Elektyw specjalizacyjny II: Cechy jakościowe i przydatność technologiczna jaj
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES22.SM.TTZTM.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny II: Cechy jakościowe i przydatność technologiczna jaj |
Jednostka: | Katedra Przetwórstwa Produktów Zwierzęcych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z czynnikami hodowlano-zootechnicznymi kształtującymi jakość i odchylenia jakościowe jaj oraz z parametrami technologicznymi wpływającymi na właściwości funkcjonalne jaj i przetworów jajowych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Proces powstania, budowa i skład chemiczny jaj różnych gatunków ptaków. Czynniki kształtujące jakość surowca jajczarskiego. Systemy klasyfikacji jaj. Wartość odżywcza jaj i metody jej kształtowania. Technologia produkcji sproszkowanych i płynnych półproduktów z jaj. Techniki izolacji aktywnych biologicznie składników białka oraz żółtka. Klasyfikacja wagowa i jakościowa, podstawowy skład chemiczny oraz wartość odżywcza jaj różnych gatunków ptaków. Właściwości funkcjonalne treści jaj spożywczych. Ocena mikrobiologiczna jaj. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Praca zbiorowa, Trziszka T. (red.). 2000. Jajczarstwo. Nauka – Technologia - Praktyka. Wyd. UP, Wrocław. 2. Praca zbiorowa, Litwińczuk Z. (red.). 2004. Surowce zwierzęce – ocena i wykorzystanie. PWRiL, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 3. Zaleski S. 1985. Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego. WNT, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat powstania, budowy i składu chemicznego jaj spożywczych różnych gatunków ptaków. Potrafi ogólnie scharakteryzować czynniki kształtujące jakość technologiczną i mikrobiologiczną oraz omówić systemy klasyfikacji jaj spożywczych. Zna metody wzbogacania treści jaj i jej wartości odżywczej. Zna podstawy technologii półproduktów z jaj oraz technik izolacji aktywnych biologicznie składników białka oraz żółtka. Umiejętności Potrafi praktycznie ocenić jakość technologiczną, właściwości fizykochemiczne, podstawowy skład chemiczny oraz wartość odżywczą jaj na podstawie dobranych metod i wyciągnąć wnioski z uzyskanych wyników badań. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i pełnić w niej różne role. Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, ryzyka i skutków ekonomicznych, społecznych, żywieniowych i zdrowotnych właściwego pozyskiwania surowców rzeźnych i obchodzenia się z surowcem jajczarskim oraz przestrzegania parametrów technologicznych w przetwórstwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna procesu powstania, budowy i składu chemicznego jaj różnych gatunków ptaków. Nie potrafi omówić czynników kształtujących jakość surowca jajczarskiego. Błędnie omawia systemy klasyfikacji jakościowej i wagowej jaj spożywczych. Nie zna wartości odżywczej jaj kurzych i nie potrafi omówić metod modyfikacji składu chemicznego ich treści. Nie potrafi omówić podstaw technologii półproduktów z jaj oraz technik izolacji aktywnych biologicznie składników białka i żółtka. Nie zna żadnych związków kształtujących właściwości funkcjonalne treści jaj. Nie potrafi ocenić praktycznie składu, jakości higienicznej i właściwości fizykochemicznych oraz wartości odżywczej jaj, nie potrafi właściwie dobrać metod analiz i prawidłowo wyciągnąć wniosków z uzyskanych wyników. Nie potrafi dostosować się do pracy w grupie ani pełnić w niej różnych ról. Nie zdaje sobie sprawy z odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków właściwego pozyskiwania i obchodzenia się z surowcami rzeźnymi oraz przestrzegania parametrów technologicznych podczas ich przetwarzania. Na ocenę 3 Słabo zna proces powstania, budowę i skład chemiczny jaj różnych gatunków ptaków. Omawia z błędami czynniki kształtujące jakość surowca jajczarskiego oraz systemy klasyfikacji jakościowej i wagowej jaj spożywczych. Słabo zna wartość odżywczą jaj kurzych i metody modyfikacji składu chemicznego ich treści. Potrafi omówić z licznymi błędami podstawy technologii półproduktów z jaj oraz technik izolacji aktywnych biologicznie składników białka i żółtka. Zna pojedyncze związki kształtujące właściwości funkcjonalne treści jaj. Ocenia praktycznie skład, jakość higieniczną i właściwości fizykochemiczne oraz wartość odżywczą jaj, ma trudności z właściwym dobraniem metod i wnioskowaniem na podstawie uzyskanych wyników. Pracuje w grupie, ale nie potrafi pełnić w niej różnych ról. Ma małą świadomość odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków właściwego pozyskiwania i obchodzenia się z surowcami rzeźnymi oraz przestrzegania parametrów technologicznych podczas ich przetwarzania. Na ocenę 4 Zna dobrze proces powstania, budowę i skład chemiczny jaj różnych gatunków ptaków. Charakteryzuje czynniki kształtujące jakość surowca jajczarskiego z nielicznymi błędami. Omawia systemy klasyfikacji jakościowej i wagowej jaj spożywczych. Wartość odżywczą jaj kurzych i metody modyfikacji składu chemicznego ich treści omawia z nielicznymi błędami. Potrafi omówić z nielicznymi błędami podstawy technologii półproduktów z jaj oraz technik izolacji aktywnych biologicznie składników białka i żółtka. Zna najważniejsze związki kształtujące właściwości funkcjonalne treści jaj. Ocenia praktycznie skład, jakość higieniczną i właściwości fizykochemiczne oraz wartość odżywczą jaj na podstawie właściwie dobranych metod, ale ma pewne trudności z właściwym wnioskowaniem. Pracuje rzetelnie w grupie, ale ma pewne trudności z pełnieniem w niej różnych ról. Ma świadomość odpowiedzialności, ryzyka i skutków właściwego pozyskiwania i obchodzenia się z surowcami rzeźnymi oraz przestrzegania parametrów technologicznych podczas ich przetwarzania. Na ocenę 5 Zna bardzo dobrze proces powstania, budowę i skład chemiczny jaj różnych gatunków ptaków. Szczegółowo charakteryzuje czynniki kształtujące jakość surowca jajczarskiego. Bezbłędnie omawia systemy klasyfikacji jakościowej i wagowej jaj spożywczych. Zna wartość odżywczą jaj kurzych i bezbłędnie omawia metody modyfikacji składu chemicznego ich treści. Zna podstawy technologii półproduktów z jaj oraz technik izolacji aktywnych biologicznie składników białka oraz żółtka. Potrafi scharakteryzować związki kształtujące właściwości funkcjonalne treści jaj. Ocenia praktycznie skład, jakość higieniczną i właściwości fizykochemiczne oraz wartość odżywczą jaj na podstawie właściwie dobranych metod i prawidłowo wyciąga wnioski z uzyskanych rezultatów. Pracuje rzetelnie w grupie i pełni w niej różne role. W pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków właściwego pozyskiwania i obchodzenia się z surowcami rzeźnymi oraz przestrzegania parametrów technologicznych podczas ich przetwarzania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.