych. Jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy jednostkowe w technologii węglowodanów. Rozpoznaje maszyny i urządzenia niezbędne w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Potrafi zdefiniować i wyjaśnić podstawowe operacje jednostkowe w przetwórstwie ziemniaczanym. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Potrafi scharakteryzować wpływ budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Zna i rozróżnia produkty modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metody ich otrzymywania. Posiada wiedzę o budowie i funkcji enzymów oraz mikroorganizmów stosowanych w chemii i technologii węglowodanów. Potrafi zdefiniować reakcje z ich udziałem oraz zna możliwości sterowania procesami enzymatycznymi w przetwórstwie węglowodanów Umiejętności Przeprowadza podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów (sacharoza, skrobia). Korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Analizuje nieskrobiowe polisacharydy w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz szacuje ich, jakość. Potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Posługuje się prostymi testami enzymatycznymi umożliwiającymi właściwości produktów bogatych w węglowodany. Przeprowadza enzymatyczne reakcje transformacji węglowodanów. Kompetencje społeczne Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Postrzegając relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie umie sformułować właściwości surowców i produktów węglowodanowych. Nie jest w stanie scharakteryzować podstawowych procesów jednostkowych w technologii węglowodanów. Nie rozpoznaje maszyn i urządzeń niezbędnych w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Nie rozróżnia poszczególnych produktów i nie wskazuje technologii ich otrzymywania. Nie zna podstaw chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Nie zna i nie rozróżnia produktów modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Nie potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metod ich otrzymywania. Nie posiada wiedzy o budowie i funkcji enzymów oraz mikroorganizmów stosowanych w chemii i technologii węglowodanów. Nie potrafi zdefiniować reakcji z ich udziałem oraz nie zna możliwości sterowania procesami enzymatycznymi w przetwórstwie węglowodanów Nie przeprowadza podstawowych analiz fizykochemicznych produktów i surowców węglowodanowych. Nie posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości. Nie korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Nie przeprowadza procesu wyosabniania skrobi oraz nie określa morfologii skrobi różnego pochodzenia. Nie wykrywa nieskrobiowych polisacharydów w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakość. Nie potrafi weryfikować wyników badań laboratoryjnych oraz krytycznie ich interpretować. Nie prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Nie posługuje się prostymi testami enzymatycznymi umożliwiającymi właściwości produktów bogatych w węglowodany. Nie przeprowadza enzymatycznych reakcje transformacji węglowodanów. Nie rozwiązuje kreatywnie problemów analityczne. Nie potrafi pracować w grupie i nie ma zdolności do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Nie postrzega relacji pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne. Nie postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 3 Umie sformułować właściwości surowców i produktów węglowodanowych, ale nie jest w stanie scharakteryzować podstawowych procesów jednostkowych w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Nie rozpoznaje maszyn i urządzeń niezbędnych w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Nie zna i nie rozróżnia produktów modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Nie potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metod ich otrzymywania. Posiada wiedzę o budowie i funkcji enzymów oraz mikroorganizmów stosowanych w chemii i technologii węglowodanów. Nie potrafi zdefiniować reakcje z ich udziałem oraz nie zna możliwości sterowania procesami enzymatycznymi w przetwórstwie węglowodanów Przeprowadza podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Nie korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Nie wykrywa nieskrobiowych polisacharydów w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakości. Potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz interpretować je w stopniu podstawowym. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Posługuje się prostymi testami enzymatycznymi umożliwiającymi właściwości produktów bogatych w węglowodany. Nie przeprowadza enzymatycznych reakcje transformacji węglowodanów. Nie rozwiązuje kreatywnie problemów analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma ograniczoną zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Nie postrzega relacji pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne. Postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 4 Umie sformułować właściwości surowców i produktów węglowodanowych i jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy jednostkowe w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Rozpoznaje niektóre maszyny i urządzenia niezbędne w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Zna i rozróżnia produkty modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metody ich otrzymywania. Posiada wiedzę o budowie i funkcji enzymów oraz mikroorganizmów stosowanych w chemii i technologii węglowodanów. Potrafi zdefiniować reakcje z ich udziałem ale nie zna możliwości sterowania procesami enzymatycznymi w przetwórstwie węglowodanów Przeprowadza podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Dobrze posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Wykrywa nieskrobiowe polisacharydy w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakości. Dobrze potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Posługuje się prostymi testami enzymatycznymi umożliwiającymi właściwości produktów bogatych w węglowodany. Przeprowadza enzymatycznych reakcje transformacji węglowodanów. Podejmuje próby kreatywnego rozwiązywania problemów analitycznych. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. W sposób zadowalający postrzega relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne i postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 5 Umie sformułować właściwości surowców i produktów węglowodanowych i jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy jednostkowe w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Rozpoznaje maszyny i urządzenia niezbędne w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Potrafi scharakteryzować wpływ budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Zna i rozróżnia produkty modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metody ich otrzymywania. Posiada wiedzę o budowie i funkcji enzymów oraz mikroorganizmów stosowanych w chemii i technologii węglowodanów. Potrafi zdefiniować reakcje z ich udziałem i zna możliwości sterowania procesami enzymatycznymi w przetwórstwie węglowodanów Przeprowadza samodzielnie podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Ze zrozumieniem posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Wykrywa nieskrobiowe polisacharydy w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz szacuje ich, jakość. Bardzo dobrze potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Posługuje się prostymi testami enzymatycznymi umożliwiającymi właściwości produktów bogatych w węglowodany. Przeprowadza enzymatycznych reakcje transformacji węglowodanów. Samodzielnie potrafi zaprojektować eksperyment dotyczący enzymatycznej modyfikacji sacharydów. Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Postrzegając relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.