Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elektyw 5: Podstawy dietetyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.F5.5EL2.SI.TTZCX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elektyw 5: Podstawy dietetyki
Jednostka: Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rodzajami diet oraz zasadami żywienia ludzi cierpiących na różne schorzenia. W zakresie wykładów uwzględnione zostaną także informacje dotyczące wpływu składników odżywczych na ryzyko wystąpienia różnych schorzeń.

Pełny opis:

Treść kształcenia

1.Pojęcie dietetyki. Klasyfikacja diet. Dieta podstawowa, zastosowanie, cel charakterystyka diety. Dieta bogatoresztkowa - zastosowanie cel oraz charakterystyka. Dieta łatwo strawna omówienie założeń, cel stosowania.

2. Cel zastosowanie oraz charakterystyka diety łatwo strawnej z ograniczeniem tłuszczu. Charakterystyka diety łatwo strawnej z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego.

3. Diety o zmienionej konsystencji (dieta płynna, dieta do żywienia przez zgłębnik lub przetokę, dieta kleikowa) – charakterystyka, cel stosowania

4.Dieta ubogoenergetyczna zasady opracowywania, cel stosowania. Charakterystyka diety o kontrolowanej zawartości kwasów tłuszczowych.

5. Dieta z ograniczeniem węglowodanów łatwo przyswajalnych, charakterystyka. Definicja jednego wymiennika, indeksu glikemicznego. Omówienie zasad planowania jadłospisów dla osób na diecie z ograniczeniem węglowodanów łatwo przyswajalnych.

6. Charakterystyka diet nisko i bogatobiałkowej.

7. Żywienie ludzi w wybranych chorobach przewodu pokarmowego (ostry i przewlekły nieżyt żołądka, choroba wrzodowa żołądka, dwunastnicy, stany zapalne trzustki).

8. Żywienie ludzi ze schorzeniami jelita grubego (choroba wrzodowa, stany zapalne, nowotwory). Zasady żywienie osób cierpiących na choroby nowotworowe. Żywienie w chorobach wątroby, etiologia i patogeneza schorzeń wątroby, (stany zapalne, kamica, marskość, śpiączka wątrobowa).

9. Żywienie ludzi w schorzeniach układu krążenia. Etiologia i patogeneza wybranych chorób układu krążenia: zawał mięśnia serca, choroba niedokrwienna mięśnia serca, niewydolność lewo i prawokomorowa serca, nadciśnienie tętnicze.

10. Żywienie ludzi w chorobach nerek etiologia i patogeneza niewydolności nerek. Ograniczenia żywieniowe wynikające ze schorzenia.

1. Żywienie kobiet w ciąży i karmiących. Żywienie dzieci od 0-12 m.ż. Opracowanie jadłospisów przy użyciu programu komputerowego.

2. Opracowanie jadłospisów i przygotowanie wybranych posiłków dla osoby na diecie bogatoresztkowej.

3.Opracowanie jadłospisów i przygotowanie wybranych posiłków dla osoby na diecie ubogo energetycznej.

4.Planowanie, ocena jadłospisów oraz przygotowanie wybranych posiłków dla osób stosujących dietę z kontrolowaną zawartością kwasów tłuszczowych.

5.Planowanie, ocena jadłospisów oraz przygotowanie wybranych posiłków dla osób stosujących dietę niskobiałkową.

6.Planowanie, ocena jadłospisów oraz przygotowanie wybranych posiłków dla osób stosujących dietę z ograniczona zawartością węglowodanów łatwo przyswajalnych.

7. Opracowane jadłospisów dla chorych z różnymi schorzeniami układu pokarmowego (np. nieżyty żołądka, w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy).

8. Planowanie, ocena jadłospisów oraz przygotowanie wybranych posiłków dla chorych ze schorzeniami układu krążenia.

9. Opracowanie diety niskosodowej i jej zastosowanie w schorzeniach, nerek, nadciśnieniu tętniczym.

10. Opracowanie jadłospisu dla osób cierpiących na cukrzycę z rozpoznanymi powikłaniami późnymi

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Peckenpaugh N Gajewska D (red). Podstawy żywienia i dietoterapia. wyd. Elsevier, Wrocław, 2011.

2. Jarosz M. (red). Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd IŻŻ., 2010.

3. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka., wyd. 3, Wyd. PZWL Warszawa, 2012.

4. Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja. M. Jarosz (red). Wyd IŻŻ, 2012

5. Daniluk J. (red). Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa., Wyd. Czelej sp. z o. o., Lublin, 2005.

6. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd. PZWL, Warszawa, 2004.

7. Gawęcki J. (red)., 2010. Żywienie człowieka zdrowego i chorego II. Wyd. PWN Warszawa, 2000.

Literatura uzupełniająca:

1. Gawęcki J., (red). Żywienie człowieka., Wyd. PWN Warszawa 2010.

2. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2008

3. Czasopisma naukowe Journal of Nutrition, Obesity

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma podstawową wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Ma wiedzę dotyczącą odżywczych i bioaktywnych składników żywności.

Zna przyczyny, objawy wynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia na ryzyko powstawania chorób. Zna cele i metody edukacji żywieniowej

Umiejętności

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych

Kompetencje społeczne

Przyswaja nowości dotyczące żywienia i dietetyki. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Przekazuje różnym grupom ludności swoją wiedzę.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie ma wystarczającej wiedzy z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Nie ma podstawowej wiedzy o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wystarczającej wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie zna przyczyn, objawów chorób wynikających ze złego stanu odżywiania się. Nie rozumie u stylu życia na ryzyko powstawania chorób. Nie zna celów i metodedukacji żywieniowe. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie posiada zdolności identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych oraz zasad racjonalnego żywienia. Nie potrafi pozyskać potrzebnych informacji z odpowiednich danych literaturowych. Posiadane umiejętności są poniżej 60% oceny.

Nie potrafi przyswoić nowości dotyczących żywienia i dietetyki. Nie posiada kompetencji do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie potrafi przekazać różnym grupom ludności swojej wiedzy. Posiadane kompetencje są poniżej 60% oceny.

Nie jest świadomy własnych ograniczeń i nie wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Posiadane kompetencje są poniżej 60% oceny

Na ocenę 3

Ma podstawowa wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma niewielką wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wystarczającej wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Nie zna przyczyn, objawów chorób ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia na ryzyko powstawania chorób. Nie zna celów i metod edukacji żywieniowej. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Nie posiada zdolności identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Posiadane umiejętności są ocenione na 60-70%.

Przyswaja nowości dotyczące żywienia i dietetyki. Nie posiada kompetencji do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie potrafi przekazać różnym grupom ludności swojej wiedzy. Posiadane kompetencje są ocenione na 60-70%.

Jest świadomy w stopniu podstawowym własnych ograniczeń ale nie wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Posiadane kompetencje są ocenione na 60-70%.

Na ocenę 4

Ma wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma podstawową wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Oceniana wiedza wynosi 76-86% oceny końcowej.

Zna przyczyny, objawy chorób wynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia na ryzyko powstawania chorób. Zna cele ale nie zna metod edukacji żywieniowej. Oceniana wiedza wynosi 76-86% oceny końcowej.

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Oceniane umiejętności wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Przyswaja nowości dotyczące żywienia i dietetyki. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie przekazuje różnym grupom ludności swoją wiedzę. Oceniane kompetencje wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Oceniane kompetencje wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Na ocenę 5

Ma bardzo dobrą wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma rozszerzoną wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Oceniana wiedza wynosi 92-100% oceny końcowej

Zna przyczyny, objawy choróbwynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia na ryzyko powstawania chorób. Zna cele i metody edukacji żywieniowej. Oceniana wiedza wynosi 92-100% oceny końcowej

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Oceniane umiejętności wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Przyswaja nowości dotyczące żywienia i dietetyki. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Przekazuje różnym grupom ludności swoją wiedzę. Oceniane kompetencje wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Oceniane kompetencje wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Kopeć
Prowadzący grup: Kinga Dziadek, Aneta Kopeć
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)