Elektyw kierunkowy II: Postępowanie dietetyczne w wybranych schorzeniach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.F1.EK22.SM.TTDXZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektyw kierunkowy II: Postępowanie dietetyczne w wybranych schorzeniach |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: |
Dietetyka, 1 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów Aktualne zalecenia żywieniowe. Rodzaje norm żywienia. Klasyfikacja diet. Otyłość etiologia i patogeneza. Wpływ poszczególnych składników pokarmowych na ryzyko nadmiernej kumulacji tkanki tłuszczowej. Czynność endokrynna tkanki tłuszczowej. Diety niekonwencjonalne stosowane w redukcji masy ciała ich oraz ich wpływ na stan zdrowia. Substancje bioaktywne wspomagające proces redukcji masy ciała-aktualny stan wiedzy. Możliwość ich wykorzystania w postępowaniu dietetycznym. Rola polifenoli w prewencji chorób układu krążenia i innych przewlekłych chorób niezakaźnych. Sterole i stanole roślinne w prewencji chorób układu krążenia - aktualny stan wiedzy Wybrane składniki bioaktywne w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych. Kwasy n-3 w prewencji wybranych nowotworów oraz przewlekłych chorób niezakaźnych. Tematyka ćwiczeń Rola diety w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Opracowanie jadłospisów jednodniowych dla pacjentów cierpiących na różne schorzenia. Przygotowanie wybranych posiłków i potraw stosowanych w dietoterapii. Oznaczanie zawartości wybranych witamin. Ocena roli witamin antyoksydacyjnych w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych. Oznaczanie i oszacowanie zawartości polifenoli ogółem i antocyjanów w wybranych dietach oraz ocena ich roli w zapobieganiu i leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Analityczna ocena zawartości białka, tłuszczu i popiołu w przygotowanych dietach oraz ocena ryzyka nieprawidłowych ich ilości na stan zdrowia w wybranych jednostkach chorobowych. Analityczna ocena zawartości energii i chlorku sodu w przygotowanych dietach. Porównanie, interpretacja wyników analitycznych i szacunkowych. Oznaczanie zawartości izotiocyjanianów w wybranych produktach spożywczych. Wykorzystanie glukozynolanów jako związków o silnych właściwościach antyoksydacyjnych w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Oznaczanie zawartości żelaza w dietach stosowanych w różnych schorzeniach. Oszacowanie ryzyka deficytu tego składnika i wpływ na stan zdrowia pacjentów . Oznaczanie zawartości wapnia w wybranych posiłkach stosowanych w dietoterapii. Oszacowanie biodostępności wapnia w wybranych posiłkach na podstawie otrzymanych wyników analitycznych. Owoce i warzywa jako źródło karotenoidów w dietach leczniczych - analiza stężenia tych związków w wybranych produktach |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Jarosz M., 2017. Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu,. Wyd IŻŻ Warszawa 2. Peckenpaugh N. Gajewska D., (red wyd pl). 2011. Podstawy żywienia i dietoterapia. Wyd. Elsevier Urban & Partner 3. Ciborowska H., Rudnicka A., 2018 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. wyd. 4. PZWL Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Payne A., Barker H. 2010. Dietetyka i żywienie kliniczne”. Elsevier Urban & Partner 2. Daniluk J. Jurkowska J., (red.) 2005. Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Czelej, Lublin. 3. Jarosz M.(red). 2017 Normy żywieniowe dla populacji Polski. Wyd . IŻŻ, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Student zna w sposób pogłębiony pojęcia, teorie i zjawiska z zakresu żywienia człowieka, naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka, a także identyfikuje żywność jako źródło składników odżywczych i bioaktywnych, które można modyfikować w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. objawy oraz przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. zasady postępowania dietetycznego w wybranych schorzeniach, w tym żywienia różnych grup populacyjnych oraz zasady żywienia zbiorowego. Student potrafi: pozyskać potrzebne informacje naukowe z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonać ich interpretacji oraz opracować ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją. pracować w zespole pełniąc w nim różne role, w tym kierowniczą, planować i realizować swoje uczenie się oraz motywować w tym zakresie innych. samodzielnie zaplanować i wykonać określone zadania badawcze w zakresie nauki o żywności i żywienia człowieka zdrowego i chorego; dokonać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych, krytycznie ocenić różne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz dokonać wyboru i modyfikacji działań (w tym metod, technik i technologii) mających na celu poprawę jakości życia człowieka. zaprezentować zasady racjonalnego żywienia i wyjaśnić wpływ sposobu żywienia na zdrowie człowieka, zidentyfikować błędy żywieniowe (uwarunkowane również kulturowo, religijnie i etycznie), wskazać działania korygujące i profilaktyczne w tym zakresie oraz właściwie dobrać metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej. Student jest gotów do: uczestniczenia w pracach naukowych z zakresu żywienia człowieka, dietetyki oraz badania jakości żywności oraz odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. świadomej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. świadomego uznania znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie żywienia różnych grup ludności oraz do przygotowania i przekazania społeczeństwu informacji o zasadach prawidłowego żywienia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie : - indywidualnych sprawozdań z prac laboratoryjnych przygotowywanych jako streszczenia o długości nie więcej niż 250 słów i jadłospisu - udział w ocenie końcowej modułu 25%, - testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych (min. 60% punktów dla oceny pozytywnej - udział w ocenie końcowej modułu 25%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT WYK
WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kopeć | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Drzewowska, Aneta Kopeć, Marta Kotuła, Jerzy Zawistowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów Aktualne zalecenia żywieniowe. Rodzaje norm żywienia. Klasyfikacja diet. Otyłość etiologia i patogeneza. Wpływ poszczególnych składników pokarmowych na ryzyko nadmiernej kumulacji tkanki tłuszczowej. Czynność endokrynna tkanki tłuszczowej. Diety niekonwencjonalne stosowane w redukcji masy ciała ich oraz ich wpływ na stan zdrowia. Substancje bioaktywne wspomagające proces redukcji masy ciała-aktualny stan wiedzy. Możliwość ich wykorzystania w postępowaniu dietetycznym. Rola polifenoli w prewencji chorób układu krążenia i innych przewlekłych chorób niezakaźnych. Sterole i stanole roślinne w prewencji chorób układu krążenia - aktualny stan wiedzy Wybrane składniki bioaktywne w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych. Kwasy n-3 w prewencji wybranych nowotworów oraz przewlekłych chorób niezakaźnych. Tematyka ćwiczeń Rola diety w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Opracowanie jadłospisów jednodniowych dla pacjentów cierpiących na różne schorzenia. Przygotowanie wybranych posiłków i potraw stosowanych w dietoterapii. Oznaczanie zawartości wybranych witamin. Ocena roli witamin antyoksydacyjnych w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych. Oznaczanie i oszacowanie zawartości polifenoli ogółem i antocyjanów w wybranych dietach oraz ocena ich roli w zapobieganiu i leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Analityczna ocena zawartości białka, tłuszczu i popiołu w przygotowanych dietach oraz ocena ryzyka nieprawidłowych ich ilości na stan zdrowia w wybranych jednostkach chorobowych. Analityczna ocena zawartości energii i chlorku sodu w przygotowanych dietach. Porównanie, interpretacja wyników analitycznych i szacunkowych. Oznaczanie zawartości izotiocyjanianów w wybranych produktach spożywczych. Wykorzystanie glukozynolanów jako związków o silnych własciwościach antyoksydacyjnych w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Oznaczanie zawartości żelaza w dietach stosowanych w różnych schorzenaich. Oszacowanie ryzyka deficytu tego składnika i wpływ na stan zdrowia pacjenów . Oznaczanie zawartości wapnia w wybranych posiłkach stosowanych w dietoterapii. Oszacowanie biodostępności wapnia w wybranych posiłkach na podstawie otrzymanych wyników analitycznych. Owoce i warzywa jako źródło karotenoidów w dietach leczniczych - analiza stężenia tych związków w wybranych produktach |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Jarosz M., 2017. Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu,. Wyd IŻŻ Warszawa 2. Peckenpaugh N. Gajewska D., (red wyd pl). 2011. Podstawy żywienia i dietoterapia. Wyd. Elsevier Urban & Partner 3. Ciborowska H., Rudnicka A., 2018 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. wyd. 4. PZWL Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Payne A., Barker H. 2010. Dietetyka i żywienie kliniczne”. Elsevier Urban & Partner 2. Daniluk J. Jurkowska J., (red.) 2005. Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Czelej, Lublin. 3. Jarosz M.(red). 2017 Normy żywieniowe dla populacji Polski. Wyd . IŻŻ, 2017 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie : - indywidualnych sprawozdań z prac laboratoryjnych przygotowywanych jako streszczenia o długości nie więcej niż 250 słów i jadłospisu - udział w ocenie końcowej modułu 25%, - testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych (min. 60% punktów dla oceny pozytywnej - udział w ocenie końcowej modułu 25%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kopeć | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Drzewowska, Aneta Kopeć, Marta Kotuła, Celestina Ojo, Jerzy Zawistowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.