Genetyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.5s.GENO.SI.TTZIX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka ogólna |
Jednostka: | Katedra Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Technicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami genetyki. Dostarczenie najważniejszych informacji na temat takich jej działów jak: budowa i organizacja materiału genetycznego, kod genetyczny, podstawowe prawa dziedziczenia (genetyka mendlowska), chromosomowe podstawy dziedziczenia; sprzężenie, crossing-over; powstawanie zmienności, mutacje - ich przyczyny i skutki; podstawy ekspresji i kontrola działania genów. Dodatkowo poruszone będą tematy „genetyka w medycynie”, choroby dziedziczne człowieka. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Podstawowe odkrycia i pojęcia genetyczne Nośnik informacji genetycznej. Lokalizacja genów w komórce prokariotycznej i eukariotycznej. Budowa DNA. Replikacja. Informacja jądrowa i cytoplazmatyczna. Kod genetyczny i jego podstawowe cechy. Transkrypcja, RNA, typy RNA. Translacja, egzony, introny. Wielkość i organizacja genomu u wirusów, organizmów prokariotycznych i eukariotycznych Plazmid. Kontrola działania genów u Eucaryota i Procaryota (operony). Liczby i zespoły chromosomów. Budowa chromosomu, chromatyna. Kariotyp i jego cechy. Cykl życiowy komórki. Podziały komórkowe: mitoza i mejoza. Starzenie się i śmierć komórek. Podstawy dziedziczności. Mendel i jego doświadczenia. Prawa Mendla. Mechanizm dziedziczenia i segregacja cech rodzicielskich. Odchylenia od praw Mendla. Chromosomowa teoria dziedziczenia. Cechy sprzężone z płcią. Determinacja płci. Dziedziczenie pozajądrowe. Grupy sprzężeniowe i dziedziczenie cech sprzężonych w autosomach. Rekombinacja: przebieg, znaczenie i skutki genetyczne. Zmienność organizmów i jej przyczyny. Rola rekombinacji. Przyczyny i typy mutacji: genowe, chromosomowe, genomowe. Transpozony. Naprawa DNA. Mutacje somatyczne. Częstotliwość mutacji. Znaczenie genetyki w medycynie. Omówienie problemu odziedziczalności chorób na wybranych przykładach. Choroby genetyczne warunkowane jednogenowo i wielogenowo. Kariotyp prawidłowy człowieka, najczęściej występujące aberracje chromosomowe i wywoływane przez nie choroby. Problem gromadzenia się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka. Metody zapobiegania i leczenia: badania genetyczne, diagnostyka prenatalna, terapia genowa. Podstawy genetyki populacyjnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Lewin B. Genes VI. Oxford University Press, Oxford, Wielka Brytania, 1997 i późniejsze. 2. Lewiński W. Genetyka. Wydawnictwo Operon, Reda, 1997. 3. Fletcher H., Hickey I., Winter P. Genetyka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010. Literatura uzupełniająca: 4. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wyd. Urban & Partner, 2011. 5. Bradley J.R., Johnson D.R., Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, 2009. 6. Passarge E. Genetyka. Ilustrowany przewodnik. PZWL – Wydawnictwo Lekarskie, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki i dziedziczenia. Zna i rozumie mechanizmy ekspresji i kontroli działania genów u Procaryota i Eucaryota. Rozumie problemy związane z gromadzeniem się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka. Umiejętności Potrafi wykonać podstawowe zadania z zakresu genetyki klasycznej (mendlowskiej). Potrafi wyjaśnić podłoże zmienności i różnorodności organizmów. Zna i dostosowuje do przypadku metody diagnostyki, zapobiegania i leczenia chorób o podłożu genetycznym. Kompetencje społeczne Ma świadomość istniejącej bioróżnorodności w świecie, szanuje ją i jest tolerancyjny. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki i dziedziczenia. Nie zna i nie rozumie mechanizmów ekspresji i kontroli działania genów u Procaryota i Eucaryota. Nie rozumie problemów związanych z gromadzeniem się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka. Umiejętności Nie potrafi wykonać podstawowych zadań z zakresu genetyki klasycznej (mendlowskiej). Nie potrafi wyjaśnić podłoża zmienności i różnorodności organizmów. Nie zna i nie potrafi dostosować do przypadku metod diagnostycznych, zapobiegania i leczenia chorobom o podłożu genetycznym. Kompetencje społeczne Nie posiada świadomość istniejącej bioróżnorodności w świecie, nie szanuje jej i jest nietolerancyjny. Nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia i pogłębiania swojej wiedzy. Na ocenę 3 Wiedza Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki i dziedziczenia, ale ich nie rozumie. Zna, ale nie do końca rozumie mechanizmy ekspresji i kontroli działania genów u Procaryota i Eucaryota. Nie rozumie wszystkich problemów związanych z gromadzeniem się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka. Umiejętności Potrafi wykonać podstawowe zadania z zakresu genetyki klasycznej (mendlowskiej), ale nie do końca je rozumie. Potrafi wyjaśnić podłoże zmienności i różnorodności organizmów, ale nie rozumie niektórych jej aspektów. Zna i ale ma problemy z prawidłowym dostosowaniem do przypadku metod diagnostyki, zapobiegania i leczenia chorób o podłożu genetycznym. Kompetencje społeczne Ma świadomość istniejącej bioróżnorodności w świecie, ale nie zawsze rozumie przez co czasem jest mało tolerancyjny. Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, jednak nie wykazuje inicjatywy by to zmienić. Na ocenę 4 Wiedza Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki i dziedziczenia, rozumie je i potrafi analizować. Zna i rozumie mechanizmy ekspresji i kontroli działania genów u Procaryota i Eucaryota, potrafi przeanalizować niezbyt skomplikowane przykłady Rozumie problemy związane z gromadzeniem się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka i potrafi je analizować Umiejętności Potrafi wykonać podstawowe zadania z zakresu genetyki klasycznej (mendlowskiej), rozumie je i potrafi analizować. Potrafi wyjaśnić podłoże zmienności i różnorodności organizmów, rozumie je. Zna i dostosowuje do przypadku metody diagnostyki, zapobiegania i leczenia chorobom o podłożu genetycznym, a także potrafi je wytłumaczyć Kompetencje społeczne Ma świadomość istniejącej bioróżnorodności w świecie szanuje ją i jest tolerancyjny, potrafi przekazać innym swoją wiedzę. Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, stara się dokształcać, wykazuje inicjatywę. Na ocenę 5 Wiedza Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki i dziedziczenia, rozumie je, potrafi analizować oraz samodzielnie wskazywać na zależności między nimi. Zna i rozumie mechanizmy ekspresji i kontroli działania genów u Procaryota i Eucaryota, a także samodzielnie potrafi analizować poszczególne przykłady i wyciągać wnioski. Rozumie problemy związane z gromadzeniem się szkodliwych mutacji w puli genowej człowieka, analizuje je oraz samodzielnie potrafi wskazać metody i sposoby radzenia sobie z chorobami genetycznymi. Umiejętności Potrafi wykonać podstawowe zadania z zakresu genetyki klasycznej (mendlowskiej), rozumie je, analizuje potrafi zaproponować przykładowe zadanie celem rozwiązania określonego problemu. Potrafi wyjaśnić podłoże zmienności i różnorodności organizmów, rozumie je i analizuje zależności pomiędzy nimi u różnych organizmów. Zna i dostosowuje do przypadku metody diagnostyki, zapobiegania i leczenia chorobom o podłożu genetycznym, analizuje je, potrafi zaproponować postępowanie w konkretnej jednostce chorobowej, jak również poszukuje innych sposobów ich powstawania i zapobiegania. Kompetencje społeczne Ma świadomość istniejącej bioróżnorodności w świecie szanuje ją i jest tolerancyjny, potrafi informować społeczeństwo o w/w zmienności, swoje stanowisko potwierdza postawą społeczną. Ma świadomość odpowiedzialności, jaką technolog żywności bierze za produkcję zdrowej żywności. Zdaje sobie sprawę z dezaktualizowania się uzyskanych umiejętności i wiedzy i ciągłej potrzeby doskonalenia. Wykazuje inicjatywę w kierunku dokształcania i doskonalenia zawodowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.