Elektyw specjalizacyjny III: Elementy dynamiki procesów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F2.ES31.SM.TTZTI.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw specjalizacyjny III: Elementy dynamiki procesów |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawami dynamiki procesów przemysłu spożywczego. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Tworzenie modeli matematycznych procesów Analiza dynamiki modelu – płaszczyzna fazowa Analiza dynamiki modelu – stany stacjonarne, linearyzacja Zastosowanie metod numerycznych do analizy dynamiki procesów Banie układów generujących zachowania chaotyczne – obecność takich układów w przyrodzie Formułowanie adekwatnego modelu procesu na podstawie jego zachowania dynamicznego. Przeprowadzenie analizy stanu stacjonarnego Obrazowanie właściwości dynamicznych obiektu na płaszczyźnie fazowej – na podstawie symulacji komputerowej Sprawdzanie czułości na warunki początkowe układów chaotycznych Kompleksowy opis procesu na podstawie analizy stanów stacjonarnych i symulacji Formułowanie wniosków dotyczących zachowań dynamicznych procesów oraz interpretacja fizyczna tych zachowań Zaliczenie ustne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. William L. Luyben, Process modeling, simulation, and control for chemical engineers, McGraw-Hill, 1990; Modelowanie symulacja i sterowanie procesów przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa 1976 2. James M. Douglas, Process Dynamics and Control: Control system synthesis, Prentice-Hall, 1972; Dynamika i sterowanie procesów, WNT, Warszawa, 1976. Literatura uzupełniająca: 1. B. Wayne Bequette, Process dynamics:modeling, analysis, and simulation, Prentice Hall PTR, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podział procesów pod względem zachowań dynamicznych Zna podstawowe metody analizy dynamiki procesów Zna podstawy analizy stanów stacjonarnych. Zna wybrane metody numeryczne użyteczne w analizie dynamiki procesów Zna podstawy analizy układów chaotycznych Umiejętności Potrafi rozpoznać proces okresowy i ciągły w czasie oraz potrafi rozróżnić obiekt o zmiennych skupionych jak i rozłożonych Umie dobrać metodę analizy procesu. Potrafi przeprowadzić prostą symulację modelu procesu o zmiennych skupionych w wykorzystaniem programu MS Excel Potrafi odróżnić zachowanie chaotyczne od okresowego, potrafi przeprowadzić test warunków początkowych Potrafi przeprowadzić w zakresie podstawowym analizę stanów stacjonarnych i połączyć ją z zachowaniem dynamicznym. Umie przygotować dokumentację – raport z przeprowadzonej analizy. Kompetencje społeczne Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć Nie zna i nie rozumie podstawowych metod analizy Nie zna i nie rozumie analizy stanów stacjonarnych Nie zna wybranych metod numerycznych Nie zna podstaw analizy układów chaotycznych Nie potrafi rozpoznać charakteru procesu Nie umie dobrać metody analizy procesu Nie umie sformułować modelu matematycznego procesu/obiektu o zmiennych skupionych, nie umie przeprowadzić symulacji Nie umie stwierdzić obecności chaosu w układzie dynamicznym Nie potrafi przygotować analizy stanów stacjonarnych ani dokonać syntezy wiedzy o układzie dynamicznym Nie potrafi przygotować dokumentacji projektu lub jego elementów według zadanego wzorca Nie potrafi pracować w zespole Na ocenę 3 Zna pojęcie procesu okresowego i ciągłego Zna podstawowe metody analizy układów dynamicznych. Zna pojecie stanu stacjonarnego. Zna podstawy metod numerycznych Zna podstawy analizy układów chaotycznych Potrafi rozpoznać charakter procesu w zależności od czasu Umie dobrać metodę analizy procesu Umie sformułować model procesu o zmiennych skupionych ale nie umie przeprowadzić symulacji. Umie stwierdzić obecności chaosu w układzie dynamicznym Potrafi przygotować analizę stanów stacjonarnych ale nie potrafi dokonać syntezy wiedzy o układzie dynamicznym Potrafi przygotować elementy dokumentacji projektu według zadanego wzorca Bierze udział w pracach zespołu, ale nie potrafi określić swojej roli w zespole i zaplanować w nim swojego udziału Na ocenę 4 Zna pojęcie procesu okresowego i ciągłego. Procesu o zmiennych skupionych i rozłożonych. Zna ich zastosowanie w przemyśle. Zna podstawowe metody analizy układów dynamicznych. Zna możliwości i ograniczenia tych metod. Zna pojecie stanu stacjonarnego i rozumie potrzebę linearyzacji wokół stanu stacjonarnego. Zna podstawy metod numerycznych i rozumie potrzebę ich stosowania Zna podstawy analizy układów chaotycznych. Zna pojęcie czułości na warunki początkowe i pojecie wykładnika Lapunowa Potrafi rozpoznać charakter procesu w zależności od czasu oraz potrafi rozróżnić obiekt o zmiennych skupionych i rozłożonych Umie dobrać metody analizy procesu. Umie ocenić przydatność poszczególnych metod. Umie sformułować model procesu o zmiennych skupionych i umie przeprowadzić symulację Umie stwierdzić obecności chaosu w układzie dynamicznym. Umie odróżnić zachowanie okresowe od chaotycznego Potrafi przygotować analizę stanów stacjonarnych i potrafi dokonać syntezy wiedzy o układzie dynamicznym Potrafi przygotować pełną dokumentacje projektu według zadanego wzorca z dodatkowymi własnymi elementami Potrafi przyjmować różne role w trakcie pracy zespołowej Na ocenę 5 Zna pojęcie procesu okresowego i ciągłego. Procesu o zmiennych skupionych i rozłożonych. Zna ich zastosowanie w przemyśle. Rozumie istotność tego typu procesów w praktyce. Zna podstawowe metody analizy układów dynamicznych. Zna możliwości i ograniczenia tych metod. Rozumie ich znaczenie w odniesieniu do rzeczywistych procesów przemysłowych i występujących w przyrodzie. Zna pojecie stanu stacjonarnego i rozumie potrzebę linearyzacji wokół stanu stacjonarnego. Rozumie pojęcie stabilności procesu. Zna podstawy metod numerycznych i rozumie potrzebę ich stosowania. Rozumie ich zalety i ograniczenia Zna podstawy analizy układów chaotycznych. Zna pojęcie czułości na warunki początkowe i pojecie wykładnika Lapunowa. Zna zjawiska chaotyczne występujące w przyrodzie. Potrafi rozpoznać charakter procesu w zależności od czasu oraz potrafi rozróżnić obiekt o zmiennych skupionych i rozłożonych. Potrafi wskazać odpowiednie procesy i obiekty w przemyśle oraz zinterpretować ich zachowanie. Umie dobrać metody analizy procesu. Umie ocenić przydatność poszczególnych metod. Umie powiązać metody analizy z rzeczywistymi procesami przemysłowymi. Umie sformułować model procesu o zmiennych skupionych i umie przeprowadzić symulację. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki w funkcji czasu jak i na płaszczyźnie fazowej Umie stwierdzić obecności chaosu w układzie dynamicznym. Umie odróżnić zachowanie okresowe od chaotycznego. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. Potrafi przygotować analizę stanów stacjonarnych i potrafi dokonać syntezy wiedzy o układzie dynamicznym. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki Potrafi samodzielnie określić wymaganą postać dokumentacji, a następnie na tej podstawie udokumentować projekt Potrafi zarządzać pracą zespołu i koordynować jego działania. Potrafi skutecznie rozwiązywać spory i konflikty w trakcie pracy zespołowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.