Dietetyka geriatryczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.6s.DIEG.SI.TTDDZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dietetyka geriatryczna |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: |
Dietetyka, 6 sem, SI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z fizjologia starzenia się organizmu, z zmianami z poszczególnych układach (głównie układ pokarmowy, krwionośny, nerwowy), zasadami prawidłowego żywienia osób starszych, a także z zasadami postępowania dietetycznego w różnych schorzeniach. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć Wykłady 1. Fizjologia procesu starzenia się organizmu. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe osób starszych. 2. Ocena stanu odżywienia osób starszych - niedożywienie/otyłość. 3. Żywienie osób starszych z chorobami metabolicznymi. 4. Żywienie osób starszych w chorobach poszczególnych układów. 5. Żywienie osób starszych w chorobach nowotworowych. Ćwiczenia 1. Postepowanie dietetyczne w niedożywieniu osób starszych. 2. Postepowanie dietetyczne u osób starszych z chorobami metabolicznymi. 3. Postępowanie dietetyczne u osób starszych z chorobami sercowo-naczyniowymi. 4. Dieta wegetariańska osób starszych. 5. Edukacja żywieniowa osób starszych. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Żywienie osób w wieku starszym. Porady lekarzy i dietetyków. Mirosław Jarosz. Wyd. PZWL, 2011. 2. Żywienie osób w wieku podeszłym. Claudia Menebröcker, Christine Smoliner. Wyd. Edra Urban & Partner. 2017 3.Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka. Langley-Evans Simon. Wyd. PZWL, 2013. Uzupełniająca 1. Praktyczny podręcznik dietetyki. Mirosław Jarosz, Wyd IŻŻ., 2010. 2. Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka., wyd. 4. Helena Ciborowska, Anna Rudnicka. Wyd. PZWL, 2019. 3. Podsatwy żywienia i dietoterapia. Peckenpaugh N, Gajewska D (red). wyd. Elsevier. 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: -podstawy anatomii i fizjologii człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego, oraz wyjaśnia ich rolę w trawieniu i przyswajaniu składników pożywienia. Zna i rozumie zmiany i zaburzenia w pracy komórek, narządów i układów organizmu będące wynikiem choroby. -zagrożenia zdrowotne wynikające z niewłaściwego odżywiania oraz proponuje działania, które należy podejmować w ramach profilaktyki przewlekłych chorób niezakaźnych powstających na tle wadliwego żywienia. przemiany i zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka, a także zna rolę składników odżywczych i nieodżywczych w zachowaniu dobrego stanu zdrowia, odpowiedniego stanu odżywienia i profilaktyce chronicznych chorób niezakaźnych -zasady racjonalnego żywienia różnych grup ludności w oparciu o obowiązujące zalecenia i normy. Zna rodzaje diet oraz zasady żywienia w zależności od rodzaju schorzenia, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: -przygotować i przedstawić pracę/prezentację (pisemną, multimedialną) na wskazany temat. -dobrać metody edukacji zdrowotnej i żywieniowej w zależności od grupy docelowej -zaplanować dietę/jadłospis w wybranych jednostkach chorobowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: -ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego -wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych w zakresie bezpieczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD - Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny: Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. ćwiczenia - Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - opracowania jadłospisów - udział w ocenie końcowej modułu 10%, - pytań otwartych/testu wielokrotnego wyboru - 1 kolowkium (min. 60% punktów dla oceny pozytywnej) – udział w ocenie końcowej modułu 20%, - przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej treści przedmiotu – udział w ocenie końcowej modułu 10%, - przygotowywania się na każde zajęcia – udział w ocenie końcowej modułu 10%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CWL
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Drzewowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Drzewowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CWL
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Dziadek | |
Prowadzący grup: | Kinga Dziadek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CWL
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Dziadek | |
Prowadzący grup: | Kinga Dziadek, Marta Kotuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Dziadek | |
Prowadzący grup: | Kinga Dziadek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.