Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych lub społecznych 1: Komunikacja w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.3s.PHS1.SM.TTZXX.R
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych lub społecznych 1: Komunikacja w zarządzaniu
Jednostka: Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności miękkich menedżera, niezbędnych w zarządzaniu własną firmą lub zespołem ludzi. Zagadnienia poruszane podczas zajęć odnoszą się do praktycznych problemów w komunikowaniu się w środowisku organizacji, charakterystycznych dla zarządzania firmą oraz komunikowania się w zarządzaniu.

Student w trakcie zajęć nabywa wiedzę praktyczną w zakresie umiejętności: autoprezentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów w organizacji, rozwijania i pobudzania kreatywności w zespole pracowników oraz opracowywania prezentacji biznesowych. Student ma możliwość doskonalenia umiejętności socjologicznych i psychologicznych koniecznych w pracy menedżera i wspierających skuteczne zarządzanie firmą, a także efektywne komunikowanie i przekazywanie informacji. Zajęcia prowadzone są w formie aktywnych sesji twórczego myślenia i pracy w grupach (zajęcia warsztatowe).

Pełny opis:

Plan ćwiczeń:

- Autoprezentacja - ćwiczenie technik prezentacyjnych. Efekt pierwszego wrażenia. Personal branding - budowanie swojego wizerunku. Tworzenie matrycy kompetencji.

- Znaczenie sygnałów werbalnych i niewerbalnych w autoprezentacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna w pracy menedżera - rozwijanie kompetencji miękkich.

- Trening asertywności: tworzenie asertywnych komunikatów i ich zastosowanie w zarządzaniu. Tworzenie właściwych komunikatów: parafrazowanie, tworzenie komunikatów typu „ja”.

- Techniki pracy w grupach: czym jest praca zespołowa? Techniki twórczego myślenia i ich wykorzystanie w zarządzaniu zespołem - praca w zespołach twórczego myślenia. Obowiązki menedżera w zakresie rozwijania i pobudzania kreatywności pracowników - ćwiczenie w grupach. Zastosowanie map myśli do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i/lub planowania strategicznego

- Komunikaty informacyjne i perswazyjne - przykłady zastosowania. Przygotowywanie komunikatu informacyjnego i perswazyjnego na przykładzie rozmowy o pracę. Trening umiejętności negocjacyjnych i mediacyjnych.

Literatura:

- Knapik W., Kiełbasa B. 2019. Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym. Komunikacja biznesowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie

Świątek-Barylska I. (red.) 2016. Relacje w organizacji: podręcznik menedżera. Wyd. Uniw. Łódzkiego.

Sinek S. Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie, Wyd. OnePress, 2015.

Sutton R. Dobry szef, zły szef. Jak być najlepszym? i uczyć się od najgorszych, Wyd. MT Biznes 2012.

Cialdini R.B. Wywieranie wpływu na innych, Wyd. GWP, 2017.

Kuc R.B., Żemigała M. Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, OnePress, 2016.

Aryle M. Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 1991.

Bralczyk J., Gruszczyński W., Kłosińska K. Wiem co mówię, czyli o dobrej komunikacji. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa 2011.

Cichobłaziński L. Techniki negocjacji i mediacji. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.

Hogan K., Speakman J. Ukryta perswazja: psychologiczne taktyki wywierania wpływu, wyd. II. Wyd. HELION, Gliwice 2012.

Kozyra B. Komunikacja bez barier. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2008.

McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. Wyd. GWP, Gdańsk 2013

Mruk H. (red. nauk). Komunikowanie się w biznesie. Wyd. Akademii ekonomicznej, Poznań 2002.

Olczyk J. Komunikowanie się w biznesie. Naukowe Wydaw. Piotrkowskie przy Filii Akademii Świętokrzyskiej, Piotrków Trybunalski 2001.

Żurek E. Wystąpienia perswazyjne: biznes, media, polityka. Wyd. Poltext, Warszawa 2010.

Szopski M. Komunikowanie międzykulturowe. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

Vickers A., Bavister S. Coaching. Wyd. HELION, Gliwice 2007.

Zawisza S. Procesy komunikowania w doradztwie: teoria i badania empiryczne. Wyd. Uczelnianie Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- wie jakie jest znaczenie komunikowania w zarządzaniu firmą,

- charakteryzuje istotę, sposoby i formy komunikacji interpersonalnej (werbalne i niewerbalnej),

- wie jaka jest rola lidera i zna formy przywództwa,

- zna podstawy negocjacji, mediacji oraz skutecznej perswazji,

- charakteryzuje zasady komunikowania publicznego i komunikowania z klientem,

- zna zasady, formy i sposoby komunikacji organizacyjnej, wie jaka jest rola nadawcy i odbiorcy w procesie komunikowania.

Umiejętności:

- komunikuje się w sposób prawidłowy i skuteczny,

- potrafi dostosować formę autoprezentacji do danej sytuacji,

- umie aktywnie słuchać innych,

- umie asertywnie komunikować się z innymi,

- sporządza komunikaty informacyjne i perswazyjne.

Kompetencje społeczne:

- potrafi rozwiązywać problemy pracując w zespole,

- rozwija swoje kompetencje lidera,

- rozwija swoją asertywność, którą może potem wykorzystać w komunikacji z przełożonym, podwładnym oraz w środowisku pracy,

- inicjuje działania społeczne i przewodzi w ich realizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie aktywności na ćwiczeniach oraz jakości i poprawności wykonanych zadań indywidualnych i grupowych na zajęciach.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 25, ECTS 2

w tym:

ćwiczenia 15 godz.

konsultacje 10 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

praca własna (1 ECTS) 25 godz.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)