Elektyw specjalizacyjny 3 R: Analiza sensoryczna w kontroli jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F2.ES32.SM.TTZRZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny 3 R: Analiza sensoryczna w kontroli jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: |
Technologia Żywności, 2 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
.Metody analizy sensorycznej są najczęściej wykorzystywane w przemysłowej kontroli jakości produkcji, do rozróżniania towarów pochodzących z różnych partii i ustalania standardów jakości.Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi testami sprawdzającymi wrażliwość sensoryczną, procedurami ocen sensorycznych określających poziom jakości i różnice pomiędzy produktami, przedstawienie różnych metod sensorycznej kontroli jakości, przygotowanie do samodzielnej organizacji oceny sensorycznej i analizy uzyskanych wyników. |
Pełny opis: |
Wykłady: Analiza sensoryczna a jakość żywności. Ogólne zasady przeprowadzania analizy sensorycznej: zakres badań, dobór reprezentatywnej próbki i odpowiednich metod badawczych. Metody stosowane w analizie sensorycznej. Charakterystyka metod laboratoryjnych (oceny jakościowe i ilościowe, skale, błędy). Metody różnicowe i metody skalowania. Metody sensoryczne - c.d. Profil sensoryczny produktu. Metody sensoryczne a pomiary aparaturowe (barwa, tekstura, zapach). Metody ocen konsumenckich (skala hedoniczna, stopnie pożądalności i akceptacji produktów, preferencje konsumenckie, badania ankietowe). Podstawy organizacji badań sensorycznych: pracownia sensoryczna, konstruowanie panelu sensorycznego - wytyczne dotyczące wyboru i szkolenia kandydatów zgodnie z EN ISO, testy sprawdzające kandydatów. Ćwiczenia: Wprowadzenie do zagadnień analizy sensorycznej.Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej zmysłu smaku (cz1. daltonizm smakowy, wyznaczanie progów wyczuwalności i rozpoznania smaków słodkiego i słonego), zmysłu węchu (próba na rozpoznawanie i definiowanie zapachów), wzroku (tablice Ishihary), dotyku (porównywanie wybranych cech tekstury). Metody konsumenckie w ocenie jakości sensorycznej - porównanie jakości przykladowych produktów metodą konsumencką (metody skali hedonicznej i testy preferencji). Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej (cz.2. wykrywanie różnic natężenia bodźca -metoda parzysta, metoda trójkątowa, metoda dou-trio; wyznaczanie indywidualnego progu różnicy smakowej (wybrany smak). Porównanie jakości sensorycznej produktów różnego pochodzenia przykładowymi metodami (metody różnicowe i metody skalowania). Sprawdzanie wrażliwości sensorycznej (cz.3. określenie węchowego progu różnicy metodą kolejności; pamięć smakowa i pamięć zapachowa.Omówienie metody profilowania sensorycznego produktów (dobór deskryptorów, profile smakowitości, tekstury, prezentacja i interpretacja wyników) - ćwiczenie na przykładach. Ocena różnic smakowitości (elementy statystycznej analizy wyników). |
Literatura: |
LIteratura podstawowa (dostęp - biblioteka UR i KAiOJŻ): 1. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. 2009. Sensoryczne badania żywności. WN PTTŻ, Kraków. 2. Fortuna T,(red.) 20018. Podstawy analizy żywności, Skrypt do ćwiczeń AR w Krakowie. 3. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N.(red). 2007. Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wyd. Bibl. Olimp.Wiedzy o Żywności (z. 7), AR, Poznań LIteratura uzupelniajaca (dostęp KAiOJŻ): 1. Baryłko-Pikielna N. 1975 Zarys analizy sensorycznej, WNT, Warszawa 2. Nollet L.M.L. (red.), 2004. Handbook of Food Analysis, 2d ed., Marcel Dekker, Inc., New York, Basel position; Additives; Natural Contaminates, Virginia, USA. (dostęp KAiOJŻ UR) 3. Normy EN ISO z zakresu: Analiza sensoryczna. (dostępne czytelnia AGH i częściowo KAiOJUR) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - wie i rozumie: 1. w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu fizjologii układu nerwowego i funkcjonowania zmysłów. Zna i rozumie znaczenie regulacji prawnych dotyczących analizy sensorycznej, zna system zapewniania jakości sensorycznej żywności i ma świadomość konieczności stosowania systemów zarządzania jakością w całym łańcuchu żywnościowym. Zna zasady sprawdzania wrażliwości sensorycznej i szkolenia kandydatów panelu sensorycznego. 2. metody analizy sensorycznej (laboratoryjne i konsumenckie) i możliwości ich wykorzystania w ocenie jakości żywności, potrafi scharakteryzować i porównać metody, wybrać najbardziej adekwatną do osiągnięcia nakreślonego zadania. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: 1. przeanalizować warunki przeprowadzenia oceny sensorycznej, wykorzystać zasady tworzenia panelu sensorycznego i metody przeprowadzenia badań do samodzielnego wykonania zadania sensorycznego, stosując zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium. 2. samodzielnie potrafi przeprowadzić analizę procesu kontroli jakości produktu spożywczego ze szczególnym uwzględnieniem metod sensorycznych, poprawnie wykonać ocenę sensoryczną produktu różnymi metodami w celu określenia poziomu jakości surowca lub produktu, porównania i kontroli jakości sensorycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: 1. świadomej oceny poziomu swej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy sensorycznej; ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego; rozumie potrzebę interdyscyplinarnego kształcenia i dokształcania; śledzenia nowoczesnych rozwiązań w analizie żywności oraz prawidłowo ocenić możliwości ich wdrożenia. 2. wykazania odpowiedzialności za stosowanie metod analizy sensorycznej w kontroli produkcji żywności najwyższej jakości, ma kompetencje do uczestniczenia i prowadzenia projektów badawczych z zakresu analizy sensorycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia ocen z egzaminu i z ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń (udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%) na podstawie: - kolokwium pisemnego z terminologii i testów sprawdzających wrażliwość sensoryczną (na ocenę pozytywną min. 51% punktów) - udział w ocenie z ćwiczeń 40%, - aktywnego udziału w zajęciach - udział w ocenie 20% - pisemnych indywidualnych sprawozdań z ćwiczeń - udział w ocenie z ćwiczeń: 40%. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia ocen z ćwiczeń i z egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bączkowicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bączkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Pająk | |
Prowadzący grup: | Paulina Pająk, Izabela Przetaczek-Rożnowska, Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.