Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.PZBP.SM.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z zakresu bezpieczeństwa państwa: Bezpieczeństwo narodowe |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia wiadomości na temat wybranych aspektów dotyczących bezpieczeństwa narodowego – w ujęciu globalnym, państwowym oraz osobistym. Studenci zapoznają się z postawami prawnymi bezpieczeństwa oraz rolą i zadaniami służb państwowych. Ponadto prezentowane są informacje dotyczące podstaw działań zbrojnych oraz zadań, struktury i wyposażenia Rodzajów Sił Zbrojnych RP. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Bezpieczeństwo osobiste, państwowe i międzynarodowe. Zagrożenia czasu pokoju, kryzysu i wojny. Ochrona informacji niejawnych. Prawne podstawy bezpieczeństwa. Zarys prawa wojennego. Obrona konieczna. Cywilne organy bezpieczeństwa i służby specjalne w Polsce. Siły Zbrojne RP – zadania, struktura, prawna podstawa działania. Poziomy i struktura działań na polu walki. Rola i znaczenie dowodzenia i planowania działań zbrojnych. Zabezpieczenie działań taktycznych – formy i sposoby ochrony wojsk. Struktura, zadania i wyposażenie poszczególnych Rodzajów Sił Zbrojnych. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Drabik K. (red) (2013): Natura bezpieczeństwa w perspektywie personalnej i strukturalnej. Wydawnictwo AON, Warszawa. 2. Kubiński M. (red.) (2010): Taktyka wojsk lądowych. Wydawnictwo AON, Warszawa. 3. Majchrzak D. (2015): Bezpieczeństwo militarne Polski. Wydawnictwo AON, Warszawa. Uzupełniająca 1. Wojnarowski J. (2005): System obronności państwa. Wydawnictwo AON, Warszawa. 2. Wołejszo J. (2013): System dowodzenia. Wydawnictwo AON, Warszawa. 3. Zalewski S. (2005): Służby specjalne w państwach demokratycznych. Wydawnictwo AON, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna zagrożenia związane z użyciem broni masowego rażenia różnych typów i wie jak im przeciwdziałać. Umiejętności Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje związane z zagrożeniami bezpieczeństwa i na nie reagować, stosując własne doświadczenia i informacje zawarte w literaturze przedmiotowej. Kompetencje społeczne Jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Ma świadomość ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów organów państwowych. Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych zadań w przypadku wystąpienia zdarzenia zmniejszającego poczucie bezpieczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie ma wiedzy w zakresie klasyfikacji i działania broni masowego rażenia a także sposobów łagodzenia skutków jej użycia. Umiejętności Nie potrafi definiować, analizować ani interpretować sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa oraz nie potrafi na nie reagować. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu. Kompetencje społeczne Nie jest świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Nie rozumie potrzeby ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa. Nie potrafi wybrać priorytetów służących realizacji zadań w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa i nie ma świadomości włączania się w te zadania. Na ocenę 3 Wiedza Zna niektóre rodzaje broni masowego rażenia, , umie wskazać niektóre efekty jej działania lecz nie umie wskazać metod przeciwdziałania skutkom jej użycia. Umiejętności Potrafi definiować, analizować i interpretować niektóre z sytuacji związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa. Nie potrafi reagować na zagrożenia bezpieczeństwa. Nie potrafi wykorzystywać informacji zawartych w literaturze przedmiotu. Kompetencje społeczne Nie ma pełnej świadomości odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Częściowo rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz nie potrafi wskazać zagrożeń dla interesów państwa. Potrafi wskazać niektóre działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lecz ma trudności z określeniem własnej roli w tych przedsięwzięciach. Na ocenę 4 Wiedza Zna rodzaje broni masowego rażenia, umie wskazać niektóre efekty jej działania i wie jak przeciwdziałać niektórym skutkom jej użycia. Umiejętności Potrafi definiować, analizować i interpretować większość zagrożeń bezpieczeństwa, lecz nie potrafi właściwie na nie reagować. Potrafi odnaleźć niezbędne informacje w literaturze przedmiotu, lecz nie potrafi zastosować ich w codziennym życiu. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych lecz wskazanie konkretnych zagrożeń dla interesów państwa sprawia mu trudności. Potrafi wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i potrafi wskazać własną rolę w tych działaniach, lecz uważa ją za mało istotną dla społeczeństwa. Na ocenę 5 Wiedza Zna rodzaje broni masowego rażenia i efekty jej działania. Wie jak zapobiegać lub łagodzić skutki jej użycia. Umiejętności Potrafi właściwie definiować, analizować i interpretować sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i reagować na nie. Wybiera i wykorzystuje informacje zawarte w literaturze przedmiotu w życiu codziennym. Kompetencje społeczne Jest w pełni świadomy odpowiedzialności za poufność niektórych działań. Rozumie potrzebę ochrony informacji wrażliwych w aspekcie ochrony interesów państwa i własnego udziału w tym przedsięwzięciu. Potrafi dokładnie wskazać działania priorytetowe w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość własnej roli w poszczególnych działaniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.