Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Immunologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.2s.IMMU.SM.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Immunologia
Jednostka: Katedra Biotechnologii i Ogólnej Technologii Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat budowy i funkcjonowania układu immunologicznego człowieka (klasy komórek immunokompetentnych, narządy limfatyczne, mechanizmy odporności wrodzonej i nabytej) ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk immunologicznych (odpowiedź humoralna i komórkowa na patogeny, zapalenie, tolerancja immunologiczna, alergie pokarmowe) zachodzących w obrębie śluzówki przewodu pokarmowego.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Główne procesy składające się na odpowiedź immunologiczną. Podział na odpowiedź typu humoralnego i komórkowego. Swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności. Odporność wrodzona i nabyta. Budowa układu limfatycznego i głównych narządów o znaczeniu immunologicznym.

Przeciwciała - budowa i własności, podział na klasy, występowanie w określonych lokalizacjach i sytuacjach. Cechy przeciwciał: swoistość, wartościowość, powinowactwo, awidność. Tworzenie i działanie kompleksów immunologicznych. Źródła zmienności przeciwciał.

Główne klasy komórek immunokompetentnych, ich funkcje, powstawanie i dojrzewanie: limfocyty T i B, komórki pamięci immunologicznej, komórki żerne: monocyty i makrofagi, granulocyty obojętno-, kwaso- i zasadochłonne, komórki prezentujące antygen, komórki dendrytyczne, naturalne komórki cytotoksyczne.

Główny układ zgodności tkankowej, budowa i funkcja cząsteczek MHC klasy I i II, układ HLA u człowieka, słabe i silne antygeny zgodności tkankowej, przeszczepy allo- i syngeniczne, ksenoprzeszczepy. Tolerancja immunologiczna i odróżnianie tkanek własnych od obcych, reakcja odrzutu przeszczepu. Antygeny grupowe krwi u człowieka, powikłania potransfuzyjne i konflikt serologiczny.

Odporność podczas zakażeń: wirusowych, bakteryjnych (bakterie wewnątrz- i zewnątrzkomórkowe), grzybiczych i pasożytniczych. Pierwotna i wtórna odpowiedż swoista.

Immunologiczne podstawy szczepień ochronnych. Szczepionki: swoiste, nieswoiste, skojarzone, adjuwanty. Kalendarz szczepień ochronnych dla dzieci. Historia wynalezienia szczepionek na śmiertelne choroby: ospa prawdziwa, błonica, tężec. Dlaczego trzeba szczepić dzieci i warto szczepić siebie.

Układ odpornościowy związany z błonami śluzowymi , struktura bariery ochronnej przewodu pokarmowego, tkanka limfatyczna błony śluzowej jelita – GALT i charakterystyka odpowiedzi na antygeny pokarmowe, produkcja i wydzielanie IgA w jelicie, tolerancja pokarmowa, rola prawidłowej mikroflory jelitowej dla odporności jelitowej, antygeny pokarmowe, alergie, nadwrażliwość pokarmowa, nietolerancja, przebieg odpowiedzi na alergen – reakcja wczesna (anafilaktyczna) i późna.

Hodowla komórek monocytarnej białaczki mysiej RAW 264.7 jako modelu do badania zjawiska fagocytozy. Obserwacja fagocytozy kuleczek lateksowych przez monocyty. Obliczanie indeksu fagocytarnego.

Immunodyfuzja radialna na żelu agarozowym jako metoda demonstrująca powstawanie kompleksów antygen – przeciwciało. Wykrywanie antygenów w próbkach materiału biologicznego, półilościowa ocena zawartości antygenów.

Immunoelektroforeza rakietowa jako ilościowa metoda oznaczania precypitatów antygen-przeciwciało. Omówienie ilościowej metody analizy zawartości wybranych antygenów w materiale biologicznym.

Literatura:

Podstawowa

1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W. (red): Immunologia Wydawnictwo Naukowe PWN, Wraszawa 2002.

2. Lydyard P. M., Whelan A., Fanger M. W. Immunologia – krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

3. Lasek W. Immunologia – podstawowe zagadnienia i aktualności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

Uzupełniająca

4. Male D., Brostoff J., Roth D., Roitt I. Immunologia. Elsevier Urban & Partner, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna pojęcia odpowiedzi immunologicznej typu humoralnego i komórkowego, podział na odporność swoistą i nieswoistą, nabytą i wrodzoną. Opisuje budowę głównych narządów i tkanek układu odpornościowego.

Demonstruje zrozumienie istoty działania immunoglobulin. Zna budowę immunoglobulin różnych klas, miejsca ich produkcji i występowania. Definiuje cechy przeciwciał takie jak: swoistość, wartościowość, powinowactwo, awidność. Rozumie źródła różnorodności przeciwciał w organizmie.

Wymienia i charakteryzuje główne klasy komórek immunokompetentnych i opisuje ich funkcje w mechanizmach odporności swoistej i nieswoistej.

Przedstawia budowę głównego układu zgodności tkankowej, w tym charakteryzuje cząsteczki MHC klasy I i II. Rozumie mechanizm prezentacji antygenów w kontekście MHC I i II. Wymienia rodzaje komórek prezentujących antygen. Podaje znaczenie układu zgodności tkankowej w transplantologii, wyjaśnia mechanizm reakcji przeszczep przeciwko gospodarzowi i reakcji odrzucenia przeszczepu. Wymienia główne układy antygenów grupowych krwi u człowieka.

Wyjaśnia mechanizmy i przebieg odpowiedzi przeciwwirusowej, przeciwbakteryjnej, przecigrzybiczej i przeciwko pasożytom. Wymienia i charakteryzuje działanie poszczególnych typów komórek w te procesy.

Wyjaśnia zasadę szczepień ochronnych. Definiuje szczepionki swoiste, nieswoiste, skojarzone. Wymienia główne choroby wieku dziecięcego przeciwko którym szczepi się w ramach obowiązkowego kalendarza szczepień. Wyjaśnia związek pomiędzy liczbą zaszczepionych osób w populacji, a częstością występowania określonych chorób zakaźnych.

Charakteryzuje działanie układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi i opisuje strukturę i działanie narządów limfatycznych układu GALT. Opisuje budowę i funkcje przeciwciał z klasy IgA i ich znaczenie w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Opisuje rolę prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego w funkcjonowaniu układu GALT. Definiuje pojęcia: alergia pokarmowa, nadwrażliwość, nietolerancja, reakcja natychmiastowa i reakcja późna na alergen.

Umiejętności

Potrafi zaplanować doświadczenie demonstrujące zjawisko fagocytozy jako przykład mechanizmu odporności nieswoistej i umie obliczyć indeks fagocytarny.

Umie przeprowadzić reakcję wiązania wybranego antygenu z przeciwciałem i uwidocznić wyniki tej reakcji metodą immunodyfuzji radialnej. Potrafi zaplanować doświadczenie pozwalające wykryć obecność określonego antygenu w próbce żywności.

Umie wymienić i opisać składniki morfotyczne krwi i rozpoznać je na preparacie pokazowym. Umie wykonać rozmaz próbki własnej krwi z palca i wykonać barwienie preparatu. Umie oszacować liczbę komórek określonego typu metodą liczenia w komorze Schillinga.

Kompetencje społeczne

Docenia, jak ważne są szczepienia ochronne dla profilaktyki i ochrony społeczeństwa przed groźnymi chorobami zakaźnymi i potrafi przekonać innych o potrzebie poddania się zalecanym szczepieniom i szczepieniom dzieci.

Widzi potrzebę propagowania wiedzy o zdrowym żywieniu i suplementacji diety w probiotyki i produkty pomagające utrzymać prawidłowy skład mikroflory jelitowej.

Zna problematykę występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Rozwija potrzebę uświadamiania społeczeństwa w zakresie profilaktyki alergii i zdrowego odżywiania.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie potrafi wymienić głównych procesów składających się na odpowiedź immunologiczną lub czyni w stopniu niedostatecznym (mniej niż 50% treści). Nie zna lub nie potrafi prawidłowo zdefiniować pojęć: odpowiedź humoralna, odpowiedź komórkowa, odporność swoista i nieswoista, wrodzona, nabyta. Nie zna lub nie potrafi opisać szczegółowo budowy narządów limfatycznych.

Nie zna pojęć: antygen, epitop, para top, przeciwciało/immunoglobulina. Nie potrafi prawidłowo opisać budowy przeciwciał, podzielić ich na poszczególne klasy i scharakteryzować klas. Nie zna lub nie potrafi prawidłowo zdefiniować pojęć: swoistość przeciwciał, widność, wartościowość przeciwciał. Nie potrafi wyjaśnić źródeł zmienności przeciwciał.

Nie potrafi wymienić głównych rodzajów komórek immunokompetentnych i nie potrafi ich scharakteryzować, ani opisać jakie funkcje pełnią, lub czyni to w stopniu niewystarczającym. Nie umie określić w jakim typie odporności dane rodzaje komórek biorą udział. Nie wie, gdzie komórki immunokompetentne rozwijają się i dojrzewają.

Nie potrafi zdefiniować pojęć: główny układ zgodności tkankowej, cząsteczki MHC I i MHC II, prezentacja antygenu. Nie potrafi wyjaśnić biologicznej roli, jaką pełni układ zgodności tkankowej. Nie potrafi zdefiniować pojęć: przeszczep syngeniczny, allogeniczny, ksenoprzeszczep. Nie potrafi wyjaśnić przyczyn odrzucenia przeszczepu. Nie zna podstaw tolerancji immunologicznej.

Nie potrafi wyjaśnić i opisać przebiegu reakcji immunologicznej na patogeny pochodzenia wirusowego, bakteryjnego, oraz grzyby pasożyty. Nie jest w stanie podać etapów tego procesu ani wskazać kluczowych typów komórek immunokompetentnych w nie zaangażowanych.

Nie potrafi wyjaśnić pojęć: szczepienie ochronne, szczepionka, adiuwant, odczyn poszczepienny, pamięć immunologiczna. Nie potrafi wyjaśnić ogólnego mechanizmu działania szczepionek. Nie zna przykładów chorób, które udało się wyeliminować z populacji europejskiej/polskiej przy pomocy obowiązkowych szczepień ochronnych. Nie potrafi podać żadnej z chorób wieku dziecięcego, przeciwko którym w Polsce obowiązkowo szczepi się dzieci.

Nie potrafi scharakteryzować działania układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi, w tym śluzówką przewodu pokarmowego. Nie umie opisać struktury i działania narządów limfatycznych układu GALT. Nie zna roli przeciwciał z klasy IgA w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Nie potrafi scharakteryzować roli prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego w funkcjonowaniu układu GALT.

Umiejętności

Nie zna podstaw i zasad prowadzenia hodowli komórkowej i pracy w warunkach sterylnych. Nie umie zaplanować i przeprowadzić doświadczeń z wykorzystaniem linii komórek immunokompetentnych.

Nie potrafi wyjaśnić zasady przeprowadzania oznaczeń zawartości antygenów w próbkach metodami opartymi na wykrywaniu kompleksów antygen-przeciwciało. Nie potrafi zaplanować ani wykonać oznaczenia wybranego antygenu w próbce.

Nie potrafi wyjaśnić zasady wykrywania kompleksów antygen-przeciwciało i rozdziału technikami elektroforetycznymi. Nie potrafi zaplanować ani wykonać ilościowego oznaczenia wybranego antygenu w próbce technika immunoelektroforezy rakietkowej.

Kompetencje społeczne

Nie rozumie potrzeby i nie docenia znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych. Nie zna podstawowych zasad profilaktyki ochrony przed infekcjami.

Nie rozumie potrzeby ani nie docenia roli probiotyków w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego oraz nie opanował oraz znaczenia suplementacji diety w probiotyki u osób zdrowych oraz pacjentów z różnymi schorzeniami, w tym poddanych antybiotykoterapii.

Nie rozumie problematyki występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Nie widzi potrzeby dokształcenia się w tym zakresie.

Na ocenę 3

Wiedza

Potrafi wymienić niektóre procesy i zjawiska składające się na odpowiedź immunologiczną. Potrafi zdefiniować niektóre z pojęć: odpowiedź humoralna, odpowiedź komórkowa, odporność swoista i nieswoista, wrodzona, nabyta. Zna niektóre aspekty budowy narządów układu limfatycznego.

Potrafi zdefiniować pojęcia: antygen, epitop, para top, przeciwciało/immunoglobulina. Prawidłowo przedstawia niektóre aspekty budowy przeciwciał, zna podział na klasy, ale nie potrafi scharakteryzować poszczególnych klas. Potrafi prawidłowo zdefiniować niektóre z pojęć: swoistość przeciwciał, widność, wartościowość przeciwciał. Potrafi podać niektóre źródła zmienności przeciwciał.

Wymienia główne rodzaje komórek immunokompetentnych, ale nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, ani opisać jakie funkcje pełnią. Częściowo jest w stanie określić w jakim typie odporności dane rodzaje komórek biorą udział. Zna niektóre narządy i tkanki, w których komórki immunokompetentne rozwijają się i dojrzewają.

Potrafi zdefiniować niektóre z pojęć: główny układ zgodności tkankowej, cząsteczki MHC I i MHC II, prezentacja antygenu. Wyjaśnia niektóre aspekty biologicznej roli, jaką pełni układ zgodności tkankowej. Potrafi zdefiniować niektóre pojęcia: przeszczep syngeniczny, allogeniczny, ksenoprzeszczep. Nie całkiem wyczerpująco potrafi wyjaśnić przyczyny odrzucenia przeszczepu. Nie zna podstaw tolerancji immunologicznej.

Potrafi pobieznie / wybiórczo opisać przebieg reakcji immunologicznej na patogeny pochodzenia wirusowego, bakteryjnego, oraz grzyby pasożyty. Umie podać najważniejsze etapy tego procesu oraz wskazać niektóre typu komórek zaangażowanych w odpowiedź immunologiczną.

Wyjaśnia niektóre z pojęć: szczepienie ochronne, szczepionka, adiuwant, odczyn poszczepienny, pamięć immunologiczna. Potrafi częściowo wyjaśnić ogólny mechanizm działania szczepionek. Nie zna przykładów chorób, które udało się wyeliminować z populacji europejskiej/polskiej przy pomocy obowiązkowych szczepień ochronnych. Wymienia niektóre choroby wieku dziecięcego, przeciwko którym w Polsce obowiązkowo szczepi się dzieci.

Potrafi scharakteryzować niektóre aspekty działania układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi, w tym śluzówką przewodu pokarmowego. Opisuje strukturę i działanie niektórych narządów limfatycznych układu GALT. Wyjaśnia pobieżnie rolę przeciwciał z klasy IgA w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Potrafi podać kilka przykładów wpływu prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego na funkcjonowaniu układu GALT.

Umiejętności

Zna podstawy i zasady prowadzenia hodowli komórkowej i pracy w warunkach sterylnych. Nie umie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić doświadczeń z wykorzystaniem linii komórek immunokompetentnych, ale potrafi przeprowadzić większość czynności laboratoryjnych pod nadzorem.

Potrafi wyjaśnić zasadę przeprowadzania oznaczeń zawartości antygenów w próbkach metodami opartymi na wykrywaniu kompleksów antygen-przeciwciało. Nie potrafi samodzielnie zaplanować ani wykonać oznaczenia wybranego antygenu w próbce.

Potrafi wyjaśnić zasadę wykrywania kompleksów antygen-przeciwciało i rozdziału technikami elektroforetycznymi. Nie potrafi samodzielnie zaplanować ani wykonać ilościowego oznaczenia wybranego antygenu w próbce technika immunoelektroforezy rakietkowej.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę i docenia znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych, ale nie jest w stanie uzasadnić wszystkich reguł postępowania. Zna podstawowe zasady profilaktyki ochrony przed infekcjami.

Rozumie potrzebę i docenia rolę probiotyków w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego oraz nie opanował oraz znaczenia suplementacji diety w probiotyki u osób zdrowych oraz pacjentów z różnymi schorzeniami, w tym poddanych antybiotykoterapii, ale nie potrafi wyjaśnić i uzasadnić swoich poglądów na te tematy.

Rozumie w ograniczonym stopniu problematykę występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Planuje pogłębienie wiedzy na ten temat.

Na ocenę 4

Wiedza

Potrafi wymienić większość procesów i zjawisk składających się na odpowiedź immunologiczną. Podaje poprawną definicję większości pojęć: odpowiedź humoralna, odpowiedź komórkowa, odporność swoista i nieswoista, wrodzona, nabyta. Zna i potrafi prawidłowo przedstawić budowę większości narządów układu limfatycznego.

Potrafi zdefiniować pojęcia: antygen, epitop, para top, przeciwciało/immunoglobulina. Prawidłowo przedstawia większość szczegółów budowy przeciwciał, zna podział na klasy i potrafi scharakteryzować większość z nich. Potrafi prawidłowo zdefiniować niektóre z pojęć: swoistość przeciwciał, widność, wartościowość przeciwciał. Potrafi podać większość źródeł zmienności przeciwciał.

Wymienia główne rodzaje komórek immunokompetentnych i potrafi większość z nich poprawnie scharakteryzować oraz opisać jakie funkcje pełnią. Częściowo jest w stanie określić w jakim typie odporności dane rodzaje komórek biorą udział. Zna większość narządów i tkanek, w których komórki immunokompetentne rozwijają się i dojrzewają.

Potrafi zdefiniować większość pojęć: główny układ zgodności tkankowej, cząsteczki MHC I i MHC II, prezentacja antygenu. Wyjaśnia główne aspekty biologicznej roli, jaką pełni układ zgodności tkankowej. Potrafi zdefiniować pojęcia: przeszczep syngeniczny, allogeniczny, ksenoprzeszczep. Nie całkiem wyczerpująco potrafi wyjaśnić przyczyny odrzucenia przeszczepu. Zna podstawy tolerancji immunologicznej.

Potrafi opisać przebieg reakcji immunologicznej na patogeny pochodzenia wirusowego, bakteryjnego, oraz grzyby pasożyty wskazując najważniejsze etapy tego procesu. Potrafi częściowo opisać jakie komórki immunokompetentne są najważniejsze dla odpowiedzi na konkretne grupy patogenów.

Wyjaśnia prawidłowo większość z pojęć: szczepienie ochronne, szczepionka, adiuwant, odczyn poszczepienny, pamięć immunologiczna. Potrafi wyjaśnić ogólny mechanizm działania szczepionek. Podaje kilka przykładów chorób, które udało się wyeliminować z populacji europejskiej/polskiej przy pomocy obowiązkowych szczepień ochronnych. Wymienia niektóre choroby wieku dziecięcego, przeciwko którym w Polsce obowiązkowo szczepi się dzieci.

Potrafi scharakteryzować większość cech układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi, w tym śluzówką przewodu pokarmowego. Opisuje strukturę i działanie niektórych narządów limfatycznych układu GALT. Umie wyjaśnić rolę przeciwciał z klasy IgA w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Potrafi scharakteryzować wpływ prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego na funkcjonowaniu układu GALT.

Umiejętności

Zna podstawy i zasady prowadzenia hodowli komórkowej i pracy w warunkach sterylnych. Umie samodzielnie zaplanować doświadczenie z wykorzystaniem linii komórek immunokompetentnych, oraz potrafi przeprowadzić większość czynności laboratoryjnych pod nadzorem.

Potrafi wyjaśnić zasadę przeprowadzania oznaczeń zawartości antygenów w próbkach metodami opartymi na wykrywaniu kompleksów antygen-przeciwciało. Potrafi samodzielnie zaplanować oznaczenie wybranego antygenu w próbce i wykonać je z pomocą prowadzącego.

Potrafi wyjaśnić zasadę wykrywania kompleksów antygen-przeciwciało i rozdziału technikami elektroforetycznymi. Potrafi samodzielnie zaplanować ale nie potrafi wykonać ilościowego oznaczenia wybranego antygenu w próbce technika immunoelektroforezy rakietkowej.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę i docenia znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych, ale jest w stanie tylko częściowo uzasadnić reguły postępowania. Zna podstawowe zasady profilaktyki ochrony przed infekcjami.

Rozumie potrzebę i docenia rolę probiotyków w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego oraz nie opanował oraz znaczenia suplementacji diety w probiotyki u osób zdrowych oraz pacjentów z różnymi schorzeniami, w tym poddanych antybiotykoterapii. Potrafi wyjaśnić i uzasadnić niektóre poglądy i zjawiska z tym związane.

Rozumie w stopniu dobrym problematykę występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Planuje dalsze poszerzanie wiedzy na ten temat.

Na ocenę 5

Wiedza

Potrafi wymienić większość procesów i zjawisk składających się na odpowiedź immunologiczną. Podaje poprawną definicję większości pojęć: odpowiedź humoralna, odpowiedź komórkowa, odporność swoista i nieswoista, wrodzona, nabyta. Zna i potrafi prawidłowo przedstawić budowę większości narządów układu limfatycznego. Potrafi wymienić i omówić szczegółowo wszystkie najważniejsze procesy i zjawiska składające się na odpowiedź immunologiczną. Podaje poprawną definicję pojęć: odpowiedź humoralna, odpowiedź komórkowa, odporność swoista i nieswoista, wrodzona, nabyta. Zna i potrafi prawidłowo przedstawić budowę narządów układu limfatycznego.

Potrafi zdefiniować pojęcia: antygen, epitop, para top, przeciwciało/immunoglobulina. Prawidłowo przedstawia większość szczegółów budowy przeciwciał, zna podział na klasy i potrafi scharakteryzować większość z nich. Potrafi prawidłowo zdefiniować niektóre z pojęć: swoistość przeciwciał, widność, wartościowość przeciwciał. Potrafi podać większość źródeł zmienności przeciwciał. Potrafi zdefiniować pojęcia: antygen, epitop, para top, przeciwciało/immunoglobulina. Prawidłowo i szczegółowo przedstawia budowę przeciwciał, zna podział na klasy i potrafi je scharakteryzować. Potrafi prawidłowo zdefiniować pojęcia: swoistość przeciwciał, widność, wartościowość przeciwciał. Potrafi podać większość źródeł zmienności przeciwciał.

Wymienia główne rodzaje komórek immunokompetentnych i potrafi większość z nich poprawnie scharakteryzować oraz opisać jakie funkcje pełnią. Częściowo jest w stanie określić w jakim typie odporności dane rodzaje komórek biorą udział. Zna większość narządów i tkanek, w których komórki immunokompetentne rozwijają się i dojrzewają. Wymienia główne rodzaje komórek immunokompetentnych i potrafi je poprawnie scharakteryzować oraz opisać jakie funkcje pełnią. Prawidłowo określa w jakim typie odporności dane rodzaje komórek biorą udział. Zna większość narządów i tkanek, w których komórki immunokompetentne rozwijają się i dojrzewają.

Potrafi zdefiniować większość pojęć: główny układ zgodności tkankowej, cząsteczki MHC I i MHC II, prezentacja antygenu. Wyjaśnia główne aspekty biologicznej roli, jaką pełni układ zgodności tkankowej. Potrafi zdefiniować pojęcia: przeszczep syngeniczny, allogeniczny, ksenoprzeszczep. Nie całkiem wyczerpująco potrafi wyjaśnić przyczyny odrzucenia przeszczepu. Zna podstawy tolerancji immunologicznej. Potrafi zdefiniować pojęcia: główny układ zgodności tkankowej, cząsteczki MHC I i MHC II, prezentacja antygenu. Wyjaśnia główne aspekty biologicznej roli, jaką pełni układ zgodności tkankowej. Potrafi zdefiniować pojęcia: przeszczep syngeniczny, allogeniczny, ksenoprzeszczep. Potrafi wyjaśnić wyczerpująco przyczyny odrzucenia przeszczepu. Zna podstawy tolerancji immunologicznej.

Potrafi opisać przebieg reakcji immunologicznej na patogeny pochodzenia wirusowego, bakteryjnego, oraz grzyby pasożyty wskazując najważniejsze etapy tego procesu. Potrafi częściowo opisać jakie komórki immunokompetentne są najważniejsze dla odpowiedzi na konkretne grupy patogenów. Potrafi opisać przebieg reakcji immunologicznej na patogeny pochodzenia wirusowego, bakteryjnego, oraz grzyby pasożyty wskazując najważniejsze etapy tego procesu i analizując je. Potrafi opisać jakie komórki immunokompetentne są najważniejsze dla odpowiedzi na konkretne grupy patogenów.

Wyjaśnia prawidłowo większość z pojęć: szczepienie ochronne, szczepionka, adiuwant, odczyn poszczepienny, pamięć immunologiczna. Potrafi wyjaśnić ogólny mechanizm działania szczepionek. Podaje kilka przykładów chorób, które udało się wyeliminować z populacji europejskiej/polskiej przy pomocy obowiązkowych szczepień ochronnych. Wymienia niektóre choroby wieku dziecięcego, przeciwko którym w Polsce obowiązkowo szczepi się dzieci. Wyjaśnia prawidłowo pojęcia: szczepienie ochronne, szczepionka, adiuwant, odczyn poszczepienny, pamięć immunologiczna. Potrafi wyjaśnić ogólny mechanizm działania szczepionek. Podaje kilka przykładów chorób, które udało się wyeliminować z populacji europejskiej/polskiej przy pomocy obowiązkowych szczepień ochronnych. Zna kalendarz szczepień przeciwko chorobom wieku dziecięcego, obowiązujący w Polsce.

Potrafi scharakteryzować większość cech układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi, w tym śluzówką przewodu pokarmowego. Opisuje strukturę i działanie niektórych narządów limfatycznych układu GALT. Umie wyjaśnić rolę przeciwciał z klasy IgA w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Potrafi scharakteryzować wpływ prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego na funkcjonowaniu układu GALT. Potrafi scharakteryzować działanie układu odpornościowego związanego z błonami śluzowymi, w tym śluzówką przewodu pokarmowego. Opisuje strukturę i działanie tkanek limfatycznych układu GALT. Umie wyjaśnić rolę przeciwciał z klasy IgA w odpowiedzi na patogeny pokarmowe. Potrafi scharakteryzować wpływ prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego na funkcjonowaniu układu GALT.

Umiejętności

Zna podstawy i zasady prowadzenia hodowli komórkowej i pracy w warunkach sterylnych. Umie samodzielnie zaplanować doświadczenie z wykorzystaniem linii komórek immunokompetentnych, oraz potrafi przeprowadzić większość czynności laboratoryjnych pod nadzorem. Zna podstawy i zasady prowadzenia hodowli komórkowej i pracy w warunkach sterylnych. Umie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić doświadczenie z wykorzystaniem linii komórek immunokompetentnych.

Potrafi wyjaśnić zasadę przeprowadzania oznaczeń zawartości antygenów w próbkach metodami opartymi na wykrywaniu kompleksów antygen-przeciwciało. Potrafi samodzielnie zaplanować oznaczenie wybranego antygenu w próbce i wykonać je z pomocą prowadzącego. Potrafi wyjaśnić zasadę przeprowadzania oznaczeń zawartości antygenów w próbkach metodami opartymi na wykrywaniu kompleksów antygen-przeciwciało. Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać oznaczenie wybranego antygenu w próbce.

Potrafi wyjaśnić zasadę wykrywania kompleksów antygen-przeciwciało i rozdziału technikami elektroforetycznymi. Potrafi samodzielnie zaplanować ale nie potrafi wykonać ilościowego oznaczenia wybranego antygenu w próbce technika immunoelektroforezy rakietkowej. Potrafi wyjaśnić zasadę wykrywania kompleksów antygen-przeciwciało i rozdziału technikami elektroforetycznymi. Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać ilościowego oznaczenia wybranego antygenu w próbce technika immunoelektroforezy rakietkowej.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę i docenia znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych, ale jest w stanie tylko częściowo uzasadnić reguły postępowania. Zna podstawowe zasady profilaktyki ochrony przed infekcjami. Rozumie potrzebę i docenia znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych, jest w stanie w pełni uzasadnić wszystkie reguł właściwego postępowania. Zna podstawowe zasady profilaktyki ochrony przed infekcjami.

Rozumie potrzebę i docenia rolę probiotyków w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego oraz nie opanował oraz znaczenia suplementacji diety w probiotyki u osób zdrowych oraz pacjentów z różnymi schorzeniami, w tym poddanych antybiotykoterapii. Potrafi wyjaśnić i uzasadnić niektóre poglądy i zjawiska z tym związane. Rozumie potrzebę i docenia rolę probiotyków w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego oraz nie opanował oraz znaczenia suplementacji diety w probiotyki u osób zdrowych oraz pacjentów z różnymi schorzeniami, w tym poddanych antybiotykoterapii. Potrafi wyjaśnić wyczerpująco i uzasadnić swoje poglądy w tej kwestii.

Rozumie w stopniu dobrym problematykę występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Planuje dalsze poszerzanie wiedzy na ten temat. Rozumie problematykę występowania alergii pokarmowych, nadwrażliwości i nietolerancji pokarmowych w społeczeństwie i obecności alergenów w żywności. Rozumie potrzebę ciągłego uaktualniania wiedzy na ten temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)