Elektyw I: Przetwórstwo węglowodanów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F5.EL11.NI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw I: Przetwórstwo węglowodanów |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z problematyką przetwarzania surowców roślinnych bogatych w węglowodany oraz produkcji artykułów spożywczych na nich bazujących. W ramach przedmiotu przedstawiane są podstawowe technologie otrzymywania takich produktów jak: cukier, skrobia czy też nieskrobiowe polisacharydy stosowane jako dodatki funkcjonalne do żywności. Integralną częścią kursu jest także dział poświęcony przetwórstwu ziemniaka i podstawom cukiernictwa. W ramach prowadzonych ćwiczeń student nabywa umiejętności wykrywania oraz analizy ilościowej sacharydów oraz poznaje podstawowe właściwości fizykochemiczne węglowodanów umożliwiające ich stosowanie w przemyśle spożywczym. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Podstawy chemii i fizyki cukrów. Burak cukrowy i trzcina cukrowa, jako podstawowe surowce do produkcji sacharozy. Technologia produkcji cukru buraczanego. Miód - naturalny środek słodzący. Otrzymywanie i właściwości. Podstawowe surowce dla przemysłu cukierniczego. Właściwości i otrzymywanie. Skrobia, jako podstawowy polisacharyd przemysłu spożywczego. Technologie produkcji skrobi. Hydrokoloidy polisacharydowe - nowoczesne składniki funkcjonalne żyw¬ności. Hydroliza kwasowa i enzymatyczna skrobi. Technologia, właściwości hy¬drolizatów i ich zastosowanie. Fizyczne i chemiczne modyfikacje skrobi. Zwiększenie możliwości aplika¬cyjnych skrobi, jako konsekwencja zmian struktury molekularnej. Przemysł ziemniaczany: właściwości technologiczne surowca ziemniacza¬nego. Właściwości żywieniowe ziemniaka. Przemysł ziemniaczany. Przechowalnictwo ziemniaka, rekondycjonowanie i ich wpływ na właściwości użytkowe. Wyroby uszlachetnione z ziemniaka - produkty smażone. Wyroby uszlachetnione z ziemniaka - ekstrudowane i ekspandowane. Susze ziemniaczane. Badanie charakterystyki produktów i półproduktów przemysłu cukrow¬niczego. Określenie czystości i jakości cukrów różnego pochodzenia. Ilo¬ściowa analiza surowców cukrowniczych oraz technologicznych produk¬tów ubocznych. Analiza miodów różnego pochodzenia (nektarowych i spadziowych). Iden¬tyfikacja zafałszowań, miodu, aktywności enzymatycznej, składu węglo-wodanowego i kwasowości. Badania jakości podstawowych surowców dla przemysłu cukierniczego. Podstawy wiedzy o biopolimerach pochodzenia roślinnego. Morfologia i skład chemiczny ziemniaka. Ocena zawartości skrobi, wyosabnianie skrobi metodą laboratoryjną. Badania morfologiczne skrobi różnego pochodzenia botanicznego. Jakościowa ocena krochmali technicz¬nych. Ocena jakościowa i technologiczna suszy ziemniaczanych. Analiza wyrobów uszlachetnionych z ziemniaka (chipsy, frytki). Hydrokoloidy polisacharydowe. Wykrywanie gum roślinnych w surow¬cach i produktach spożywczych. Określanie zawartości błonnika surowe¬go. Badanie właściwości technologicznych roztworów hydrokoloidów Chemiczna modyfikacja, jako narzędzie do efektywnej zmiany właściwo¬ści skrobi. Analiza przemysłowych produktów (hydrolizaty skrobiowe) z uwzględnieniem właściwości reologicznych i rozpuszczalności. Określenie stopnia hydrolizy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ann-Charlotte Eliasson. Starch in Food: Structure, function and applications. CRC, 1edition, 2004. 2. A. Golachowski P. Regiec A. Peksa A. Kita G. Lisinska, W. Leszczyński. Ćwiczenia z technologii przetwórstwa węglowodanów. Akademia Rolnicza we Wrocławiu, 1996. 3. K. Nowakowska M. Boruch. Technologia spożywczych suszów ziemniaczanych. Politechnika Łódzka, 1996. 4. S Nikiel. Cukrownictwo. WSiP, Warszawa, 1996. 5. M. Pałasinski (Red.), Technologia Przemysłów Węglowodanowych. PTTZ, 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Mosen Asadi. Beet-Sugar Handbook. Wiley-Interscience, 2006. 2. A. Philip Draycott. Sugar Beet. Wiley-Blackwell, 1 edition, 2006. 3. Wilbur A. Gould. Potato Production, Processing & Technology. CTI Publications, 1999. 4. Joseph F. Guenthner. The International Potato Industry. Woodhead Publishing Ltd, 2002. 5. G. Lisinska and W. Leszczyński. Potato Science and Technology. Springer, 1 edition, 1989. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Umie sformułować podstawowe cechy charakterystyczne surowców oraz produktów węglowodanowych zarówno w aspekcie przetwórczym jak i aplikacyjnym. Rozpoznaje i opisuje operacje jednostkowe w przemyśle cukrowniczym i skrobiowym. Zna przemysłowe sposoby pozyskiwania hydrokoloidów. Rozpoznaje elementy parku maszynowego przemysłu cukrowniczego, cukierniczego, skrobiowego i pokrewnych. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Zna podstawy budowę oraz właściwości chemiczne i fizyczne sacharydów. Potrafi powiązać strukturę molekularną sacharydów z możliwościami aplikacyjnymi aplikacyjne. Rozpoznaje produkty modyfikacji sacharydów stosowane w technologii żywności w aspekcie ich produkcji i właściwości. Umiejętności Potrafi wykonać ważne z technologicznego punktu widzenia analizy surowców węglowodanowych oraz produktów bogatych w węglowodany metodami jakościowymi (wykrywanie) i ilościowymi (analiza zawartości). Korzysta z możliwości analizy instrumentalnej do badania jakości produktów, półproduktów i surowców węglowodanowych wiskozymetru. W oparciu o reakcje specyficzne wykrywa enzymy w naturalnych produktach węglowodanowych. Potrafi wyosobnić skrobię z materiału biologicznego oraz określić jej podstawowe cechy morfologiczne. Identyfikuje zafałszowania wybranych produktów węglowodanowych oraz potrafi wykryć polisacharydy nieskrobiowe. Potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Kompetencje społeczne Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Postrzegając relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie umie sformułować właściwości żywieniowych surowców i produktów węglowodanowych. Nie jest w stanie scharakteryzować podstawowych procesów jednostkowych w technologii węglowodanów. Nie rozpoznaje maszyn i urządzeń niezbędnych w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Nie rozróżnia poszczególnych produktów i nie wskazuje technologii ich otrzymywania. Nie zna podstaw chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Nie zna i nie rozróżnia produktów modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Nie potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metod ich otrzymywania. Nie przeprowadza podstawowych analiz fizykochemicznych produktów i surowców węglowodanowych. Nie posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości. Nie korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Nie wykonuje testów na obecność enzymów w naturalnych produktach węglowodanowych. Nie przeprowadza procesu wyosabniania skrobi oraz nie określa morfologii skrobi różnego pochodzenia. Nie wykrywa nieskrobiowych polisacharydów w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakość. Nie potrafi weryfikować wyników badań laboratoryjnych oraz krytycznie ich interpretować. Nie prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Nie rozwiązuje kreatywnie problemów analityczne. Nie potrafi pracować w grupie i nie ma zdolności do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Nie postrzega relacji pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne. Nie postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 3 Umie sformułować właściwości żywieniowe surowców i produktów węglowodanowych, ale nie jest w stanie scharakteryzować podstawowych procesów jednostkowych w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Nie rozpoznaje maszyn i urządzeń niezbędnych w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Nie zna i nie rozróżnia produktów modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Nie potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metod ich otrzymywania. Przeprowadza podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Nie korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Nie wykonuje testów na obecność enzymów w naturalnych produktach węglowodanowych. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Nie wykrywa nieskrobiowych polisacharydów w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakości. Potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz interpretować je w stopniu podstawowym. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Nie rozwiązuje kreatywnie problemów analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma ograniczoną zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Nie postrzega relacji pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne. Postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 4 Umie sformułować właściwości żywieniowe surowców i produktów węglowodanowych i jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy jednostkowe w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Rozpoznaje niektóre maszyny i urządzenia niezbędne w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Nie potrafi scharakteryzować wpływu budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Zna i rozróżnia produkty modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metody ich otrzymywania. Przeprowadza podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Dobrze posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Wykonuje testy na obecność enzymów w naturalnych produktach węglowodanowych. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Wykrywa nieskrobiowe polisacharydy w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Nie wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz nie szacuje ich, jakości. Dobrze potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Podejmuje próby kreatywnego rozwiązywania problemów analitycznych. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. W sposób zadowalający postrzega relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne i postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. Na ocenę 5 Umie sformułować właściwości żywieniowe surowców i produktów węglowodanowych i jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy jednostkowe w technologii węglowodanów. Rozróżnia poszczególne produkty i wskazuje technologie ich otrzymywania. Rozpoznaje maszyny i urządzenia niezbędne w produkcji sacharozy, miodu, skrobi i innych polimerów sacharydowych. Zna podstawy chemii i chemii fizycznej węglowodanów. Potrafi scharakteryzować wpływ budowy molekularnej sacharydów na ich właściwości fizykochemiczne i aplikacyjne. Zna i rozróżnia produkty modyfikacji polisacharydów o znaczeniu aplikacyjnym. Potrafi zdefiniować ich właściwości oraz wskazać metody ich otrzymywania. Przeprowadza samodzielnie podstawowe analizy fizykochemiczne produktów i surowców węglowodanowych metodami chemicznymi, fizycznymi i instrumentalnymi. Ze zrozumieniem posługuje się specyficzną aparaturą naukową do ilościowego określania zawartości sacharydów. Korzysta z wiskozymetru w celu określenia parametrów mechanicznych kleików skrobiowych i roztworów dekstryn. Wykonuje testy na obecność enzymów w naturalnych produktach węglowodanowych. Samodzielnie przeprowadza proces wyosabniania skrobi oraz określa morfologię skrobi różnego pochodzenia. Wykrywa nieskrobiowe polisacharydy w produktach spożywczych oraz materiale biologicznym. Wykrywa zafałszowania produktów węglowodanowych oraz szacuje ich, jakość. Bardzo dobrze potrafi weryfikować wyniki badań laboratoryjnych oraz krytycznie je interpretować. Prezentuje wyniki badań w postaci zwięzłych raportów (sprawozdań). Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne. Potrafi pracować w grupie i ma zdolność do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Postrzegając relacje pomiędzy procesami technologicznymi a ich wpływem na środowisko naturalne postępuje zgodnie z zasadami etyki wykazując otwartość na problemy współczesnej technologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.