Elektyw specjalizacyjny I: Pozażywieniowe wykorzystanie składników mleka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F3.ES11.SM.TTZTL.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny I: Pozażywieniowe wykorzystanie składników mleka |
Jednostka: | Katedra Przetwórstwa Produktów Zwierzęcych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami pozażywieniowego wykorzystania składników mleka oraz serwatki m.in. w przemyśle kosmetycznym, farmaceutycznym, włókienniczym, w biotechnologii, do produkcji tworzyw biodegradowalnych. Po ukończeniu kursu studenci powinni znać sposób pozyskiwania oraz przemysłowego wykorzystania kazeiny, metody przetwórstwa i wykorzystania serwatki, powinni też znać zagadnienia związane z produkcją tworzyw biodegradowalnych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Charakterystyka i metody produkcji kazeiny i kazeinianów Wykorzystanie kazeiny w przemyśle tworzyw plastycznych, włókienniczym, papierniczym, skórzanym, kosmetycznym. Charakterystyka i przegląd tworzyw biodegradowalnych Produkcja materiałów biodegradowalnych z udziałem białek mleka Metody przerobu serwatki Przemysłowe zastosowania serwatki i jej składników Niekonwencjonalne zastosowania mleka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Audic J.L., Chaufer B., Daufin G. 2003. Non-food applications of milk components and dairy co-products: A review. Lait, 83, 417-438. 2. Kalicka D., Najgebauer-Lejko D., Grega T. 2010. Non-food applications of milk proteins – a review. In: Fanun M. (ed.). Colloids in Biotechnology. CRC Press, Boca Raton, USA, Chapter 7 (151-175) 3. Mleczarstwo – zagadnienia wybrane. 1997. Pod red. Stefana Ziajki, ART, Olsztyn. 4. Mleczarstwo. Technika i technologia. 2013. Wydawnictwo: Tetra Pak. Literatura uzupełniająca: 5. Leszczyński W. 2001. Materiały opakowaniowe z polimerów biodegradowalnych. Przemysł Spożywczy, 8, 81-84. 6. Malinka W. 1999. Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę na temat budowy i właściwości kazeiny. Potrafi wymienić i scharakteryzować metody otrzymywania kazeiny i kazeinianów. Orientuje się w zagadnieniach związanych z wykorzystaniem kazeiny w różnych gałęziach przemysłu. Ma podstawową wiedzę na temat rodzaju materiałów opakowaniowych i wpływu postępowania ze zużytymi opakowaniami na środowisko naturalne. Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować tworzywa biodegradowalne. Zna podstawowe oznaczenia oraz wymagania odnośnie tworzyw biodegradowalnych. Ma podstawową wiedzę na temat skali produkcji, trudności w zagospodarowaniu oraz kierunków przerobu serwatki. Potrafi omówić techniki stosowane do frakcjonowania i oczyszczania składników serwatki. Potrafi wymienić oraz omówić sposoby wykorzystania serwatki oraz jej składników w przemyśle i rolnictwie. Zna niekonwencjonalne metody wykorzystania mleka poza przemysłem spożywczym. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności i skutków ekonomicznych odpowiedniego zagospodarowania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz wykorzystania materiałów opakowaniowych szczególnie w aspekcie kształtowania i stanu środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie orientuje się w kierunkach przemysłowego wykorzystania kazeiny. Nie potrafi omówić właściwości oraz metod otrzymywania kazeiny i kazeinianów. Nie potrafi wymienić ani scharakteryzować tworzyw biodegradowalnych. Nie potrafi wymienić kierunków przerobu serwatki oraz nie potrafi omówić technik stosowanych do frakcjonowania i oczyszczania jej składników. Nie potrafi wymienić ani omówić zastosowań serwatki i mleka w przemyśle oraz rolnictwie. Nie zdaje sobie sprawy z odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków ekonomicznych i społecznych, właściwego zagospodarowania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz stosowania odpowiednich materiałów opakowaniowych. Na ocenę 3 Słabo orientuje się w kierunkach przemysłowego wykorzystania kazeiny. Omawia z błędami właściwości oraz metody otrzymywania kazeiny i kazeinianów. Z błędami wymienia i charakteryzuje tworzywa biodegradowalne. Wymienia z błędami kierunki przerobu serwatki. Powierzchownie omawia metody frakcjonowania oraz oczyszczania składników serwatki. Potrafi wymienić z błędami oraz powierzchownie omówić zastosowania serwatki i mleka w przemyśle oraz rolnictwie. Ma małą świadomość odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków ekonomicznych i społecznych, właściwego zagospodarowania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz stosowania odpowiednich materiałów opakowaniowych. Na ocenę 4 Dobrze orientuje się w kierunkach przemysłowego wykorzystania kazeiny. Omawia z nielicznymi błędami właściwości oraz metody otrzymywania kazeiny i kazeinianów. Ogólnie wymienia i charakteryzuje tworzywa biodegradowalne. Potrafi wymienić z nielicznymi błędami kierunki przerobu serwatki. Omawia metody frakcjonowania oraz oczyszczania składników serwatki. Potrafi wymienić z nielicznymi błędami oraz omówić zastosowania serwatki i mleka w przemyśle oraz rolnictwie. Ma świadomość odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków ekonomicznych i społecznych, właściwego zagospodarowania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz stosowania odpowiednich materiałów opakowaniowych. Na ocenę 5 Bardzo dobrze orientuje się w kierunkach przemysłowego wykorzystania kazeiny. Omawia właściwości oraz metody otrzymywania kazeiny i kazeinianów. Bezbłędnie wymienia i charakteryzuje tworzywa biodegradowalne. Potrafi wymienić bezbłędnie kierunki przerobu serwatki oraz omówić metody frakcjonowania oraz oczyszczania jej składników. Potrafi wymienić i bezbłędnie omówić zastosowania serwatki i mleka w przemyśle oraz rolnictwie. W pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, ryzyka oraz skutków ekonomicznych i społecznych, właściwego zagospodarowania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego oraz stosowania odpowiednich materiałów opakowaniowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.