Ekologia i ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.EIOS.NI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia i ochrona środowiska |
Jednostka: | Katedra Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Technicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest kompleksowe zapoznanie studentów z zagrożeniami pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, przekonanie do słuszności rozwiązań i unormowań prawnych gwarantujących ochronę środowiska naturalnego człowieka. Omówienie zasad produkcji skojarzonej w aspekcie czynników ekonomicznych, żywieniowych i środowiskowych na przykładzie Polski i UE. Zasady atestacji produkcji ekologicznej. Zagospodarowanie odpadów – podstawy prawne i merytoryczne. Znaki ekologiczne. Zintegrowany monitoring. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Charakterystyka najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Łagodzenie skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżniki jakościowe. Schemat postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego. Sposoby postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników. Rodzaje skażenia wód, klasy czystości, indeks saprobowy, mechanizmy eutrofizacji. Obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody. Zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa (rolnictwo konwencjonalne i ekologiczne). Zintegrowany monitoring środowiska. Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Allan D.: Ekologia wód płynących, PWN Warszawa 1998. 2. Kozłowski S.: Gospodarka a środowisko przyrodnicze, PWN, Warszawa 1991. 3. Siebeneicher G.E.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997.. 4. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001. 5. Walkiewicz W.:EKO–Unijna polityka Polski, Jelenia Góra-Wrocław 2003.:EKO Unijna pozycja Polski 6. Wiech K.: Ochrona roślin bez chemii. Wyd.”Działkowiec”, Warszawa 2001.KK.: 7. Więckowski S.: Ekologia ogólna, PWN Warszawa, 1990. 8. Zakrzewski S.: Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa 1997. 9. Żukowski P.: Zdrowa żywność i degradacja środowiska, FOSZE Rzeszów 1994. 10. Praca zbiorowa.: Agroturystyka i usługi towarzyszące. FAPA ,Kraków 2005. 11. Praca zbiorowa.: AGRO-UNIA Wiejskie Centrum Integracji Europejskiej, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Archiwum Ochrony Środowiska, PAN, Ossolineum 1987 z. 3-4. 2. Aura – Miesięcznik, Wyd. Sigma NOT. 3. Delorme A.: Wprowadzenie do zagadnień polityki ekologicznej, Wyd. Politechniki, Wrocław 1988. .: Energetyka z ochrona środowiska, 4. Mackiewicz S.: Immunologia, PZWL, Warszawa 1996. 5. Prognoza ostrzegawcza zmian środowiskowych warunków życia człowieka w Polsce na początku XXI wieku – Ekspertyza. Wyd. Inst. Ekologii PAN 1995. 6. Radecki W.: Odpowiedzialność cywilna w ochronie środowiska, Wyd. Ossolineum Warszawa 1987. 7. Richling A.: Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa 1996. 8. Siebeneicher G.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997. 9. Siemiński M.: Fizyka zagrożeń środowiska, PWN, Warszawa 1994. 10. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001. 11. Winpeny J.: Wartość środowiska, PWN, Warszawa 1995. 12. Wolański N.: Czynniki rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 1987. 13. Żmudziński L.: Słownik hydrobiologiczny, PWN, Warszawa 1984. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Dokonuje charakterystyki najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Charakteryzuje regiony świata pod względem stopnia zagrożenia, i wskazuje tendencje obserwowane w ostatnich latach. Wnikliwie informuje o antropogenicznych zagrożeniach emisyjnych do atmosfery, gleby i wody. Przekonuje do słuszności sozologicznej filozofii łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju (Agenda 21, sekwestracja CO2,monitoring globalny i lokalny). Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej, oraz wyróżniki jakościowe pod względem obciążenia środowiska: • zużycie wody na jednostkę produktu, • uciążliwości ściekami, • wytwarzanie odpadów niepłynnych, • hałas emitowanym przez urządzenia. Przedstawia ogólnie schematy postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wskazuje wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego. Przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników. Wnikliwie informuje o rodzajach skażenia wód, klasach czystości, indeksie saprobowym, mechanizmach eutrofizacji. Kładzie nacisk na obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody. Przedstawia i uczula na zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Informuje o biologicznych skutkach chemizacji rolnictwa. Wykazuje różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnych i ekologicznym. Przekonuje do słuszności prowadzenia zintegrowanego monitoringu środowiska. Informuje o organizacjach i instytucjach działających na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN) Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego. Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie potrafi wnikliwie informować o rodzajach skażenia wód, klasach czystości, indeksie saprobowym, mechanizmach eutrofizacji Nie przedstawia i uczula na zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Nie przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych,, lokalizacji składowisk i mogilników. Kompetencje społeczne Nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia i pogłębiania swojej wiedzy. Nie jest świadomy odpowiedzialności za ochronę środowiska. Na ocenę 3 Wiedza Rozróżnia indeks saprobowy od klas czystości wody Zna granice jednostek promieniowania jonizacyjnego bezpiecznych dla zdrowia Potrafi wskazać lokalizację dla składowiska odpadów. Kompetencje społeczne Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, jednak nie wykazuje inicjatywy by to zmienić. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność, ale nie wykazuje inicjatywy, aby tą wiedzę wprowadzać w życie. Na ocenę 4 Wiedza Dodatkowo, zna mechanizmy eutrofizacji wód Dodatkowo orientuje się o zagrożeniach ze źródeł cywilnych i wojskowych Dodatkowo zna metody sortowania, produkcji kompostu i produkcji biogazu w warunkach składowiska odpadów. Kompetencje społeczne Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, stara się dokształcać, wykazuje inicjatywę. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą stara się wprowadzać w życie. Na ocenę 5 Wiedza Przekazuje pełną wiedzę o jakości wód płynących wykorzystywanych do spożycia i technologii Dodatkowo potrafi scharakteryzować techniki z zastosowaniem promieniowania jonizacyjnego do utrwalania żywności Dodatkowo potrafi scharakteryzować bezpieczne spalanie odpadów w spalarniach. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności, jaką technolog żywności bierze za produkcję zdrowej żywności. Zdaje sobie sprawę dezaktualizowania się uzyskanych umiejętności i wiedzy i ciągłej potrzeby doskonalenia. Wykazuje inicjatywę w kierunku dokształcania i doskonalenia zawodowego. Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą wprowadzać w życie, zachęcając do tego inne osoby. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.