Edukacja żywieniowa i promocja zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.7s.EZPZ.SI.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja żywieniowa i promocja zdrowia |
Jednostka: | Katedra Technologii Produktów Roślinnych i Higieny Żywienia (z laboratorium MCMŻ) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami nowoczesnej edukacji żywieniowej. Metodami dydaktycznymi, ich doborem, a także aktualnymi programami edukacyjnymi w zakresie zasad prawidłowego żywienia, profilaktyki chorób powstających na tle wadliwego żywienia i metodami oceny ich efektywności. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Wykłady: 1. Cele i zadania edukacji żywieniowej. Organizacja poradnictwa żywieniowego. 2. Zadania dietetyka w ochronie zdrowia. Poradnictwo indywidualne i grupowe 3. Edukacja żywieniowa w oświacie zdrowotnej, psychologiczne aspekty zachowań żywieniowych. 4. Planowanie i realizacja edukacji żywieniowej, główne elementy procesu edukacji. 5. Dobór treści, metod programów edukacyjnych do potrzeb określonych grup odbiorców. 6. Etapy procesu poznawczego i zasady dydaktyczne. Metody dydaktyczne werbalne i obserwacyjne, aktywizujące; dobór metod. Środki dydaktyczne - rodzaje, zasady doboru i stosowania. 7. Programy edukacyjne w Polsce i na świecie. Pojęcie efektywności edukacji żywieniowej. 8. Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Ćwiczenia: 1. Wiadomości wprowadzające, organizacja ćwiczeń, wybór grup populacyjnych, określenie tematów edukacji żywieniowej. Na podstawie danych literaturowych określenie stanu wiedzy na temat zasad prawidłowego żywienia wybranej grupy populacyjnej oraz nawyków żywieniowych. 2. Opracowanie charakterystyki demograficzno-ekonomicznej oraz stanu zdrowia wybranej grupy (ze szczególnym uwzględnieniem występowania lub ryzyka wystąpienia metabolicznych chorób niezakaźnych). 3. Szczegółowe określenie potrzeb edukacyjnych i wybór teoretycznych treści z zakresu żywienia i wskazań praktycznych dla wybranej grupy osób. 4. Opracowanie programu edukacyjnego. Wybór form, metod i środków dydaktycznych z uwzględnieniem potrzeb odbiorców. Przygotowanie zaplanowanych materiałów edukacyjnych. 5. Prezentacja, dyskusja, ocena, i ewentualna korekta programu/prezentacji. 6. Przewidywana przydatność materiałów edukacyjnych dla poprawy wiedzy i ocena możliwości ich zastosowania. Podsumowanie ćwiczeń, wnioski |
Literatura: |
Podstawowa 1. Gawęcki J., Roszkowski W. (red): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 2. Jeznach M. (red.): Nowe trendy w żywności, żywieniu i konsumpcji. Wydawnictwo SGGGW, Warszawa 2009. 3. Lidia Wądołowska: Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010. Uzupełniająca 1. Lidia Wądołowska: Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: - cele oraz metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej; - objawy i przyczyny zaburzeń i zmian chorobowych wynikające ze złego sposobu żywienia i/lub stanu odżywienia. Rozumie i diagnozuje styl życia oraz wpływ modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych na stan zdrowotny jednostki. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: - dobierać metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej, formułuje cele podstawowe i szczegółowe programów profilaktycznych oraz planuje poszczególne ich etapy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - świadomej oceny znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za właściwe planowanie edukacji żywieniowej, a także jest świadomy własnych ograniczeń w tym zakresie i konieczności korzystania w razie potrzeby z pomocy ekspertów. - identyfikacji i wyjaśniania złożonych problemów związanych z błędami żywieniowymi oraz potrafi formułować zalecenia dotyczące różnych aspektów żywienia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie: - oceny prezentacji programu edukacyjnego - udział w ocenie końcowej modułu 30%, - oceny aktywności na zajęciach - udział w ocenie końcowej modułu 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWP
CWP
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Filipiak-Florkiewicz | |
Prowadzący grup: | Maria Przyborowska-Sapek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN CWP
CWP
CWP
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Filipiak-Florkiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grudniewska, Maria Przyborowska-Sapek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.