Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw I: Żywieniowe aspekty przetwórstwa węglowodanów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.KTW.09E11.SI.TTDXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw I: Żywieniowe aspekty przetwórstwa węglowodanów
Jednostka: Katedra Technologii Węglowodanów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką produkcji i analizy produktów węglowodanowych takich jak cukier, skrobia i hydrolizaty skrobiowe, miód naturalny uszlachetnione produkty ziemniaczane. Przedmiot umożliwi zapoznanie się z technologiami przetwarzania braków i trzciny cukrowej, ziemniaków, skrobi w kontekście roli i znaczenia produktów węglowodanowych w żywieniu człowieka.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Podstawy chemii i fizyki węglowodanów

Główne surowce w światowej produkcji cukru (burak cukrowy i trzcina cukrowa)

Technologia produkcji cukru buraczanego

Podstawowe surowce skrobiowe - produkcja skrobi

Produkty uszlachetnione z ziemniaka

Produkcja hydrolizatów skrobiowych (syropy, dekstryny) oraz skrobi modyfikowanych enzymatycznie

Produkty pszczele – otrzymywanie i zastosowanie

Możliwości zagospodarowania głównych produktów odpadowych przemysłów węglowodanowych

Niesacharozowe środki słodzące i polisacharydy jako składniki funkcjonalne żywności

Analiza cukru handlowego (cukier trzcinowy i buraczany)

Ocena jakości uszlachetnionych produktów z ziemniaka

Hydroliza enzymatyczna skrobi – analiza hydrolizatów skrobiowych

Literatura:

Podstawowa

1. Nikiel S., Cukrownictwo, WSiP, Warszawa 1996.

2. Nowotny F. (red), Skrobia, WNT, Warszawa 1969.

3. Ann-Charlotte Eliasson. Starch in Food: Structure, function and applications. CRC, 1edition, 2004.

4. Pałasiński M. (red), Technologia przetwórstwa węglowodanów, PTTŻ, Kraków 2005.

Uzupełniająca

1. James G. (Ed), Sugarcane, 2-nd edition, Blackwell Science, Oxford 2004.

2. Draycott A.P. (ed), Sugar Beet, Blackwell Publishing, Oxford 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych i modyfikowanych oraz hydrolizatów skrobiowych.

Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie Niesacharozowych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności. Wyjaśnia podstawowe żywieniowe znaczenie produktów węglowodanowych w diecie człowieka

Umiejętności

Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną ,wykonuje analizę sensoryczną uszlachetnionych wyrobów ziemniaczanych.

Potrafi wykonać i zanalizować charakterystyka kleikowania wybranych skrobi naturalnych i modyfikowanych. Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi.

Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową miodu, wykrywa wybranych zafałszowania w miodach.

Kompetencje społeczne

Nabiera dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie, kreatywnie rozwiązuje postawione mu problemy.

Nabiera umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii zgodnie z zasadami etyki.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna i nie potrafi wskazać podstawowych cechy węglowodanów. Nie zna i nie potrafi wskazać różnic pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru.

Nie zna technologii pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowania.

Umiejętności

Nie wyznacza skrobiowości i typu kulinarnego ziemniaków, nie określa zawartości chlorków metodą Mohra.

Nie oznacza rozpuszczalności i kwasowości dekstryn.

Nie potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym

Kompetencje społeczne

Nie wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości.

Nie wykazuje dbałości o miejsce pracy.

Na ocenę 3

Wiedza

Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru.

Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie.

Umiejętności

Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra.

Oznacza rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi.

Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym

Kompetencje społeczne

Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości.

Wykazuje dbałości o miejsce pracy.

Na ocenę 4

Wiedza

Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych

Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie alternatywnych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności.

Umiejętności

Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną,

Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi.

Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową

Kompetencje społeczne

Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii.

Wykazuje dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie.

Na ocenę 5

Wiedza

Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych i modyfikowanych oraz hydrolizatów skrobiowych.

Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie alternatywnych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności. Wyjaśnia podstawowe żywieniowe znaczenie produktów węglowodanowych w diecie człowieka

Umiejętności

Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną, wykonuje analizę sensoryczną uszlachetnionych wyrobów ziemniaczanych.

Potrafi wykonać i zanalizować charakterystykę kleikowania wybranych skrobi naturalnych i modyfikowanych. Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi.

Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową, wykrywa wybrane zafałszowania w miodach.

Kompetencje społeczne

Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii zgodnie z zasadami etyki.

Wykazuje dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie, kreatywnie rozwiązuje postawione mu problemy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)