Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw X: Zasady opracowywania nowych artykułów żywnościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.F7.EL01.NI.TTZTZ.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw X: Zasady opracowywania nowych artykułów żywnościowych
Jednostka: Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż
Grupy: Technologia Żywności i Żywienie Człowieka, 7 sem, NI
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Temnatyka wykładów:

Podstawowe definicje. Czynniki zapewniające sukces nowego produktu żywnościowego

Cykl życia produktu, koło korzyści, cena

Etapy opracowania nowego produktu żywnościowego

Zrządzanie procesem opracowywania nowych produktów żywnościowych. Rola konsumenta w opracowywaniu nowych produktów

Zgodność nowych produktów z prawem zywnościowym

Opracowywanie nowych produktów żywnosciowych o charakterze bioaktywnym

Opracowywanie nowoczesnych opakowań do żywności

Tematyka ćwiczeń:

Ustalenie etapów opracowywania nowego produktu spożywczego.Przygotowanie ankiety konsumenckiej oraz jej przeprowadzenie

Wybór ścieżki produkcji w oparciu o mozliwosci techniczno-technologiczne oraz otrzymane wyniki ankietowe. Opracowanie receptury nowego produktu oraz dopasowanie technologii produkcji. Sporządznie prototypów nowego produktu w skali laboratoryjnej, ich analiza sensoryczna

Wybór produktu finalnego oraz jego prezentacja połączona z dyskusją. Opracowanie systemu bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu

Dobór urządzeń do linii technologicznej. Opracowanie harmonogramu czasu pracy. Przygotowanie bilansu materiałowego wraz z kosztorysem. Projekt opakowania i etykiedy. Reklama

Prezentacja ustna projektu oraz przedstawienie pisemnego sprawozdania

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Czapski J. (red.), Food Product Development – Opracowanie nowych produktów żywnościowych. Wyd. AR Poznań 1999.

2. Earle M., Earle R., Anderson A., 2007. Opracowanie produktów spożywczych - podejście marketingowe. WNT, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Hales C.F. Opakowanie jako instrument marketingu. 2003.

2. Szymczak J., Sudoła S., Haffera M., Marketingowe testowanie produktu. PWE, 2003.

3. Jeżewska-Zychowicz M., Jeznach M., Kosicka-Gębska M., Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania. SGGW, 2013.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Odpowiada na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Charakteryzuje procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, promocją, reklamą. Zna istotę działań marketingowych, wartość marki

podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Zna elementy warunkujące sukces i powody niepowodzenia nowego produktu. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena

nowoczesne technologie produkcji żywności oraz zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Zna aspekty związane z opakowaniem i etykietowaniem produktu jako elementów jakości nowego produktu. Przedstawia problemy związane z kontrolą działania przedsiębiorstwa

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

opracować ankietę dotyczącą nowego produktu, zinterpretować wyniki tej ankiety i na ich podstawie wybrać produkt . Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej

dobierać urządzenia w oparciu o założoną wielkość produkcji i teoretyczne podstawy technologii wybranego artykułu, sporządzać bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i dokonywać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu

zaprezentować artykuł poprzez przedstawienie wyników analizy sensorycznej oraz szczegółowej analizy prawidłowości doboru procesów i metod

stosować zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu oraz do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role

kreatywnego rozwiązywania problemów analitycznych oraz organizowania warsztatu pracy

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 70%

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie:

- prezentacji produktu w skali laboratoryjnej, ustnej prezentacji projektu oraz pisemnego sprawozdania z wykonanego projektu (średnia z uzyskanych ocen) - udział w ocenie końcowej modułu 30%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Sikora
Prowadzący grup: Magdalena Krystyjan, Marek Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)