Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.3s.PZBP.SM.TTZXX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe
Jednostka: Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot przedstawia wiadomości na temat wybranych aspektów dotyczących bezpieczeństwa narodowego – w ujęciu globalnym, państwowym oraz osobistym. Studenci zapoznają się z postawami prawnymi bezpieczeństwa oraz rolą i zadaniami służb państwowych. Ponadto prezentowane są informacje dotyczące podstaw działań zbrojnych oraz zadań, struktury i wyposażenia Rodzajów Sił Zbrojnych RP.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Bezpieczeństwo osobiste, państwowe i międzynarodowe. Zagrożenia czasu pokoju, kryzysu i wojny. Ochrona informacji niejawnych.

Prawne podstawy bezpieczeństwa. Zarys prawa wojennego. Obrona konieczna. Cywilne organy bezpieczeństwa i służby specjalne w Polsce.

Siły Zbrojne RP – zadania, struktura, prawna podstawa działania.

Poziomy i struktura działań na polu walki. Rola i znaczenie dowodzenia i planowania działań zbrojnych.

Zabezpieczenie działań taktycznych – formy i sposoby ochrony wojsk.

Struktura, zadania i wyposażenie poszczególnych Rodzajów Sił Zbrojnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Drabik K. (red) (2013): Natura bezpieczeństwa w perspektywie personalnej i strukturalnej. Wydawnictwo AON, Warszawa.

• Kubiński M. (red.) (2010): Taktyka wojsk lądowych. Wydawnictwo AON, Warszawa.

• Majchrzak D. (2015): Bezpieczeństwo militarne Polski. Wydawnictwo AON, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Wojnarowski J. (2005): System obronności państwa. Wydawnictwo AON, Warszawa.

• Wołejszo J. (2013): System dowodzenia. Wydawnictwo AON, Warszawa.

• Zalewski S. (2005): Służby specjalne w państwach demokratycznych. Wydawnictwo AON, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna zagrożenia związane z użyciem broni masowego rażenia różnych typów i wie jak im przeciwdziałać.

Umiejętności

Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje związane z zagrożeniami bezpieczeństwa i na nie reagować, stosując własne doświadczenia i informacje zawarte w literaturze przedmiotu.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Ma świadomość ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów organów państwowych.

Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych zadań w przypadku wystąpienia zdarzenia zmniejszającego poczucie bezpieczeństwa.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Nie ma wiedzy w zakresie klasyfikacji i działania broni masowego rażenia a także sposobów łagodzenia skutków jej użycia.

Nie potrafi definiować, analizować ani interpretować sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa oraz nie potrafi na nie reagować. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu.

Nie jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Nie rozumie potrzeby ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa.

Nie potrafi wybrać priorytetów służących realizacji zadań w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa i nie ma świadomości włączania się w te zadania.

Na ocenę 3

Zna niektóre rodzaje broni masowego rażenia, , umie wskazać niektóre efekty jej działania lecz nie umie wskazać metod przeciwdziałania skutkom jej użycia.

Potrafi definiować, analizować i interpretować niektóre z sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa. Nie potrafi reagować na zagrożenia bezpieczeństwa. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu.

Nie ma pełnej świadomości odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Częściowo rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz nie potrafi wskazać zagrożeń dla interesów państwa.

Potrafi wskazać niektóre działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lecz ma trudności z określeniem własnej roli w tych przedsięwzięciach.

Na ocenę 4

Zna rodzaje broni masowego rażenia, umie wskazać niektóre efekty jej działania i wie jak przeciwdziałać niektórym skutkom jej użycia.

Potrafi definiować, analizować i interpretować większość zagrożeń bezpieczeństwa, lecz nie potrafi właściwie na nie reagować. Potrafi odnaleźć niezbędne informacje w literaturze przedmiotu, lecz nie potrafi zastosować ich w codziennym życiu.

Ma świadomość odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz wskazanie konkretnych zagrożeń dla interesów państwa sprawia mu trudności.

Potrafi wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i potrafi wskazać własną rolę w tych działaniach, lecz uważa ją za mało istotną dla społeczeństwa.

Na ocenę 5

Zna rodzaje broni masowego rażenia i efekty jej działania. Wie jak zapobiegać lub łagodzić skutki jej użycia.

Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i reagować na nie. Wybiera i wykorzystuje informacje zawarte w literaturze przedmiotu w życiu codziennym.

Jest w pełni świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa i własnego udziału w tym przedsięwzięciu.

Potrafi dokładnie wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość własnej roli w poszczególnych działaniach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)