Wyposażenie techniczne w produkcji żywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.WTPZ.SI.TTDDZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyposażenie techniczne w produkcji żywności |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: |
Dietetyka, 3 sem, SI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wiadomości na temat wybranych zagadnień budowy maszyn, urządzeń i aparatów wykorzystywanych w produkcji żywności. Studenci zapoznają się z podstawowymi częściami maszyn oraz budową, zasadą działania i podstawami eksploatacji wybranych maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle spożywczym i gastronomii. |
Literatura: |
1. Lewicki P. P. (red). 2014. Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego. WNT. Warszawa. 2. Valentas K. J. Rotstein E., Singh R. P. (ed.) Food engineering practice, 1997, CRC, Press Taylor&Francis Group, Boba raton, USA. 3. Chwiej M. 1977. Aparatura przemysłu spożywczego : maszyny i aparaty. PWN. Warszawa. 4. McKenna B. M., Texture in food, Vol.1: Semi-solid Foods, 2003, Woodhead Publishing Limited, USA. 5. Kilcast D. Texture in Food, Vol. 2: Solid Foods, 2004, Woodhead Publishing Limited, USA. 6. Pałacha Z. Sitkiewicz I. (red.) Właściwości fizyczne żywności, 2010, WNT, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie zasady projektowania procesów produkcji, produktów żywnościowych i potraw wraz z doborem właściwego wyposażenia oraz wymagania sanitarno-higieniczne. Zna i rozumie rodzaje oraz zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w przetwarzaniu i dystrybucji żywności, w tym potraw dietetycznych. Zna i rozumie wpływ procesów technologicznych i operacji jednostkowych na wartość odżywczą oraz zawartość składników nieodżywczych o właściwościach prozdrowotnych w żywności. Umiejętności Student potrafi podejmować standardowe działania, dobrać odpowiednie techniki, metody, technologie, materiały i narzędzia w celu rozwiązania określonego problemu związanego z produkcją i przechowywaniem potraw, żywieniem oraz jakością i bezpieczeństwem żywności. Potrafi także identyfikować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać typowe zadania inżynierskie, korzystając z norm i standardów, stosując technologie właściwe dla kierunku dietetyka i wykorzystując nabytą wiedzę i doświadczenie dostrzegając również aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne, etyczne i społeczne. Ponadto potrafi zaplanować i wykonać proste zadanie badawcze, projektowe, obliczeniowe, właściwie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki oraz poprawnie sformułować wnioski. Kompetencje społeczne Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych technik stosowanych w przetwarzaniu żywności, zarówno z punktu widzenia zwiększenia efektywności procesów, jak i ograniczania ich szkodliwego wpływu na produkty i środowisko.oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. Jest także gotów do informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji żywności o właściwej jakości zdrowotnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie zna i nie posiada wiedzy zasady projektowania procesów produkcji, produktów żywnościowych i potraw wraz z doborem właściwego wyposażenia oraz wymagania sanitarno-higieniczne. Nie zna rodzajów oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w przetwarzaniu i dystrybucji żywności, w tym potraw dietetycznych. Nie zna wpływu procesów technologicznych i operacji jednostkowych na wartość odżywczą oraz zawartość składników nieodżywczych o właściwościach prozdrowotnych w żywności. Umiejętności Nie potrafi podejmować standardowych działań, dobrać odpowiednich techniki, metod, technologii, materiałów i narzędzi w celu rozwiązania określonego problemu związanego z produkcją i przechowywaniem potraw, żywieniem oraz jakością i bezpieczeństwem żywności. Nie potrafi identyfikować i rozwiązywać problemów oraz wykonywać typowych zadań inżynierskich, korzystając z norm i standardów, stosując technologie właściwe dla kierunku dietetyka i wykorzystując nabytą wiedzę i doświadczenie dostrzegając również aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne, etyczne i społeczne. Nie potrafi zaplanować i wykonać prostych zadań badawczych, projektowych, obliczeniowych, właściwie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki oraz poprawnie sformułować wnioski. Kompetencje Nie rozumie potrzeby i nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych technik stosowanych w przetwarzaniu żywności, zarówno z punktu widzenia zwiększenia efektywności procesów, jak i ograniczania ich szkodliwego wpływu na produkty i środowisko oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. Nie potrafi i nie jest gotów do informowania społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji żywności o właściwej jakości zdrowotnej. Na ocenę 3 Wiedza Zna niektóre zasady projektowania procesów produkcji, produktów żywnościowych i potraw wraz z doborem właściwego wyposażenia oraz wymagania sanitarno-higieniczne. Zna niektóre rodzaje oraz zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w przetwarzaniu i dystrybucji żywności, w tym potraw dietetycznych. Zna niektóre wpływy procesów technologicznych i operacji jednostkowych na wartość odżywczą oraz zawartość składników nieodżywczych o właściwościach prozdrowotnych w żywności. Umiejętności Potrafi podejmować niektóre standardowe działania, dobrać odpowiednie techniki, metody, technologie, materiały i narzędzia w celu rozwiązania określonego problemu związanego z produkcją i przechowywaniem potraw, żywieniem oraz jakością i bezpieczeństwem żywności. Potrafi identyfikować i rozwiązywać niektóre problemy oraz wykonywać typowe zadania inżynierskie, korzystając z norm i standardów, stosując technologie właściwe dla kierunku dietetyka i wykorzystując nabytą wiedzę i doświadczenie dostrzegając również aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne, etyczne i społeczne. Sporadycznie potrafi zaplanować i wykonać proste zadanie badawcze, projektowe, obliczeniowe, właściwie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki oraz poprawnie sformułować wnioski. Kompetencje Rozumie częściowo potrzebę i częściowo jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych technik stosowanych w przetwarzaniu żywności, zarówno z punktu widzenia zwiększenia efektywności procesów, jak i ograniczania ich szkodliwego wpływu na produkty i środowisko oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. Potrafi sporadycznie i sporadycznie jest gotów do informowanie społeczeństwa o działaniach dotyczących produkcji żywności o właściwej jakości zdrowotnej. Na ocenę 4 Wiedza Zna większość zasad projektowania procesów produkcji, produktów żywnościowych i potraw wraz z doborem właściwego wyposażenia oraz wymagania sanitarno-higieniczne. Zna większość rodzajów oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w przetwarzaniu i dystrybucji żywności, w tym potraw dietetycznych. Zna większość wpływów procesów technologicznych i operacji jednostkowych na wartość odżywczą oraz zawartość składników nieodżywczych o właściwościach prozdrowotnych w żywności. Umiejętności Potrafi podejmować większość standardowych działań, dobrać odpowiednie techniki, metody, technologie, materiały i narzędzia w celu rozwiązania określonego problemu związanego z produkcją i przechowywaniem potraw, żywieniem oraz jakością i bezpieczeństwem żywności. Potrafi identyfikować i rozwiązywać większość problemów oraz wykonywać typowych zadań inżynierskich, korzystając z norm i standardów, stosując technologie właściwe dla kierunku dietetyka i wykorzystując nabytą wiedzę i doświadczenie dostrzegając również aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne, etyczne i społeczne. Często potrafi zaplanować i wykonać proste zadanie badawcze, projektowe, obliczeniowe, właściwie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki oraz poprawnie sformułować wnioski. Kompetencje Często rozumie potrzebę i często jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych technik stosowanych w przetwarzaniu żywności, zarówno z punktu widzenia zwiększenia efektywności procesów, jak i ograniczania ich szkodliwego wpływu na produkty i środowisko oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. Często potrafi i często jest gotów informować społeczeństwo o działaniach dotyczących produkcji żywności o właściwej jakości zdrowotnej. Na ocenę 5 Wiedza Zna zasady projektowania procesów produkcji, produktów żywnościowych i potraw wraz z doborem właściwego wyposażenia oraz wymagania sanitarno-higieniczne. Zna rodzaje oraz zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w przetwarzaniu i dystrybucji żywności, w tym potraw dietetycznych. Zna wpływ procesów technologicznych i operacji jednostkowych na wartość odżywczą oraz zawartość składników nieodżywczych o właściwościach prozdrowotnych w żywności. Umiejętności Potrafi podejmować standardowe działania, dobrać odpowiednie techniki, metody, technologie, materiały i narzędzia w celu rozwiązania określonego problemu związanego z produkcją i przechowywaniem potraw, żywieniem oraz jakością i bezpieczeństwem żywności. Potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać typowe zadania inżynierskie, korzystając z norm i standardów, stosując technologie właściwe dla kierunku dietetyka i wykorzystując nabytą wiedzę i doświadczenie dostrzegając również aspekty pozatechniczne, w tym ekonomiczne, etyczne i społeczne. Potrafi zaplanować i wykonać proste zadanie badawcze, projektowe, obliczeniowe, właściwie opracować i zinterpretować uzyskane wyniki oraz poprawnie sformułować wnioski. Kompetencje Rozumie potrzebę i jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie nowoczesnych technik stosowanych w przetwarzaniu żywności, zarówno z punktu widzenia zwiększenia efektywności procesów, jak i ograniczania ich szkodliwego wpływu na produkty i środowisko oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego. Potrafi i jest gotów informować społeczeństwo o działaniach dotyczących produkcji żywności o właściwej jakości zdrowotnej. Zaliczenie w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 60%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - indywidualnych sprawozdań z prac laboratoryjnych (średnia z uzyskanych ocen) - udział w ocenie końcowej modułu 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Witczak | |
Prowadzący grup: | Anna Stępień, Mariusz Witczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
ŚR CZ PT CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Żmudziński | |
Prowadzący grup: | Daniel Żmudziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
ŚR CZ PT CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Żmudziński | |
Prowadzący grup: | Daniel Żmudziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.