Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.PZBP.SM.TTZXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wiadomości na temat wybranych aspektów dotyczących bezpieczeństwa narodowego – w ujęciu globalnym, państwowym oraz osobistym. Studenci zapoznają się z postawami prawnymi bezpieczeństwa oraz rolą i zadaniami służb państwowych. Ponadto prezentowane są informacje dotyczące podstaw działań zbrojnych oraz zadań, struktury i wyposażenia Rodzajów Sił Zbrojnych RP. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Bezpieczeństwo osobiste, państwowe i międzynarodowe. Zagrożenia czasu pokoju, kryzysu i wojny. Ochrona informacji niejawnych. Prawne podstawy bezpieczeństwa. Zarys prawa wojennego. Obrona konieczna. Cywilne organy bezpieczeństwa i służby specjalne w Polsce. Siły Zbrojne RP – zadania, struktura, prawna podstawa działania. Poziomy i struktura działań na polu walki. Rola i znaczenie dowodzenia i planowania działań zbrojnych. Zabezpieczenie działań taktycznych – formy i sposoby ochrony wojsk. Struktura, zadania i wyposażenie poszczególnych Rodzajów Sił Zbrojnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Drabik K. (red) (2013): Natura bezpieczeństwa w perspektywie personalnej i strukturalnej. Wydawnictwo AON, Warszawa. • Kubiński M. (red.) (2010): Taktyka wojsk lądowych. Wydawnictwo AON, Warszawa. • Majchrzak D. (2015): Bezpieczeństwo militarne Polski. Wydawnictwo AON, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Wojnarowski J. (2005): System obronności państwa. Wydawnictwo AON, Warszawa. • Wołejszo J. (2013): System dowodzenia. Wydawnictwo AON, Warszawa. • Zalewski S. (2005): Służby specjalne w państwach demokratycznych. Wydawnictwo AON, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zagrożenia związane z użyciem broni masowego rażenia różnych typów i wie jak im przeciwdziałać. Umiejętności Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje związane z zagrożeniami bezpieczeństwa i na nie reagować, stosując własne doświadczenia i informacje zawarte w literaturze przedmiotu. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Ma świadomość ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów organów państwowych. Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych zadań w przypadku wystąpienia zdarzenia zmniejszającego poczucie bezpieczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie ma wiedzy w zakresie klasyfikacji i działania broni masowego rażenia a także sposobów łagodzenia skutków jej użycia. Nie potrafi definiować, analizować ani interpretować sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa oraz nie potrafi na nie reagować. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu. Nie jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Nie rozumie potrzeby ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa. Nie potrafi wybrać priorytetów służących realizacji zadań w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa i nie ma świadomości włączania się w te zadania. Na ocenę 3 Zna niektóre rodzaje broni masowego rażenia, , umie wskazać niektóre efekty jej działania lecz nie umie wskazać metod przeciwdziałania skutkom jej użycia. Potrafi definiować, analizować i interpretować niektóre z sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa. Nie potrafi reagować na zagrożenia bezpieczeństwa. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu. Nie ma pełnej świadomości odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Częściowo rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz nie potrafi wskazać zagrożeń dla interesów państwa. Potrafi wskazać niektóre działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lecz ma trudności z określeniem własnej roli w tych przedsięwzięciach. Na ocenę 4 Zna rodzaje broni masowego rażenia, umie wskazać niektóre efekty jej działania i wie jak przeciwdziałać niektórym skutkom jej użycia. Potrafi definiować, analizować i interpretować większość zagrożeń bezpieczeństwa, lecz nie potrafi właściwie na nie reagować. Potrafi odnaleźć niezbędne informacje w literaturze przedmiotu, lecz nie potrafi zastosować ich w codziennym życiu. Ma świadomość odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz wskazanie konkretnych zagrożeń dla interesów państwa sprawia mu trudności. Potrafi wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i potrafi wskazać własną rolę w tych działaniach, lecz uważa ją za mało istotną dla społeczeństwa. Na ocenę 5 Zna rodzaje broni masowego rażenia i efekty jej działania. Wie jak zapobiegać lub łagodzić skutki jej użycia. Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i reagować na nie. Wybiera i wykorzystuje informacje zawarte w literaturze przedmiotu w życiu codziennym. Jest w pełni świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa i własnego udziału w tym przedsięwzięciu. Potrafi dokładnie wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość własnej roli w poszczególnych działaniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.