Elektyw I: Żywieniowe aspekty przetwórstwa węglowodanów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.KTW.09E11.SI.TTDXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw I: Żywieniowe aspekty przetwórstwa węglowodanów |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką produkcji i analizy produktów węglowodanowych takich jak cukier, skrobia i hydrolizaty skrobiowe, miód naturalny uszlachetnione produkty ziemniaczane. Przedmiot umożliwi zapoznanie się z technologiami przetwarzania braków i trzciny cukrowej, ziemniaków, skrobi w kontekście roli i znaczenia produktów węglowodanowych w żywieniu człowieka. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Podstawy chemii i fizyki węglowodanów Główne surowce w światowej produkcji cukru (burak cukrowy i trzcina cukrowa) Technologia produkcji cukru buraczanego Podstawowe surowce skrobiowe - produkcja skrobi Produkty uszlachetnione z ziemniaka Produkcja hydrolizatów skrobiowych (syropy, dekstryny) oraz skrobi modyfikowanych enzymatycznie Produkty pszczele – otrzymywanie i zastosowanie Możliwości zagospodarowania głównych produktów odpadowych przemysłów węglowodanowych Niesacharozowe środki słodzące i polisacharydy jako składniki funkcjonalne żywności Analiza cukru handlowego (cukier trzcinowy i buraczany) Ocena jakości uszlachetnionych produktów z ziemniaka Hydroliza enzymatyczna skrobi – analiza hydrolizatów skrobiowych |
Literatura: |
Podstawowa 1. Nikiel S., Cukrownictwo, WSiP, Warszawa 1996. 2. Nowotny F. (red), Skrobia, WNT, Warszawa 1969. 3. Ann-Charlotte Eliasson. Starch in Food: Structure, function and applications. CRC, 1edition, 2004. 4. Pałasiński M. (red), Technologia przetwórstwa węglowodanów, PTTŻ, Kraków 2005. Uzupełniająca 1. James G. (Ed), Sugarcane, 2-nd edition, Blackwell Science, Oxford 2004. 2. Draycott A.P. (ed), Sugar Beet, Blackwell Publishing, Oxford 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych i modyfikowanych oraz hydrolizatów skrobiowych. Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie Niesacharozowych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności. Wyjaśnia podstawowe żywieniowe znaczenie produktów węglowodanowych w diecie człowieka Umiejętności Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną ,wykonuje analizę sensoryczną uszlachetnionych wyrobów ziemniaczanych. Potrafi wykonać i zanalizować charakterystyka kleikowania wybranych skrobi naturalnych i modyfikowanych. Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi. Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową miodu, wykrywa wybranych zafałszowania w miodach. Kompetencje społeczne Nabiera dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie, kreatywnie rozwiązuje postawione mu problemy. Nabiera umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna i nie potrafi wskazać podstawowych cechy węglowodanów. Nie zna i nie potrafi wskazać różnic pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Nie zna technologii pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowania. Umiejętności Nie wyznacza skrobiowości i typu kulinarnego ziemniaków, nie określa zawartości chlorków metodą Mohra. Nie oznacza rozpuszczalności i kwasowości dekstryn. Nie potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym Kompetencje społeczne Nie wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości. Nie wykazuje dbałości o miejsce pracy. Na ocenę 3 Wiedza Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Umiejętności Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra. Oznacza rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi. Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym Kompetencje społeczne Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości. Wykazuje dbałości o miejsce pracy. Na ocenę 4 Wiedza Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie alternatywnych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności. Umiejętności Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną, Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi. Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową Kompetencje społeczne Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii. Wykazuje dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie. Na ocenę 5 Wiedza Zna i potrafi wskazać podstawowe cechy węglowodanów. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami wykorzystywanymi do otrzymywania cukru. Zna i potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi technologiami otrzymywania skrobi natywnych i modyfikowanych oraz hydrolizatów skrobiowych. Zana technologię pozyskiwania produktów pszczelich oraz ich właściwości i zastosowanie. Potrafi wyjaśnić znaczenie alternatywnych środków słodzących oraz polisacharydów jako funkcjonalnych składników żywności. Wyjaśnia podstawowe żywieniowe znaczenie produktów węglowodanowych w diecie człowieka Umiejętności Wyznacza skrobiowość i typ kulinarny ziemniaków, określa zawartości chlorków metodą Mohra i tłuszczu w smażonych wyrobach ziemniaczanych metodą refraktometryczną, wykonuje analizę sensoryczną uszlachetnionych wyrobów ziemniaczanych. Potrafi wykonać i zanalizować charakterystykę kleikowania wybranych skrobi naturalnych i modyfikowanych. Oznacza lepkość , rozpuszczalność i kwasowość dekstryn zgodnie z wymaganiami normatywnymi. Potrafi oznaczyć zawartości sacharozy i substancji redukujących w cukrze handlowym, potrafi oznaczyć kwasowość miodu oraz jego liczbę diastazową, wykrywa wybrane zafałszowania w miodach. Kompetencje społeczne Wykazuje umiejętności krytycznej oceny przedstawianych wiadomości, umiejętność wyrażania opinii zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje dbałości o miejsce pracy, nabiera odpowiedzialności za działanie w grupie, kreatywnie rozwiązuje postawione mu problemy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.