Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.3s.BIOC.SI.TTZTX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Katedra Biotechnologii i Ogólnej Technologii Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z budową związków naturalnych, oraz przemianami metabolicznymi i towarzyszącymi im zmianami energii w organizmach żywych jak również z praktyką analityczną laboratorium biochemicznego. Studenci winni demonstrować poziom wiedzy i zrozumienia biochemii wystarczający do wykonywania zawodu i pozwalający na dalszą eksplorację biochemii teoretycznej i nauk pokrewnych, poziom ten odpowiada opisowi w zaawansowanym podręczniku akademickim. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia - część wspólna Rys historyczny. Pojęcia podstawowe. Znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych. Budowa i skład chemiczny komórki. Rola wody i mikroelementów. Budowa i funkcje struktur podkomórkowych. Związki makroergiczne. Mechanizm sprzężenia energetycznego. Transport przez membrany. Aminokwasy, peptydy i białka. Ogólna budowa i własności białek. Struktury rzędowe białka. Białka jako składnik produktów żywnościowych - białka zbóż, mięsa, mleka, jaj. Enzymy. Energetyka reakcji biochemicznych. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Klasyfikacja, budowa i ogólne własności enzymów. Kinetyka reakcji enzymatycznych. Inhibicja. Kontrola i regulacja aktywności enzymów. Zastosowanie preparatów enzymatycznych w technologii przemysłu spożywczego. Witaminy rozpuszczalne w wodzie i koenzymy. Koenzymy oksydoreduktaz i transferaz. Witaminy a koenzymy. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Związki sterydowe, karotenowce, chinony izopentenolowe. Biotechnologia witamin i związków pokrewnych. Sacharydy. Budowa chemiczna i własności mono- oligo- i polisacharydów. Przemiany glikolityczne cukrów. Fermentacja etanolowa i mleczanowa. Cykl fosforanów pentoz. Energetyka przemian katabolicznych cukrowców. Utlenianie biologiczne. Łańcuch oddechowy. Fosforylacja oksydacyjna. Cykl kwasów trikaboksylowych. Enzymy i energetyka cyklu Krebsa. Fosforylacje substratowe. Mechanizm wykorzystania energii świetlnej w fotosyntezie. Fotosystemy I i II. Fosforylacje fotosyntetyczne niecykliczna i cykliczna. Tworzenie cukrów w cyklu Calvina. Fotosynteza C4. Metabolizm białek i aminokwasów. Enzymy proteolityczne, biosynteza aminokwasów, cykl mocznikowy. Metabolizm lipidów. Trawienie lipidów. Enzymatyczne beta-utlenienie kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Biosynteza kwasów tłuszczowych. Powiązania między metabolizmem tłuszczowców, cukrowców i aminokwasów. Kwasy nukleinowe, ich budowa, własności i mechanizm biosyntezy. Funkcje kwasów nukleinowych. Replikacja, transkrypcja i translacja. Podstawowy aksjomat biologii molekularnej. Mechanizm biosyntezy białka. Regulacja ekspresji genów. Operony lac i trp. Cykl lityczny i lizogeniczny bakteriofaga (lambda). Mapa restrykcyjna plazmidu pBR322. Wprowadzenie do technik rekombinowanego DNA. Zapoznanie studentów z pracą w laboratorium biochemicznych: szkło laboratoryjne, obsługa pipet automatycznych. Przygotowywanie roztworów do krzywej wzorcowej, oznaczenie spektrofotometryczne. Sporządzenie krzywej i wykonanie obliczeń ilościowych. Właściwości fizyko-chemiczne aminokwasów. Reakcje charakterystyczne aminokwasów, badanie właściwości amfoterycznych aminokwasów metodą miareczkowania potencjometrycznego, oraz rozdział aminokwasów metodą chromatografii podziałowej. Właściwości fizyko-chemiczne białek. badanie wpływu zmian pH, temperatury, stężenia metali ciężkich i alkalicznych oraz soli amonowych i alkoholu na właściwości fizyczne i chemiczne białek na przykładzie kazeiny i Taka-diastazy. Frakcjonowanie białek i oznaczanie ich zawartości w roztworze. Kolorymetryczna metoda oznaczania białka rozpuszczalnego oraz rozdział białek metodą elektroforezy bibułowej i ich odsalanie metodą chromatografii sita molekularnego. Właściwości fizyko-chemiczne mono- i oligosacharydów. Reakcje ogólne i charakterystyczne cukrów. Proces inwersji sacharozy. Ciemnienie nieenzymatyczne – reakcja cukrów z aminami. Występowanie i właściwości fizyko-chemiczne polisacharydów. Metody izolacji polisacharydów z materiału roślinnego i zwierzęcego. Porównanie rozpuszczalności skrobi, glikogenu i celulozy oraz ich podatności na hydrolizę kwasową. Metabolizm i losy glukozy w organizmie (oznaczenie pirogronianu i glukozy w hodowlach drożdży w warunkach tlenowych i beztlenowych. Oznaczenie ilości laktozy w mleku Lipidy. Izolacja lecytyny z żółtka jaja kurzego. Reakcje wykrywania poszczególnych składników lecytyny. Wykrywanie i oznaczenie ilościowe witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ilościowe oznaczanie lipoprotein, triacylogliceroli i cholesterolu całkowitego w surowicy krwi. Peroksydacja lipidów. Badanie wpływu różnych czynników na przebieg procesu w układzie modelowym. Wpływ temperatury na peroksydację lipidów w mięsie. Izolacja kwasów nukleinowych z materiału biologicznego i identyfikacja ich podstawowych składników. Wpływ temperatury i pH na szybkość reakcji enzymatycznej Wpływ stężenia substratu i obecności inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Doświadczalne wyznaczanie stałej Km, Vmax i V0. Wykrywanie oksydoreduktaz w tkankach roślinnych. Wykrywanie wybranych hydrolaz w tkankach zwierzęcych. Pułapkowanie komórek drożdży i badanie ich użyteczności w procesie fermentacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kączkowski, J. 1999. PODSTAWY BIOCHEMII. Wyd. XII ( lub późniejsze). WNT 2. Hames, B.D., Hooper N. M. 2002. Biochemia. Krótkie wykłady., PWN S.A. Warszawa. 3. Kłyszejko-Stefanowicz L. 2003. Ćwiczenia z biochemii. PWN Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Murray R.K., Granner D.K., Mayes P.A., Rodwell V.W.: Biochemia Harpera. Wydawnictwo lekarskie PZWL 2004. 2. Rawn, J. D. 1989. Biochemistry. Neil Petterson Publishers, Burlington (NC). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie znaczenie budowy związków naturalnych dla ich właściwości fizycznych, elektrostatycznych, rozpuszczalności, fałdowania łańcuchów biopolimerów, właściwości fotochemicznych oraz informacyjnych. Rozumie i potrafi scharakteryzować reguły, które decydują o budowie biopolimerów, ich strukturach rzędowych oraz budowie przestrzennej i zasadach upakowania Wykazuje znajomość hierarchicznej budowy różnych rodzajów komórek (pro- i eukariotycznych) oraz potrafi wskazać związki pomiędzy budową i funkcją różnych komórek oraz właściwie lokalizuje podstawowe przemiany biochemiczne w strukturach subkomórkowych Potrafi objaśniać i opisać reguły, które kierują reakcjami w organizmach żywych oraz posiada umiejętność korzystania z metod ich badania. Rozróżnia mechanizmy transportu różnych elementów w obrębie komórki i tkanki: od protonów i elektronów do makrofagów. Demonstruje zrozumienie istoty aktywności biologicznej substancji naturalnych, elementów struktury chemicznej, które decydują o tej aktywności oraz wykazuje zdolność eksperymentalnego badania różnych aktywności biologicznych. Rozumie zasady chemii oraz termodynamiki dotyczące biokatalizy oraz rolę enzymów oraz innych białek determinujących funkcje komórki i organizmu jako całości. Posiada wiedzę o różnych stopniach i typach asocjacji związków naturalnych: od koenzymów i grup prostetycznych do energetycznego i koenzymatycznego sprzęgania reakcji. Rozumie mechanizmy przemian biochemicznych prowadzące do generowania energii chemicznej, jej magazynowania oraz wykorzystywania w procesach życiowych. Rozumie podstawowe mechanizmy kontroli przemian biochemicznych od regulacji ekspresji genów, kontrolę hormonalną do regulacji allosterycznej Wykazuje znajomość podstawowych mechanizmów metabolizmu komórki w tym zwłaszcza transdukcji informacji, energii i sygnałów, oddychania i fotosyntezy oraz niektórych technik ich badania. Wykazuje umiejętność rozpoznawania i klasyfikacji różnych typów przemian metabolicznych oraz łączenia ich w ścieżki i cykle metaboliczne. Rozumie rolę i funkcje metabolitów wyjściowych, pośrednich, centralnych i końcowych. Zna zasadnicze drogi łączące metabolizm białek lipidów i węglowodanów Potrafi wytłumaczyć jak aktywność biologiczna może być wykorzystana do regulowania procesów technologicznych, otrzymywania nowych produktów o cechach unikalnych, oraz rozumie wpływ różnych operacji i procesów technologicznych na stabilizację lub likwidację aktywności biologicznej Umiejętności Wykorzystuje techniki analityczne potrzebne w podstawowych badaniach biochemicznych (miareczkowanie, spektrofotometria, chromatografia, elektroforeza) Umie korzystać z różnych technik separacji substancji koniecznych do charakterystyki biologicznie aktywnych substancji Potrafi pracować w laboratorium biochemicznym (obsługuje pipety automatyczne i szklane, posługuje się pH-metrem, mieszadłem magnetycznym, wagą techniczną, zna przeznaczenie miarowego szkła laboratoryjnego) Planuje wykorzystanie odczynników, szkła laboratoryjnego i dostępnego sprzętu do wykonania biochemicznych analiz jakościowych i ilościowych. Wykrywa w próbkach biologicznych podstawowe grupy związków (aminokwasy, białka, cukry redukujące i nieredukujące, skrobię, lipidy, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, kwasy nukleinowe) Planuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające określić parametry kinetyczne reakcji enzymatycznej Przeprowadza prawidłowo oznaczenia ilościowe (przygotowanie serii rozcieńczeń prób badanych i standardów, wykonanie obliczeń z wykorzystaniem krzywej wzorcowej) Umie zapisywać równania reakcji katalizowanych przez różne klasy enzymów, zna konwencje zapisu izomerów optycznych najważniejszych związków występujących w żywności, zna konwencję zapisu sekwencji peptydów i kwasów nukleinowych Kompetencje społeczne Demonstruje zdolność efektywnej pracy indywidualnej, potrafi pracować w zespole, demonstruje umiejętność kierowania grupą, potrafi podejmować decyzje, planować i organizować pracę oraz wykazuje umiejętność zarządzania czasem Ma świadomość zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie rozpoznaje istotnych zależności, nie wymienia reguł, nie wykazuje znajomości treści lub zasad klasyfikacji zjawisk i procesów zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) lub czyni w stopniu niedostatecznym (mniej niż 50% treści) Nie zna narzędzi do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Nie umie pracować w laboratorium biochemicznym. Nie umie zapisywać równań reakcji enzymatycznych. Nie zna metody zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności. Nie pracuje efektywnie indywidualnie ani w zespole. Opóźnia pracę grupy. Nie potrafi podejmować decyzji, planować i organizować pracy. Nie ma świadomości zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium. Na ocenę 3 Wymienia reguły, ale nie analizuje zależności, lub wymienia zależności ale nie analizuje reguł, lub nie wykazuje znajomości zasad klasyfikacji ale wykazuje dostateczną znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Zna tylko niektóre narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Pracuje w laboratorium biochemicznym, ale nie planuje wykorzystania odczynników, szkła laboratoryjnego ani sprzętu. Nie wykonuje samodzielnie oznaczeń ilościowych. W bardzo ogólnym stopniu zna metody zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności. Nie potrafi planować pracy indywidualnej, ale włącza się w pracę grupy. Teoretycznie zna zagrożenia wynikające z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu. Na ocenę 4 Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i dobrą (75 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Zna narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności. Poprawnie wykonuje pewne elementy procesu planowania doświadczeń. Zapisuje równania reakcji enzymatycznych, zna konwencję zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności. Aktywnie działa w grupie i potrafi sprawnie zarządzać czasem. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium. Na ocenę 5 Wymienia reguły i analizuje zależności, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad klasyfikacji zjawisk i bardzo dobrą (90 %) znajomość treści zdefiniowanych w odpowiednich efektach kształcenia (tabela wyżej) Stosuje narzędzia do separacji, izolacji, wykrywania i oznaczania podstawowych grup związków w próbkach biologicznych i w żywności oraz dobiera je do rozwiązania konkretnego problemu. Planuje wykorzystanie odczynników, szkła laboratoryjnego i sprzętu. Samodzielnie wykonuje oznaczenia ilościowe (stosuje metody obliczeniowe oparte na krzywych wzorcowych). Zapisuje równania reakcji enzymatycznych, zna konwencję zapisu sekwencji biopolimerów oraz izomerów optycznych związków występujących w żywności. Jest liderem grupy, efektywnie planuje i wykonuje pracę. Jest świadomy zagrożeń wynikających z niezgodnej z zasadami BHP pracy w laboratorium i kieruje się zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.