Elektyw X: Zasady opracowywania nowych artykułów żywnościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F7.EL01.NI.TTZTZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw X: Zasady opracowywania nowych artykułów żywnościowych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: |
Technologia Żywności i Żywienie Człowieka, 7 sem, NI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Temnatyka wykładów: Podstawowe definicje. Czynniki zapewniające sukces nowego produktu żywnościowego Cykl życia produktu, koło korzyści, cena Etapy opracowania nowego produktu żywnościowego Zrządzanie procesem opracowywania nowych produktów żywnościowych. Rola konsumenta w opracowywaniu nowych produktów Zgodność nowych produktów z prawem zywnościowym Opracowywanie nowych produktów żywnosciowych o charakterze bioaktywnym Opracowywanie nowoczesnych opakowań do żywności Tematyka ćwiczeń: Ustalenie etapów opracowywania nowego produktu spożywczego.Przygotowanie ankiety konsumenckiej oraz jej przeprowadzenie Wybór ścieżki produkcji w oparciu o mozliwosci techniczno-technologiczne oraz otrzymane wyniki ankietowe. Opracowanie receptury nowego produktu oraz dopasowanie technologii produkcji. Sporządznie prototypów nowego produktu w skali laboratoryjnej, ich analiza sensoryczna Wybór produktu finalnego oraz jego prezentacja połączona z dyskusją. Opracowanie systemu bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu Dobór urządzeń do linii technologicznej. Opracowanie harmonogramu czasu pracy. Przygotowanie bilansu materiałowego wraz z kosztorysem. Projekt opakowania i etykiedy. Reklama Prezentacja ustna projektu oraz przedstawienie pisemnego sprawozdania |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czapski J. (red.), Food Product Development – Opracowanie nowych produktów żywnościowych. Wyd. AR Poznań 1999. 2. Earle M., Earle R., Anderson A., 2007. Opracowanie produktów spożywczych - podejście marketingowe. WNT, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Hales C.F. Opakowanie jako instrument marketingu. 2003. 2. Szymczak J., Sudoła S., Haffera M., Marketingowe testowanie produktu. PWE, 2003. 3. Jeżewska-Zychowicz M., Jeznach M., Kosicka-Gębska M., Akceptacja nowych produktów żywnościowych i jej uwarunkowania. SGGW, 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: warunki prawne wprowadzania do obrotu nowych produktów oraz zagadnienia strategii nowego produktu. Odpowiada na pytanie dlaczego tworzymy nowe produkty. Charakteryzuje procesy związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, promocją, reklamą. Zna istotę działań marketingowych, wartość marki podstawowe etapy przy opracowywaniu nowego produktu spożywczego. Zna elementy warunkujące sukces i powody niepowodzenia nowego produktu. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Rozumie pojęcia: cykl życia produktu, koło korzyści, cena nowoczesne technologie produkcji żywności oraz zagadnienia związane z jakością i bezpieczeństwem nowych produktów. Zna aspekty związane z opakowaniem i etykietowaniem produktu jako elementów jakości nowego produktu. Przedstawia problemy związane z kontrolą działania przedsiębiorstwa UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: opracować ankietę dotyczącą nowego produktu, zinterpretować wyniki tej ankiety i na ich podstawie wybrać produkt . Umie opracować recepturę oraz wykonać produkt w skali laboratoryjnej dobierać urządzenia w oparciu o założoną wielkość produkcji i teoretyczne podstawy technologii wybranego artykułu, sporządzać bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i dokonywać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Potrafi zaprojektować system bezpieczeństwa produkcji dla wybranego produktu zaprezentować artykuł poprzez przedstawienie wyników analizy sensorycznej oraz szczegółowej analizy prawidłowości doboru procesów i metod stosować zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu oraz do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role kreatywnego rozwiązywania problemów analitycznych oraz organizowania warsztatu pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 70% Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - prezentacji produktu w skali laboratoryjnej, ustnej prezentacji projektu oraz pisemnego sprawozdania z wykonanego projektu (średnia z uzyskanych ocen) - udział w ocenie końcowej modułu 30%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CWL
CWL
WYK
CWL
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Sikora | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krystyjan, Marek Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.