Elektyw specjalizacyjny II: Hodowle komórkowe w badaniach żywieniowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES23.SM.TTZCD.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny II: Hodowle komórkowe w badaniach żywieniowych |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością zastosowania hodowli komórkowych do oceny: 1. wpływu składników odżywczych oraz produktów żywnościowych na organizm, 2. bioaktywnych składników żywności w profilaktyce przewlekłych chorób niezakaźnych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia 1. Organizacja pracowni hodowli komórek. Dobra Praktyka Laboratoryjna w hodowli komórek. Charakterystyka hodowli komórkowych. 2. Hodowle pierwotne, linie komórkowe i tkanki w badaniach żywieniowych. 3. Analiza różnych parametrów cyklu życiowego i śmierci komórek . 4. Zastosowanie komórek w badaniach aktywności składników diety w profilaktyce. Zastosowanie komórek w badaniach nad nowotworzeniem. 5. Zastosowanie komórek w toksykologii żywności. Zastosowanie komórek w nutrigenomice. Zastosowanie komórek w nutriproteomice. 1. Hodowla komórek adherentnych. Zakładanie hodowli komórek czerniaka. Pasaż komórek. Bankowanie komórek do przechowywania. 2. Podstawowe metody oceny morfologii i żywotności komórek pod wpływem działania kwasów tłuszczowych Barwienie komórek RedOil, Badanie żywotności komórek metodą fioletu krystalicznego. Badanie żywotności komórek z użyciem licznika TC20 Interpretacja wyników. 3. Badanie ekspresji genów metodą RTqPCR Przygotowanie reakcji PCR Zaprojektowanie profilu temperaturowego. Analiza i interpretacja wyników. 4. Badanie ekspresji białek metodą Western blot. Liza komórek i przygotowanie ekstraktów białkowych. Pomiar stężenia białek metodą BCA Elektroforeza i transfer białek. Barwienie membrany Ponceau Red. Interpretacja wyników. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hodowla komórek i tkanek pod redakcją Stanisławy Stokłosowej. 2006, dodruk, 2011r.; Wydawnictwo naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: 2. Podstawy biologii Komórek. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter , 2005, dodruk 2009r.; Wydawnictwo naukowe PWN. 3. Proteomika i metabolomika. Kraj A., Drabik A, Silberring J. , 2010 r., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe cele i założenia metod badań żywieniowych z wykorzystaniem hodowli komórkowych. Student rozumie wpływ substancji biologicznie czynnych pochodzących z żywności/diety na organizm w aspekcie profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych, szczególnie nowotworowych. Student zna i rozumie możliwość zastosowania hodowli komórkowych w badaniach z zakresu nutrigenomiki,nutriproteomiki i toksykologii żywności. Umiejętności Student potrafi scharakteryzować podstawowe techniki in vitro z zastosowaniem hodowli komórkowych. Potrafi zorganizować i wyposażyć pracownię hodowli komórkowych. Zna i rozumie zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Student potrafi zaproponować odpowiednie testy, metody i techniki analityczne do oceny wpływu bioaktywnych składników żywności na funkcje komórek. Potrafi dopasować model komórkowy do przedmiotu badań. Student potrafi zastosować hodowle komórkowe w badaniach toksykologicznych i żywieniowych. Potrafi zastosować techniki i metody z zakresu nutrigenomiki i proteomiki. Potrafi analizować wybrane parametry cyklu życiowego i śmierci komórki . Potrafi analizować wyniki z zakresu ekspresji białek. Potrafi przygotować raport z badań laboratoryjnych. Kompetencje społeczne Student rozumie możliwości praktycznego zastosowania hodowli komórkowych badaniach żywieniowych. Potrafi pracować w grupie. Jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy oraz dzielenia sie wiedzą w grupie. Wykazuje odpowiedzialność za użytkowany sprzęt laboratoryjny i aparaturę badawczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Student w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiału programowego, nie wykazuje zainteresowania w stosunku do treści przedmiotu, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiału programowego, nie wykazuje zainteresowania w stosunku do treści przedmiotu, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiału programowego, nie wykazuje zainteresowania w stosunku do treści przedmiotu, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiału programowego, nie wykazuje zainteresowania w stosunku do treści przedmiotu, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Nie radzi sobie , nawet z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Nie radzi sobie , nawet z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Nie radzi sobie , nawet z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzebę zgłębienia wiedzy przy wykorzystaniu różnych informacji oraz dzielenia się wiedzą pracując w grupie. Nie rozumie możliwości praktycznego zastosowania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Nie wykazuje aktywności w kierunku poznania technik i metod badań z zakresu przedmiotu. Nie posiada kompetencji do uczestnictwa w projektach badawczych i pracach rozwojowych na rzecz nauki. Na ocenę 3 Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści z zakresu przedmiotu, wykazuje średnie zainteresowanie tematem, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści z zakresu przedmiotu, wykazuje średnie zainteresowanie tematem, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści z zakresu przedmiotu, wykazuje średnie zainteresowanie tematem, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy. Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści z zakresu przedmiotu, wykazuje średnie zainteresowanie tematem, popełnia błędy w zakresie wyrażania wiedzy. Student w sposób dostateczny prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z dużą pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student w sposób dostateczny prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z dużą pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student w sposób dostateczny prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z dużą pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy. Rozumie możliwości praktycznego zastosowania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych ale nie wykazuje aktywności w kierunku poznania technik i metod badań z zakresu przedmiotu. Nie posiada kompetencji do uczestnictwa w projektach badawczych i pracach rozwojowych na rzecz nauki Na ocenę 4 Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje zainteresowanie tematem, raczej nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje zainteresowanie tematem, raczej nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje zainteresowanie tematem, raczej nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje zainteresowanie tematem, raczej nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student w prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Radzi sobie , z pomocą nauczyciela z problemami podczas pracy laboratoryjnej. Student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy. Rozumie możliwości praktycznego zastosowania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych ale nie wykazuje aktywności w kierunku poznania technik i metod badań z zakresu przedmiotu. Nie posiada kompetencji do uczestnictwa w projektach badawczych i pracach rozwojowych na rzecz nauki Na ocenę 5 Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje duże zainteresowanie tematem, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje duże zainteresowanie tematem, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje duże zainteresowanie tematem, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przedmiotu, wykazuje duże zainteresowanie tematem, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy. Student znakomicie prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Jest samodzielny w pracy laboratoryjnej. Potrafi rozwiązywać problemy podczas pracy badawczej. Student znakomicie prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Jest samodzielny w pracy laboratoryjnej. Potrafi rozwiązywać problemy podczas pracy badawczej. Student znakomicie prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych. Jest samodzielny w pracy laboratoryjnej. Potrafi rozwiązywać problemy podczas pracy badawczej. Student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowsze prace oryginalne. Rozumie możliwości praktycznego zastosowania hodowli komórkowych w badaniach żywieniowych i wykazuje aktywności w kierunku poznania technik i metod badań z zakresu przedmiotu. Jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy oraz dzielenia sie wiedzą w grupie. Wykazuje odpowiedzialność za użytkowany sprzęt laboratoryjny i aparaturę badawczą. Posiada kompetencje do uczestnictwa w projektach badawczych i pracach rozwojowych na rzecz nauki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.