Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.2s.CHOR.SI.TTDDZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: |
Dietetyka, 2 sem, SI |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje naukę podstawowych praw i zależności w obrębie chemii organicznej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podziałem i nazewnictwem związków organicznych, reaktywnością związków organicznych związaną z obecnością konkretnych grup funkcyjnych. Poznają również wybrane mechanizmy reakcji. W ramach ćwiczeń laboratoryjnych uczą się posługiwać szkłem i sprzętem laboratoryjnym charakterystycznym dla chemii organicznej. Uczą się także podstawowych metod rozdziału i oczyszczania związków organicznych, a także wykonywania prostych doświadczeń i syntez organicznych. Kontynuują rozpoczętą na zajęciach z chemii ogólnej i nieorganicznej naukę przygotowywania pisemnych raportów zawierających opis wykonywanych doświadczeń i interpretację uzyskanych wyników. W ramach konwersatoriów ćwiczą nazewnictwo związków organicznych, zapis schematów reakcji i mechanizmów reakcji. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu studenci zapoznają się z następującymi tematami: Struktura związków organicznych: wiązania chemiczne, hybrydyzacja, efekt indukcyjny i mezomeryczny, wiązanie kowalencyjne spolaryzowane, moment dipolowy, oddziaływania międzycząsteczkowe w chemii organicznej. Węglowodory nasycone: alkany, cykloalkany, reakcje substytucji wolnorodnikowej, izomeria konformacyjna i geometryczna. Węglowodory nienasycone : alkeny, alkiny, polieny, reakcje addycji elektrofilowej, reguła Markownikowa. Stereochemia: enancjomery, chiralność, reguła Cahna-Ingolda-Preloga, aktywność optyczna, diastereoizomery, związki mezo. Węglowodory aromatyczne: aromatyczność, reakcje aromatycznej substytucji elektrofilowej, wpływ podstawników, skondensowane węglowodory aromatyczne. Alkohole, fenole, etery, tiole i sulfidy: kwasowość, zasadowość alkoholi, utlenianie, kwasowość fenoli, fenole jako antyutleniacze. Aldehydy i ketony: reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, hemiacetale/acetale, cyjanohydryny, hydraty, kondensacja aldolowa, tautomeria keto-enolowa. Chlorowcowe związki organiczne, reakcje substytucji nukleofilowej i eliminacji. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: kwasowość , wpływ podstawników na moc kwasów, hydroksykwasy, substytucja nukleofilowa w grupie acylowej, halogenki kwasowe, bezwodniki kwasowe, nitryle. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: synteza estrów, kwasowa i zasadowa hydroliza estrów, amidy, struktura wiązania amidowego. Aminy alifatyczne i aromatyczne; zasadowość amin, barwniki azowe. Biocząsteczki: aminokwasy, peptydy, białka, struktura białek. Biocząsteczki: Lipidy: woski, tłuszcze i oleje, terpenoidy, steroidy. Biocząsteczki: Węglowodany: mono-, oligo- polisacharydy, mutarotacja, anomery, formy pierścieniowe cukrów. W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z następującymi tematami: Omówienie wstępnych zagadnień dotyczących pracy z odczynnikami organicznymi oraz wykrywanie węgla, wodoru, tlenu, azotu, siarki i fluorowców w substancjach organicznych. Metody rozdzielania mieszanin i oczyszczania związków organicznych. Krystalizacja, sublimacja, destylacja prosta, destylacja z parą wodną, ekstrakcja, chromatografia TLC. Węglowodory – budowa, podział, wzory, nazewnictwo, izomeria, reakcje charakterystyczne. Alkohole i fenole – budowa i nazewnictwo, występowanie, zastosowanie .Badanie odczynu alkoholi i fenoli. Budowa, wzory, nazwy, właściwości chemiczne alkoholi i fenoli. Reakcje charakterystyczne alkoholi i fenoli. Aldehydy i ketony – budowa, nazewnictwo, występowanie, zastosowanie. Tautomeria ketonowo-enolowa. Budowa, wzory, nazwy, właściwości chemiczne aldehydów i ketonów. Reakcje charakterystyczne aldehydów i ketonów. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: budowa, nazewnictwo, występowanie i zastosowanie kwasów karboksylowych i pochodnych, właściwości chemiczne kwasów karboksylowych oraz bezwodników, estrów, chlorków i amidów kwasów jedno i wielokarboksylowych. Reakcje charakterystyczne kwasów jedno i wielokarboksylowych, bezwodników, amidów, estrów i tłuszczów. Kwasy tłuszczowe i tłuszcze. Hydroliza kwasowa i zasadowa tłuszczów. Związki zawierające azot. Aminy- budowa, nazewnictwo, właściwości zasadowe. Aminokwasy - budowa, wzory, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne. Peptydy, białka – budowa, nazewnictwo, właściwości, reakcje charakterystyczne. Węglowodany: budowa, właściwości, reakcje charakterystyczne. W ramach konwersatoriów studenci zapoznają się z następującymi tematami: Podstawy chemii organicznej. Hybrydyzacja, polaryzacja i polaryzowalność i ich wpływ na wiązania. Izomeria. Reakcje: substytucji i addycji. Efekt indukcyjny i mezomeryczny. Tautomeria. Właściwości i reakcje charakterystyczne grup funkcyjnych. Wpływ struktury i podstawników na właściwości kwasowo-zasadowe związków organicznych. Właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów, punkt izoelektryczny, jon obojnaczy, I,II,III, IV-rzędowa struktura białek, wiązanie peptydowe. Denaturacja (odwracalna i nieodwracalna). Aminokwasy C- i N- terminalne. Zjawisko mutarotacji cukrów prostych. Formy piranozy i furanozy heksoz. Mutarotacja |
Literatura: |
H. Hart i współpracownicy, Chemia organiczna - krótki kurs, Wydawnictwa Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 (lub inne wydanie). A. Kołoedziejczyk, K. Dzierzbicka, Podstawy chemii organicznej, Wydawnictwo PG, 2018 (lub inne wydanie) J. Mc Murray, Chemia organiczna, tom. 1-5, WNT, 2017 (lub inne wydanie) M. Litwin, S. Styka-Wlazło, J. Szymońska, To jest chemia, Wydawnictwo Nowa Era, 2016 (lub inne wydanie) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: najważniejsze zjawiska, pojęcia i prawa chemiczne. Klasyfikuje poszczególne rodzaje substancji organicznych. właściwości najważniejszych grup związków organicznych. Prezentuje równania reakcji chemicznych z udziałem różnych substancji chemicznych. Wyjaśnia zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: posługiwać się podstawowym szkłem i sprzętem laboratoryjnym. opisywać wykonane doświadczenia chemiczne oraz interpretować obserwowane wyniki reakcji chemicznych, pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przygotować pisemne sprawozdanie na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. rozwiązać praktyczne zadania dotyczące analizy jakościowej związków organicznych. przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego. wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych w zakresie bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym oraz używania organicznych substancji chemicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Kolokwia w semestrze, szczegółowa tematyka jest podana w harmonogramie ćwiczeń. Sprawozdania pisemne z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. Konwersatoria: Jedno kolokwium zaliczeniowe. Wykład: Pisemny egzamin na końcu semestru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
CWA
CWA
CWA
CWL
CWL
CWL
CWL
ŚR CWA
CWA
CWA
CWA
CWL
CWL
CWL
CWL
CWA
CWA
CWA
CWA
CWL
CWL
CWL
CWL
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Bożena Jarosz, Gohar Khachatryan, Oskar Michalski, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWA
CWA
WYK
CWA
ŚR CWL
CZ CWL
CWL
CWL
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucharek, Robert Socha, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWA
CWA
WT CWA
CWA
CWL
CWL
ŚR CWA
CWA
CZ CWL
CWL
CWL
CWL
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucharek, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWA
WT CWA
CWL
CWL
ŚR CWA
CZ CWL
CWL
CWL
CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 14 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szlachcic | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucharek, Oskar Michalski, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) As in the basic information about the subject |
|
Literatura: |
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.