Biochemia żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.5s.BZYW.SI.TTZIX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia żywności |
Jednostka: | Katedra Biotechnologii i Ogólnej Technologii Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów i ćwiczeń zawiera wiadomości na temat zmian biochemicznych i metabolicznych zachodzących w surowcach wykorzystywanych w przemyśle spożywczym oraz reakcji biochemicznych przebiegających w czasie przetwarzania żywności, które decydują o własnościach sensorycznych, żywieniowych i funkcjonalnych produktów spożywczych. Kurs obejmuje zagadnienia związane z budową i przemianami biochemicznymi w tkance mięsnej, w dojrzewających owocach i warzywach, kiełkujących ziarnach zbóż oraz w mleku surowym. Przedstawione są biochemiczne podstawy mechanizmu skurczu mięśni, glikoliza pośmiertna, fragmentacja miofibryli oraz mechanizm degradacji hemu. Kurs obejmuje opis biosyntezy etylenu w owocach podczas klimakterium oddechowego, biosyntezy i rozkładu chlorofilu i karotenoidów, degradacji ściany komórkowej owoców i depozycji lignin we wtórnej ścianie komórkowej warzyw. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Budowa i biochemia tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśnia, filamenty miozynowe i aktynowe. Rola ATP w reakcji Lohmana. Pośmiertny metabolizm tkanki mięśniowej. Glikoliza pośmiertna i metabolizm ATP, czynniki modulujące glikolizę pośmiertną, zjawiska DFD (dark-firm-dry) oraz PSE (pale-soft-exudative). Fragmentacja miofibryli i przemiany mioglobiny podczas dojrzewania mięsa. Cytoszkielet a kruchość mięsa. Efektory konwersji oksy mioglobina- metmioglobina. Przemiany biochemiczne w surowych owocach i warzywach. Klimakterium oddechowe. Biosynteza etylenu – cykl metioninowy. Biosynteza i degradacja chlorofili, rola kwasu aminolewulinowego (ALA). Dojrzewanie owoców i warzyw. Biosynteza kwasu mewalonowego jako prekursora karotenoidów. Biosynteza flawonoidów – rola PAL. Biosynteza antocyjanin i jej fotoregulacja. Przemiany tekstury i smakowitości podczas dojrzewania owoców i warzyw. Degradacja ściany komórkowej owoców i depozycja lignin we wtórnej ścianie komórkowej warzyw. Prekursory związków zapachowych i ich biosynteza. Biokonwersja skrobia- sacharoza. Zmiany biochemiczne w ziarnach zbóż. Biosynteza skrobi i ciał białkowych endospermy Indukcja aktywności enzymatycznych i przemiany biochemiczne podczas kiełkowania zarodka. Przechowywanie ziaren zbóż. Przemiany biochemiczne mleka surowego. Biosynteza laktozy, kwasów tłuszczowych i białek mleka. Biochemia serowarstwa i napojów mlecznych. Enzymatyczne i nieenzymatyczne etapy tworzenia skrzepu. Lipoliza, proteoliza i gorzkie peptydy w serach dojrzewających. Jogurt i kefir – rola i metabolizm kultur starterowych. Ciemnienie nieenzymatyczne. Etapy i mechanizm reakcji Maillarda. Reakcja karbonylaminowa, przegrupowanie Amadori, reakcja Streckera. Związki heterocykliczne: piraziny, pirole, oksazole, tiazole, polimery melanoidynowe, reakcje karmelizacji, transformacja van Eckenstein’a. Utlenianie kwasu askorbinowego, aktywność antyoksydacyjna produktów ciemnienia nienzymatycznego. Chemiczna i biochemiczna inhibicja ciemnienia nieenzymatycznego. Ciemnienie enzymatyczne. Oksydazy polifenolowe u roślin, ich specyficzność i inhibicja. Związki fenolowe w żywności, pochodne kwasu cynamonowego, flawonoidy. Oksydaza polifenolowa w fermentacji herbaty. Metody kontroli ciemnienia enzymatycznego. Substancje barwne tkanki mięsnej. Charakterystyka barwników mięsa. Oznaczanie ogólnej zawartości barwników hemowych oraz poszczególnych form mioglobiny (mioglobiny, oksymioglobiny i metmioglobiny) w mięsie. Badanie wpływu ogrzewania mięsa na przemiany barwników hemowych. Barwniki roślin. Charakterystyka barwników tkanek roślinnych. Ekstrakcja barwników rozpuszczalnych w tłuszczach i w wodzie. Oznaczanie zawartości chlorofilu a i b oraz sumy karotenoidów. Badanie wpływu temperatury i pH na przemiany chlorofili i antocyjanów. Peroksydacja lipidów. Chemizm procesu autooksydacji kwasów tłuszczowych. Sposoby zapobiegania peroksydacji lipidów w produktach spożywczych. Omówienie metod oznaczenia produktów utlenienia tłuszczów w żywności. Badanie wpływu: jonów metali przejściowych, kwasu askorbinowego, BHT i EDTA na szybkość przebiegu peroksydacji kwasu linolowego. Oznaczenie produktów utleniania lipidów w mięsie surowym i ugotowanym. Stabilność kwasu askorbinowego. Budowa i funkcje fizjologiczne kwasu askorbinowego. Rola kwasu askorbinowego jako dodatku do żywności. Badanie stabilności kwasu askorbinowego w wodnym roztworze w zależności od pH, temperatury i obecności jonów Cu2+. Wpływ gotowania na zawartość kwasu askorbinowego w kapuście. Białka zbóż. Oznaczenie udziału procentowego frakcji białek glutenowych w ziarniakach pszenicy i żyta. Starzenie tkanek roślinnych. Ciemnienie enzymatyczne. Badanie wpływu mechanicznego zranienia i krótkotrwałego przechowywania na aktywność oksydazy o-difenolowej oraz peroksydazy nieswoistej w korzeniach marchwi. Oznaczanie zawartości fenoli rozpuszczalnych Inhibitory proteaz w nasionach roślin strączkowych. Oznaczenie aktywności inhibitora trypsyny w izolacie białka sojowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Eskin M. N. A. Biochemistry of Foods. Second Edition. Academic Press. San Diego. CA. 1990. 2. Miller D.D. Food Biochemistry. Laboratory Manual. J.Wiley & Sons, Inc., New York, 1998. 3. Palka K. Zmiany w mikrostrukturze i teksturze mięśni bydlęcych podczas dojrzewania poubojowego i dojrzewania. Zeszyty Naukowe Akademii Rolniczej im. H. Kołłątaja w Krakowie. Rozprawy. Zeszyt 270. Kraków 2000. 4. Sikorski Z. E. Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności. WNT. Warszawa. 1996. Literatura uzupełniająca: 1. King R.D., Cheetham P. S. J. Food Biotechnology. Elsevier Applied Science, New York. (Part 1:1987; Part 2: 1988). 2. Friedman M. Food browning and its prevention: An overview. Journal of Agricultural and Food Chemistry, Vol. 44, nb. 3, 631-653. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie rolę endogennych aktywności biologicznych tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach stabilizacji i modulowania zawartości ważnych komponentów żywności Potrafi wytłumaczyć jak endogenne aktywności biologiczne tkanek roślinnych i zwierzęcych wpływają na zmiany właściwości odżywczych, organoleptycznych, teksturalnych i przechowalniczych żywności. Rozumie znaczenie metabolizmu rozpadu i przemian anabolicznych tkanek w tych procesach. Zna podstawy chemicznych i biochemicznych przemian w tkance mięśniowej i mięsie, czynniki regulujące te przemiany oraz ich znaczenie dla technologii przetwarzania mięsa. Demonstruje zrozumienie znaczenia węglowodanów, białek i lipidów oraz ich metabolitów podczas dojrzewania nasion, owoców i warzyw, podczas ich przechowywania i przetwarzania oraz wykazuje znajomość czynników regulujących i zakłócających metabolizm tych substancji Potrafi objaśniać podstawowe mechanizmy procesów brązowienia enzymatycznego i nieenzymatycznego, przemian oksydacyjnych i hydrolitycznych oraz ich znaczenie dla zmian struktury, tekstury, koloru i smakowitości żywności Potrafi wytłumaczyć jak preparaty enzymów, endogenne aktywności biologiczne mleka oraz aktywność fizjologiczna kultur mikroorganizmów są wykorzystane w technologiach mleczarskich. Demonstruje zrozumienie fizjologicznych i biochemicznych podstaw funkcjonalności żywności i bioaktywności niektórych komponentów żywności Umiejętności Stosuje techniki analityczne do badania składników żywności i oceny jej jakości. Pracuje w laboratorium biochemicznym (obsługuje pipety automatyczne, posługuje się pH-metrem, prawidłowo waży na wadze technicznej i analitycznej, zna przeznaczenia szkła miarowego) Prawidłowo przeprowadza oznaczenia ilościowe (wykorzystuje program Excel do sporządzania krzywych wzorcowych i obliczeń) Analizuje wpływ czynników na zmiany chemiczne zachodzące podczas przetwarzania żywności wpływające na jej jakość Analizuje wpływ czynników na przemiany enzymatyczne w żywności wpływające na jej jakość Kompetencje Posiada zdolność efektywnej pracy indywidualnej, potrafi pracować w zespole, wykazuje umiejętność kierowania grupą, potrafi podejmować decyzje, planować i organizować pracę oraz wykazuje umiejętność zarządzania czasem Ma świadomość zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium Posiada umiejętność ukierunkowanego samokształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie rozpoznaje istotnych zależności, nie wymienia reguł, nie wykazuje znajomości treści lub zasad klasyfikacji zjawisk i procesów zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) lub czyni w stopniu niedostatecznym (mniej niż 50% treści) Nie pracuje w laboratorium biochemicznym oraz nie potrafi zastosować technik analitycznych do badania składu i oceny jakości żywności. Nie analizuje wpływu czynników na przemiany zachodzące w żywności podczas jej przetwarzania. Nie pracuje efektywnie indywidualnie ani w zespole. Opóźnia pracę grupy. Nie potrafi podejmować decyzji, planować i organizować pracy. Nie ma świadomości zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium. Nie wykazuje chęci ukierunkowanego samokształcenia. Na ocenę 3 Wymienia reguły, ale nie analizuje zależności, lub wymienia zależności ale nie analizuje reguł, lub nie wykazuje znajomości zasad klasyfikacji ale wykazuje dostateczną znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Pracuje w laboratorium biochemicznym ale nie stosuje samodzielnie technik analitycznych ani oznaczeń ilościowych. Potrafi wskazać czynniki wpływające na jakość żywności, ale ich nie analizuje. Nie potrafi planować pracy indywidualnej, ale włącza się w pracę grupy. Teoretycznie zna zagrożenia wynikające z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu. Wykazuje chęć ukierunkowanego kształcenia. Na ocenę 4 Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i dobrą (75 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Pracuje w laboratorium biochemicznym, stosuje samodzielnie technik analityczne do oceny jakości żywności. Wykonuje i opracowuje oznaczenia ilościowe. Potrafi wskazać czynniki wpływające na jakość żywności, ale analizuje je pobieżnie. Aktywnie działa w grupie i potrafi sprawnie zarządzać czasem. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium. Docenia znaczenie ukierunkowanego samokształcenia. Na ocenę 5 Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i bardzo dobrą (90 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Pracuje w laboratorium biochemicznym, stosuje samodzielnie techniki analityczne do oceny jakości żywności. Wykonuje i opracowuje oznaczenia ilościowe oraz samodzielnie interpretuje wyniki. Potrafi wskazać i dogłębnie zanalizować wpływ czynników na jakość żywności. Efektywnie planuje i wykonuje pracę w laboratorium. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium i kieruje się zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. Docenia znaczenie ukierunkowanego samokształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.