Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dietetyka geriatryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.6s.DIEG.SI.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dietetyka geriatryczna
Jednostka: Wydział Technologii Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami prawidłowego żywienia w okresie starości. Studenci zostaną zapoznani ponadto z zasadami postępowania dietetycznego w różnych schorzeniach.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Odmienności patofizjologiczne w starości.

Ocena stanu odżywienia osób starszych, problem niedożywienia i otyłości.

Zasady żywienia osób starszych z prawidłową funkcją przewodu pokarmowego w starości.

Cukrzyca w starości – profilaktyka i leczenie.

Rola diety w profilaktyce i leczeniu choroby wrzodowej i w chorobach jelit w starości.

Postępowanie dietetyczne w chorobach trzustki, wątroby i dróg żółciowych w starości.

Zasady żywienia w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.

Zasady żywienia osób starszych w hiperlipidemii, oraz w chorobach serca i naczyń w starości.

Żywienie osób starszych w stanach onkologicznych i w terminalnym okresie życia. Zasady żywienia przez sondę żołądkową i gastrostomię .

Żywienie osób starszych z chorobami układu nerwowego i z zaburzeniami psychicznymi.

Planowanie jadłospisu oraz przygotowanie wybranych posiłków dla zdrowych osób starszych.

Planowanie jadłospisu oraz przygotowanie wybranych posiłków dla osób starszych z chorobami układu sercowo naczyniowego.

Planowanie jadłospisu oraz przygotowanie wybranych posiłków dla osób starszych z chorobami przewodu pokarmowego.

Przygotowanie wybranych potraw dla osób starszych z cukrzycą.

Postępowanie dietetyczne w odwodnieniu, w stanach ze zwiększonym katabolizmem oraz z utratą białka w starości. Planowanie jadłospisu i przygotowanie wybranych posiłków.

Postępowanie dietetyczne w chorobach onkologicznych w starości. Planowanie jadłospisu.

Postępowanie dietetyczne w otyłości w starości .

Planowanie jadłospisu. Przygotowanie wybranych posiłków.

Umiejętność identyfikacji chorych niedożywionych w starości. Postępowanie dietetyczne w niedożywieniu.

Postępowanie dietetyczne w zaburzeniach funkcji poznawczych oraz w zaburzeniach psychicznych w starości.

Postępowanie dietetyczne w terminalnym okresie życia. Planowanie jadłospisu.

Literatura:

Podstawowa

1. Jarosz M: Żywienie osób w wieku starszym. Porady lekarzy i dietetyków. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa. 2011.

2. Peckenpaugh N Gajewska D (red). Podstawy żywienia i dietoterapia. wyd. Elsevier, Wrocław, 2011.

3. Jarosz M. (red). Praktyczny podręcznik dietetyki. Wyd IŻŻ., 2010.

4. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka., wyd. 3, Wyd. PZWL Warszawa, 2012.

5. Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja. M. Jarosz (red). Wyd IŻŻ, 2012

6. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd. PZWL, Warszawa, 2008.

7. Spodaryk M., Paluszkiewicz P.: Praktyczne aspekty leczenia żywieniowego. Wyd. UJ. Kraków. 2008.

Uzupełniająca

1. Gawęcki J., (red). Żywienie człowieka., Wyd. PWN Warszawa 2010.

2. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

3. Silbernagl S., Despopoulos A. Ilustrowana fizjologia człowieka. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.

4. Bawa S., Gajewska D., Kozłowska L., Lange E., Myszkowska Ryciak J., Włodarek D. Dietoterapia 1. Wyd. SGGW, 2009.

5. POL - HEAL TH. Narodowy program Zapobiegania Nadwadze i Otyłości oraz Przewlekłym Chorobom Niezakaźnym poprzez poprawę Żywienia i Aktywności Fizycznej 2007-2016. Red. Jarosz M. Wyd. IŻŻ. Warszawa. 2006.

6. Cybulska B., Kłosiewicz - Latoszek, Cichocka A: Zaburzenia lipidowe. Wyd. Lek. PZWL. Warszawa. 2006.

7. Praca zbiorowa: Podstawy naukowe żywienia w szpitalach. Wyd. IŻŻ. Warszawa 2001.

8. Poniewierka E. (red.): Żywienie w chorobach przewodu pokarmowego i zaburzeniach metabolicznych. Cornetis, Wrocław. 2010.

9. Czasopisma naukowe Journal of Nutrition, Obesity, Journal of Academy of Nutrition and Dietetics,

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma podstawową wiedzę dotycząca fizjologii, a także patologii w starości. Ma podstawową wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Ma wiedzę dotyczącą odżywczych i bioaktywnych składników żywności.

Zna przyczyny, objawy chorób wynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia na ryzyko powstawania chorób w starości. Zna cele i metody edukacji żywieniowej.

Umiejętności

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych we wcześniejszych okresach życia oraz w populacji geriatrycznej, a także zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych

Kompetencje społeczne

Przyswaja nowości dotyczące żywienia osób dorosłych oraz starszych zarówno w okresie zdrowia jak i choroby. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Przekazuje osobom starszym swoją wiedzę.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie ma wystarczającej wiedzy z biologii i biochemii dostosowanej do kierunku dietetyka. Nie ma wiedzy dotyczącej żywienia człowieka starszego zarówno w okresie zdrowia jak i choroby. Nie ma podstawowej wiedzy o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wystarczającej wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Nie zna przyczyn, objawów chorób wynikających ze złego stanu odżywiania się. Nie rozumie wpływu stylu życia we wcześniejszych etapach życia i obecnie, na ryzyko powstawania chorób w starości . Nie zna celów i metod edukacji żywieniowej w starości.

Posiadane wiadomości są poniżej 60% oceny.

Umiejętności

Nie posiada zdolności identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych w starości w okresie zdrowia i choroby oraz zasad racjonalnego żywienia. Nie potrafi pozyskać potrzebnych informacji z odpowiednich danych literaturowych. Posiadane umiejętności są poniżej 60% oceny.

Kompetencje społeczne

Nie potrafi przyswoić nowości dotyczących żywienia w okresie starości oraz dietetyki. Nie posiada kompetencji do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie potrafi przekazać osobom starszym swojej wiedzy. Posiadane kompetencje są poniżej 60% oceny.

Nie jest świadomy własnych ograniczeń i nie wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Posiadane kompetencje są poniżej 60% oceny

Na ocenę 3

Wiedza

Ma podstawowa wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Nie ma wiedzy dotyczącej żywienia człowieka starszego zarówno w okresie zdrowia jak i choroby.

Ma niewielką wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wystarczającej wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Nie zna przyczyn, objawów chorób wynikających ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia we wcześniejszych etapach życia oraz obecnie na ryzyko powstawania chorób. Nie zna celów i metod edukacji żywieniowej w starości. Posiadana wiedza jest oceniona na 60-70%.

Umiejętności

Nie posiada zdolności identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych w starości w okresie zdrowia i choroby oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Posiadane umiejętności są ocenione na 60-70%.

Kompetencje społeczne

Przyswaja nowości dotyczące żywienia w okresie starości oraz dietetyki. Nie posiada kompetencji do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie potrafi przekazać osobom starszym swojej wiedzy. Posiadane kompetencje są ocenione na 60-70%.

Jest świadomy w stopniu podstawowym własnych ograniczeń ale nie wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Posiadane kompetencje są ocenione na 60-70%.

Na ocenę 4

Wiedza

Ma wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma wiedzę dotyczącą żywienia człowieka starszego zarówno w okresie zdrowia jak i choroby.

Ma podstawową wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Nie ma wiedzy dotyczącej odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Oceniana wiedza wynosi 76-86% oceny końcowej.

Zna przyczyny, objawy chorób wynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia zarówno we wcześniejszych etapach życia jak i obecnie na ryzyko powstawania chorób. Zna cele ale nie zna metod edukacji żywieniowej w starości. Oceniana wiedza wynosi 76-86% oceny końcowej.

Umiejętności

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych w starości w okresie zdrowia i choroby oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Oceniane umiejętności wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Kompetencje społeczne

Przyswaja nowości dotyczące żywienia w okresie starości oraz dietetyki. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Nie przekazuje osobom starszym swojej wiedzy w sposób zrozumiały. Oceniane kompetencje wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Oceniane kompetencje wynoszą 76-86% oceny końcowej.

Na ocenę 5

Wiedza

Ma bardzo dobrą wiedzę z biologii i biochemii dostosowaną do kierunku dietetyka. Ma wiedzę dotyczącą żywienia człowieka starszego zarówno w okresie zdrowia jak i choroby. Ma rozszerzoną wiedzę o aktualnych problemach, jakie stoją przed nowoczesnym żywieniem człowieka i przetwórstwem żywności. Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą odżywczych i bioaktywnych składników żywności. Oceniana wiedza wynosi 92-100% oceny końcowej

Zna przyczyny, objawy chorób wynikające ze złego stanu odżywiania się. Rozumie wpływ stylu życia zarówno we wcześniejszych etapach życia jak i obecnie na ryzyko powstawania chorób. Zna cele i metody edukacji żywieniowej w starości Oceniana wiedza wynosi 92-100% oceny końcowej

Umiejętności

Posiada zdolność identyfikowania oraz wyjaśniania błędów żywieniowych w starości w okresie zdrowia i choroby oraz zasad racjonalnego żywienia. Pozyskuje potrzebne informacje z odpowiednich danych literaturowych. Oceniane umiejętności wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Kompetencje społeczne

Przyswaja nowości dotyczące żywienia w okresie starości oraz dietetyki. Posiada kompetencje do uczestniczenia w pracach naukowych. Przekazuje osobom starszym swoją wiedzę w sposób zrozumiały. Oceniane kompetencje wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Oceniane kompetencje wynoszą 92-100% oceny końcowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)