Opracowanie nowych produktów żywnościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.7s.ONPZ.NI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opracowanie nowych produktów żywnościowych |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów i Przetwórstwa Zbóż |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etapami opracowywania nowych produktów spożywczych i przygotowanie do prowadzenia takich działań w zakładach przemysłowych. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Rozwój przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów Strategia produktu Koło korzyści, strategia ceny, strategia marki, badania marketingowe Dystrybucja nowych produktów Promocja nowych produktów Kształtowanie jakości nowych produktów żywnościowych Wartość żywieniowa i trwałość Rola konsumenta w opracowywaniu nowych produktów Ocena sensoryczna i prognozowanie cech jakościowych nowych produktów Opakowanie jako element jakości i marketingu nowych produktów Nowe technologie przetwórstwa stosowane w produkcji żywności Przyczyny sukcesów i porażek nowych produktów Benchmarking – porównawcza ocena efektów działania przedsiębiorstwa w zakresie nowych produktów Wdrażanie wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów Omówienie zasad praktycznego opracowywania nowych produktów. Wybór produktu, opracowanie receptury, dobór technologii, opracowanie ankiety konsumenckiej i karty oceny sensorycznej produktu. Praktyczne wykonanie produktu w laboratorium – badania wstępne Praktyczne wykonanie produktu w laboratorium – opracowanie prototypu . Konsumencka ocena wytworzonych produktów (ocena organoleptyczna i badania ankietowe). Prezentacja procesu opracowywania poszczególnych produktów ze szczególnym uwzględnieniem wniosków wynikających z oceny konsumenckiej i badań ankietowych, przewidywana strategia marketingowa. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie pisemnego sprawozdania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czapski J. (red.), Food Product Development – Opracowanie nowych produktów żywnościowych. Wyd. AR Poznań 1999. 2. Dornblaster L., New Product Revenue. FMI Sp. Industry Conventa. Chicago 1994. 3. Earle M., Earle R., Anderson A., Opracowanie produktów spożywczych. WNT. Warszawa 2001. 4. Fuller G.W., New Product Development. CRC Press. Boca Raton USA 1994. Literatura uzupełniająca: 1. Tijskens L., Hertog M., Nicolai B., Food Process Modelling. Ed. Woodhead Publ. Ltd. 2001. 2. Williams A., New Technologies in Food Preservation and Processing. Nutr, Food Sci. 6:16, 1993 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie zagadnienia związane z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Rozumie zagadnienia takie jak: strategia nowego produktu, koło korzyści, strategia ceny, strategia marki, badania marketingowe. Rozumie rolę opakowania nowego produktu jako elementu jakości i marketingu. Zna zasady dystrybucji i promocji nowych produktów. Umie omówić rolę konsumenta w opracowywaniu nowych produktów. Zna zasady oceny sensorycznej i prognozowania cech jakościowych nowych produktów. Umie ocenić wartość żywieniową i trwałość produktów. Zna nowe technologie przetwórstwa stosowane w produkcji żywności. Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Zna przyczyny sukcesów i porażek nowych produktów. Rozumie zagadnienia związane z benchmarkingiem w zakresie nowych produktów. Umiejętności Potrafi przygotować formularz ankietowy, przeprowadzić ankietę i opracować jej wyniki. Potrafi zaplanować recepturę nowego produktu i go wykonać. Potrafi przygotować formularz oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyniki. Potrafi przedstawić podstawy technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego posługując się schematem i opisem. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne do założonej wielkości produkcji i zestawić je w ciąg technologiczny Potrafi dobrać odpowiedni materiał opakowaniowy dla danego produktu. Umie zaplanować kampanię reklamową produktu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Kompetencje społeczne Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie rozumie zagadnień związanych z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Nie rozumie zagadnień takich jak: strategia nowego produktu, strategia ceny, badania marketingowe. Nie zna zasad dystrybucji i promocji nowych produktów. Nie zna zasad kształtowania jakości nowych produktów żywnościowych Nie zna nowych technologii przetwórstwa stosowanych w produkcji żywności Nie potrafi przygotować formularza ankietowego, przeprowadzić ankiety i opracować jej wyników. Nie potrafi zaplanować receptury nowego produktu i go wykonać. Nie potrafi przygotować formularza oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyników. Nie potrafi przedstawić podstaw technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego. Nie potrafi dobrać urządzeń produkcyjnych. Nie potrafi sporządzić bilansu materiałowego. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie. Nie rozwiązuje problemów analitycznych. Na ocenę 3 Rozumie zagadnienia związane z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Rozumie zagadnienia takie jak: strategia nowego produktu, strategia ceny, badania marketingowe. Zna zasady dystrybucji i promocji nowych produktów. Zna zasady kształtowania jakości nowych produktów żywnościowych. Zna nowe technologie przetwórstwa stosowane w produkcji żywności Potrafi przygotować formularz ankietowy, przeprowadzić ankietę i opracować jej wyniki. Potrafi zaplanować recepturę nowego produktu i go wykonać. Potrafi przygotować formularz oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyniki. Potrafi przedstawić podstawy technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne. Potrafi sporządzić bilans materiałowy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Rozwiązuje problemy analityczne. Na ocenę 4 Rozumie zagadnienia związane z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Rozumie zagadnienia takie jak: strategia nowego produktu, koło korzyści, strategia ceny i marki, badania marketingowe. Zna zasady dystrybucji i promocji nowych produktów. Zna zasady oceny sensorycznej i prognozowania cech jakościowych nowych produktów. Zna zasady kształtowania jakości nowych produktów żywnościowych. Umie ocenić wartość żywieniową i trwałość produktów. Zna nowe technologie przetwórstwa stosowane w produkcji żywności Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Potrafi przygotować formularz ankietowy, przeprowadzić ankietę i opracować jej wyniki. Potrafi zaplanować recepturę nowego produktu i go wykonać. Potrafi przygotować formularz oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyniki. Potrafi przedstawić podstawy technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego posługując się schematem i opisem. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne do założonej wielkości produkcji i zestawić je w ciąg technologiczny. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. Na ocenę 5 Rozumie zagadnienia związane z rozwojem przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów. Rozumie zagadnienia takie jak: strategia nowego produktu, koło korzyści, strategia ceny i marki, badania marketingowe. Rozumie rolę opakowania nowego produktu jako elementu jakości i marketingu. Zna zasady dystrybucji i promocji nowych produktów. Umie omówić rolę konsumenta w opracowywaniu nowych produktów. Zna zasady oceny sensorycznej i prognozowania cech jakościowych nowych produktów. Zna zasady kształtowania jakości nowych produktów żywnościowych. Umie ocenić wartość żywieniową i trwałość produktów. Zna nowe technologie przetwórstwa stosowane w produkcji żywności Zna zasady wdrażania wyników prac badawczych w zakresie nowych produktów. Zna przyczyny sukcesów i porażek nowych produktów. Rozumie zagadnienia związane z benchmarkingiem w zakresie nowych produktów. Potrafi przygotować formularz ankietowy, przeprowadzić ankietę i opracować jej wyniki. Potrafi zaplanować recepturę nowego produktu i go wykonać. Potrafi przygotować formularz oceny sensorycznej nowego produktu, wykonać ocenę, opracować i zaprezentować wyniki. Potrafi przedstawić podstawy technologii produkcji wybranego artykułu spożywczego posługując się schematem i opisem. Potrafi dobrać urządzenia produkcyjne do założonej wielkości produkcji i zestawić je w ciąg technologiczny. Potrafi dobrać odpowiedni materiał opakowaniowy dla danego produktu Umie zaplanować kampanie reklamową produktu. W oparciu o założoną wielkość produkcji potrafi sporządzić bilans materiałowy i kosztorys produkcji nowego artykułu żywnościowego i potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej opracowywanego projektu. Cechuje się zdolnością do wyrażania obiektywnych ocen pracy swojej oraz zespołu Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Kreatywnie rozwiązuje problemy analityczne oraz organizuje warsztat pracy. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - prezentacji produktu w skali laboratoryjnej, ustnej prezentacji projektu oraz pisemnego sprawozdania z wykonanego projektu (średnia z uzyskanych ocen) - udział w ocenie końcowej modułu 30%. Zaliczenie wykładów w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 70% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Sikora | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Buksa, Marek Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CWL
CWL
WYK
N CWL
WYK
CWL
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krystyjan | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krystyjan, Rafał Ziobro | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.