Analiza i ocena jakości żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.4s.AOJZ.SI.TBSBZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i ocena jakości żywności |
Jednostka: | Katedra Analizy i Oceny Jakości Żywności |
Grupy: |
Browarnictwo i słodownictwo, 4 sem, SI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przekazanie informacji na temat fizycznych i chemicznych właściwości składników żywności oraz procesów zachodzących w żywności podczas jej przetwarzania i przechowywania. |
Pełny opis: |
Wykłady: Wprowadzenie do przedmiotu, cel i zakres przedmiotu. Zasady pobierania i przygotowywania próbek do analizy, błędy w analizie żywności Fizykochemiczne metody analizy żywności: pomiary gęstości, lepkości i tekstury Oznaczanie kwasowości surowców i produktów spożywczych, sposoby jej oznaczania i wyrażana Oznaczanie zawartości wody i suchej substancji w żywności, rodzaje wody i jej występowanie w żywności, ekstrakt i jego oznaczanie Metody oznaczania zawartości związków azotowych ze szczególnym uwzględnieniem białek Oznaczanie zawartości tłuszczów, ocena fizycznych i chemicznych właściwości tłuszczów Oznaczanie zawartości cukrów prostych i oligosacharydów Oznaczanie zawartości polisacharydów (skrobi, pektyn i błonnika) Oznaczanie zawartości substancji lotnych Oznaczanie zawartości popiołu i jego charakterystyka, metody oznaczania wybranych składników mineralnych Przegląd metod oznaczania podstawowych witamin Oznaczanie zawartości substancji konserwujących Zasady analizy sensorycznej, warunki i sposób jej przeprowadzania Testy sprawdzające wrażliwość sensoryczną oceniających. Sensoryczne metody oceny produktów żywnościowych. Ćwiczenia: Ćwiczenia wprowadzające, przepisy BHP, zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym, Pomiary gęstości: areometryczne, piknometryczne. Oznaczanie lepkości za pomocą wiskozymetrów. Oznaczanie suchej substancji i zawartości wody metodami fizycznymi i chemicznymi. Oznaczanie ekstraktu rzeczywistego. Oznaczanie zawartości cukrów redukujących i sacharozy. Oznaczanie zawartości skrobi, błonnika i pektyn. Oznaczanie zawartości tłuszczu metodą Soxhleta. Ocena jakości tłuszczu. Wykrywanie i oznaczanie środków konserwujących.Oznaczanie zawartości witaminy C. Oznaczanie zawartości alkoholu etylowego. Oznaczanie kwasowości miareczkowej, potencjometrycznie, destylacja z parą wodną. Oznaczanie zawartości białka metodami pośrednimi i bezpośrednimi. Oznaczanie popiołu oraz zawartości wybranych składników mineralnych. Analiza sensoryczna: badania daltonizmu smakowego, wzrokowego i czuciowego, rozpoznawanie zapachów spożywczych i przemysłowych, oznaczanie progu różnicy smakowej, ocena punktowa wybranych produktów spożywczych. |
Literatura: |
1. Bączkowicz M., Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska-Zielińska J., Podstawy analizy i oceny jakości żywności, Skrypt do ćwiczeń UR w Krakowie 2018 2. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I. Sensoryczne badania żywności, WNPTTŻ, Kraków 2009 3. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE Warszawa 1993 4. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa-Wrocław, 1986. 5. Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I, Iwanow K..Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, zna i rozumie - podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych stosowane w analityce żywności - metody analityczne: fizyczne, chemiczne, fizykochemiczne i sensoryczne stosowane w badaniu jakości produktów żywnościowych Potrafi - zinterpretować otrzymane wyniki (dokonać odpowiednich obliczeń matematycznych, zastosować podstawowe technologie informatyczne) - wykonać podstawowe analizy dotyczące składu chemicznego oraz wykonuje analizę sensoryczną żywności według adekwatnych metod; przygotować sprawozdanie, porawnie interpretuąc wyniki i formułując wnioski - przygotować stanowisko pracy, dobrać sprzęt laboratoryjny do danej procedury analitycznej i poprawnie go obsługiwać stosować zasady BHP i dobrych praktyk w laboratorium Jest gotów do - ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego - wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych w zakresie bezpieczeństwa - pracy w grupie i kierowania małym zespołem |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - obecności i czynnego udziału w ćwiczeniach – dopuszcza się sprawdzenie wiedzy w formie krótkich kolokwiów wejściowych - udział w ocenie końcowej z przedmiotu 0-10%, - pisemnych sprawozdań z ćwiczeń - udział w ocenie końcowej z przedmiotu 10%, - pisemnych sprawdzianów z ćwiczeń - (pytania otwarte, testowe, obliczeniowe) Na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania – udział w ocenie końcowej z przedmiotu 30-40%. Udział ćwiczeń w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CZ CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sobolewska-Zielińska | |
Prowadzący grup: | Teresa Fortuna, Karolina Królikowska, Jacek Rożnowski, Angelika Wojtyś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CWL
CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pietrzyk, Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Królikowska, Paulina Pająk, Sławomir Pietrzyk, Angelika Wojtyś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Królikowska, Paulina Pająk, Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Gałkowska, Paulina Pająk, Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Królikowska, Izabela Przetaczek-Rożnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.